صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ مهر ۱۴۰۲ / ۲۳:۳۱
کد خبر: 17145
گزارشگر: 464
۴۸۹
۰
۰
۰
یادداشت/ دکتر مهدی کریمی تفرشی

سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت

سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت
امروز با توجه به افزایش جمعیت ، میزان تولید زباله و پسماندها افزایش یافته و به معضلی جدی برای کلان‌شهرها تبدیل شده است.

آسیانیوز - در حال حاضر روزانه بیش از ۴۹ هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشورمان تولید می‌شود که از این میزان حدود۳۸ هزار تن شهری و مابقی روستایی است. تولید سالانه حدود ۲۰میلیون تن زباله، متوسط سرانه تولید روزانه زباله در کشور برای هر نفر ۷۰۰ گرم، سرانه زباله در مناطق شهری ایران ۶۵۸گرم در روز، سرانه زباله در مناطق روستایی بین ۲۲۰ تا ۳۴۰ گرم در روز و متوسط سرانه تولید زباله۲۴۰ کیلوگرم در سال برای هر نفر، آمار مربوط به تولید زباله و پسماند در ایران است.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

از طرفی نفوذ شیرابه زباله‌ها به آب‌های زیرزمینی و فاضلاب‌ها و تصاعد گازهای سمی ناشی از آن‌ها مدیریت پسماندها را با چالشی جدی مواجه کرده است. سوزاندن یا دفع زباله‌ها هر چند به عنوان راهکاری برای حل معضل زباله استفاده می‌شود، اما خود در دراز مدت به انسان و محیط زیست آسیب‌های اساسی وارد کرده و هزینه‌های زیادی را در بر دارد. برای جبران هزینه‌های بالای جمع‌آوری، تفکیک و دفع زباله باید راهکاری اساسی در نظر گرفت.

فرآوری زباله از جمله تولید کمپوست، بازیافت و تجزیه در طبیعت و نیز تولید انرژی حال از سوزاندن زباله می‌تواند یکی از این راهکارها باشد.

فرآوری زباله‌های تر و استفاده از کوره‌های زباله‌سوز استاندارد جهت بازیافت صحیح زباله اهمیت بسیار بالایی دارد. به علاوه امکان تولید مجدد ظروف شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی از بازیافت زباله‌ها می‌تواند به رونق صنعت بازیافت، مدیریت پسماندها و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده کمک کند.

بازیافت ضایعات باعث می‌شود هزینه‌ تولید مواد اولیه کاهش پیدا کند و نیاز به صرف هزینه‌ گزاف در فرآیند استخراج انواع مواد اولیه نباشد. اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران این بخش فراهم خواهد کرد.

تنها کافی است با کمک مطالعات امکان‌سنجی، طرح های توجیهی و انجام تحقیقات بازار، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به سرمایه‌گذاری با سودآوری مطلوب دست یافت. در نتیجه می‌توان اذعان داشت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند بسیار سود آور و مناسب باشد.

https://www.asianews.ir/u/da6
اخبار مرتبط
ضایعات های آهن کاربردهای فراوانی از جمله در تولیدات صنعتی و تولید آهن آلات قوی تر و جدیدتر دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید