صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۵
کد خبر: 17150
گزارشگر: 2
۳۴۰
۰
۰
۱
کد کوتاژ صادرات و واردات

شماره کوتاژ چیست؟

شماره کوتاژ چیست؟
شماره کوتاژ چیست؟ نحوه دریافت کوتاژ چیست؟ چگونه میتوان کد کوتاژ را دریافت کرد؟ شماره کوتاژ صادراتی و وارداتی چیست؟

در فرایند بازرگانی بعد از اینکه کالا به گمرک رسید و ترخیص‌کار گمرک، امور ترخیص کالا را آغاز کرد، در ابتدای کار لازم است تا اطلاعات کالا و صاحب کالا در سامانه جامع گمرکی (EPL) ثبت شود؛ بعد از ثبت اطلاعات خواسته شده، کدی منحصر به فرد و یکتا برای کالای وارداتی یا صادراتی صادر می‌شود که به آن کد کوتاژ (cottage) می‌گویند. در کل به مرحله ی ثبت اظهارنامه صادرات و واردات در گمرک کوتاژ گفته میشود. در ادامه ی مقاله به بررسی این اصطلاح میپردازیم:

کوتاژ چیست؟

در آغاز مراحل ترخیص کالا، هنگامی که کالا در سامانه EPL اظهار شد، سایت قفل شده و شماره‌ای 8 رقمی برای کالای شما تخصیص داده می‌شود که به آن شماره کوتاژ گفته می‌شود.
دو نوع شماره کوتاژ داریم:

کوتاژ وارداتی

اگر کد کوتاژ برای کالاهای وارداتی دریافت شود به آن شماره کوتاژ وارداتی گفته می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کد کوتاژ وارداتی

مدارک مورد نیاز برای اخذ کوتاژ وارداتی عبارت‌اند از: بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه، ثبت سفارش، پیش فاکتور و فاکتور.

کوتاژ صادراتی

اگر کد کوتاژ برای کالاهای صادراتی دریافت شود، به آن شماره کوتاژ صادراتی گفته میشود

مدارک لازم برای دریافت کد کوتاژ صادراتی

مدارک برای اخذ کد کوتاژ صادراتی شامل قبض انبار و یا درخواست ارزیابی در محل، فاکتور و پکینگ لیست می‌شوند.

کاربرد کوتاژ

حال این سوال برای شما پیش می آید که کاربرد کوتاژ چیست؟ شما باید این کد ۸ رقمی را از ابتدا تا انتهای انجام ترخیص کالای خود در اختیار داشته باشید. حین بازبینی کالا، پیگیری فرآیند تشریفات گمرکی، هنگام تعیین مسیر گمرکی، تهیه قبض انبار و در هر مرحله از فرآیند ترخیص کالا و تا رسیدن بار به انبار، به همراه داشتن کد کوتاژ الزامی است چرا که بدون آن، انجام کارهای ترخیص کالا از گمرک امکان پذیر نخواهد بود. همچنین با به همراه داشتن این کد، امکان ثبت اعتراض و شرکت در کمیسیون‌‎های مربوطه نیز وجود خواهد داشت.

اصطلاحات دیگر کوتاژ

اصطلاحات کوتاژ

کارشناسان گمرک، بازرگانان و تاجران، اصطلاحات دیگری برای کوتاژ انتخاب کرده ‌اند. از جمله این اسامی:

  • سریال اظهارنامه
  • کد کوتاژ
  • سریال کوتاژ
  • شماره کوتاژ

نحوه دریافت کد کوتاژ

نحوه دریافت کد کوتاژ

دریافت کد کوتاژ گمرکی، امری بسیار مهم برای ترخیص کالای شما از گمرک می‌باشد. شما برای ترخیص کالای خود نیاز به اظهارنامه گمرکی دارید. اداره گمرک برای سریع تر انجام شدن کار ها این اظهار نامه و حق العمل کار را به صورت اینترنتی کرده است. بعد از اینکه اطلاعات کالا و صاحب کالا را در سامانه EPL ثبت کردید، اطلاعات وارد شده به اصطلاح قفل شده و کد کوتاژ به کالای شما اختصاص پیدا می‌کند. از آن پس تمام امور مربوط به ترخیص کالا با این کد پیگیری خواهد شد.

جمع‌بندی

در این بخش به کوتاژ وارداتی و صادراتی و همچنین کاربردها و نحوه دریافت آن پرداختیم. دانستیم که شماره سریال کوتاژ از مهم‌ترین مواردی است که در فرآیند ترخیص کالا از گمرک، مکررا به آن نیاز پیدا خواهیم کرد.
هرچند که در سال‌های گذشته با الکترونیکی شدن امور گمرکی، سعی بر آن شده تا مراحل ترخیص کالا آسان‌تر شود؛ اما با این وجود لازم است تا اطلاعاتی جامع‌تر در این زمینه داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن، صادرات و یا واردات کالای خود را انجام دهید. فراموش نکنید که بهره‌گیری از مشاوره امور گمرکی برای تسهیل در انجام امور، بسیار موثر خواهد بود.

برگرفته شده از: https://Rahkartejarat.com

https://www.asianews.ir/u/dab
اخبار مرتبط
قصد داریم در این مقاله شما را با یکی از حرفه ای ترین و قدیمی ترین شرکت های حمل و نقل بین المللی ترکیه که امکان حمل انواع کالاهای تجاری ، صنعتی ، اثاث و لوازم شخصی را برای شما فراهم می کند ، به شما عزیزان معرفی کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید