صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۸
کد خبر: 17159
گزارشگر: 464
۳۷۵
۰
۰
۳
یادداشت/امید رضایی

نبرد بین دلار و یوان برای ارز مرجع جهان به کجا خواهد رسید ؟؟ آیا اصلا نبردی هست؟

نبرد بین دلار و یوان برای ارز مرجع جهان به کجا خواهد رسید ؟؟ آیا اصلا نبردی هست؟
شی جینگ پینگ رئیس جمهور مادام العمر و قدرتمند ترین فرد چین چندین سال است که رویای جایگزین یوان به جای دلار به عنوان ارز مرجع را در سر دارد.

آسیانیوز -  اما تحقق این رویای به سادگی امکان پذیر نخواهد بود در زمان پاندمی بدهی تریلیون دلاری کشور آمریکا و کاهش سهم دلار در عرصه جهانی و چاپ دلار برای تحریک اقتصاد نگرانی در مورد کاهش اعتبار دلار و نفوذ یوان به عنوان ارز مرجع را بیشتر کرد.

چه خبر است ؟آیا دلار در خطر از دست دادن جایگاه خود است؟

برای جواب به این پرسش مستلزم این است که ریشه های تسلط دلار و انگیزه دلارزدایی کشورها بررسی گردد.

1: یک ارز مرجع چه پارامترهایی نیاز دارد؟

یک ارز بین المللی باید دارای سه ویژگی باشد: یک تابع ارزش گذاری، برای تسویه تجارت بر اساس تقاضای معاملات. یک تابع پرداخت؛ و یک عملکرد ذخیره سازی، به عنوان یک دارایی ذخیره برای بانک های مرکزی جهانی و یک دارایی قابل اعتماد برای سرمایه گذاران خصوصی، بانک ها و سایر موسسات است.

دلار با تجسم این سه کارکرد - به ویژه نقش ذخیره دارایی، که مهمتر از نقش تجاری است، به برتری دست یافت .

2: فقط بحث پول نیست:

به اعتبار گزارش های بانک جهانی دلار همچنان ارز ذخیره اصلی است. این کشور ۶۲ درصد از ارز ذخیره کل جهان را در اختیاردارد و به طور خلاصه بانک های مرکزی کل دنیا دلار زیادی برای بازار سرمایه خود نگهداری میکنند.

یوان حتی در بین چهار ارز بعدی نگهداری بانک های جهانی هم نیست : یورو ؛ ین ژاپن ؛ پوند انگلستان ؛ و فرانک سوئیس در رده بعدی قراردارند.

به نظر میرسد چین توانایی رقابت در این حد را نداشته و در بیان ساده تر امری نشدنی برای چین خواهد بود و ترس از اعتبار دلار نگاه صرفا اقتصادی به دلار است.

3: شفافیت لازمه واجب برای سرمایه گذاری :

آمریکا همواره در گزاش بدهی ها ؛ فعالیت ها و گزارشات فدرال رزرو ؛ میزان مالیات دریافت شده از مردم و... شفافیت خود را به شیوه ای بسیار خوب به صورت آنلاین و ثانیه ای نشان داده است در مقابل واقعا چند نفر واقعاً پویایی پشت یوان را درک می کنند شاید به اندازه۳۵ عضو شورای دولتی چین

عدم شفافیت مشکل اصلی در برابر یوان خواهد بود ثبات بزرگ‌ترین عاملی است که باعث می‌شود کشورها به سمت دلار گرایش پیدا کنند، دلاری که هرگز ارزش آن کاهش نیافته است.

از سوی دیگر، یوان به شدت تحت کنترل چین است، حتی در شرایطی که کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده خواستار آزادسازی بیشتر یوان هستند

در اواخر آوریل گذشته، چین بر مداخلات در بازار پافشاری می‌کرد و یوآن را افزایش داد تا از اختلال جلوگیری کند، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان از وابستگی به صادرات به مصرف داخلی تغییر می‌کند.

به طور خلاصه، یوان هنوز بزرگ نشده است، نوزادی که بدون دولت پرستار بچه آسیب پذیر است. آن را با دلار مقایسه کنید، که یک فرد بالغ کامل است که می تواند با اطمینان در خیابان های ناهموار بازار آزاد قدم بزند.

انتظار از چین برای سست کردن کنترل خود بر یوآن مانند امیدواری است که دفتر سیاسی این کشور به زودی انتخابات دموکراتیک برگزار کند.

4: فشار دوستانه چین و دوستان:

یوان در حال حاضر به طور مستقیم بین چین و دو کشور دیگر: استرالیا و ژاپن معامله می شود این بدان معناست که هر دو کشور برای تجارت با چین نیاز به دلار آمریکا ندارند.

آیا این بدان معناست که یوان به تدریج به ذخایر دلاری کشورهای دیگر نفوذ می کند؟ بله و خیراین تجاوز تنها به تجارت دوجانبه بین چین و آن کشور دیگر می رسد در تجارت جهانی، ایالات متحده فشار دوستانه ای برای حفظ دلار به عنوان ارز مبادله ای اعمال خواهد کرد و بقیه جهان به جز کره شمالی، ایران و چین احتمالاً مشکلی ندارند.

تولید قدرت اصلی چین است، اما تجارت جهانی همچنین شامل بخش بزرگی از تجارت مالی، علمی، مالکیت معنوی و فناوری اطلاعات در میان سایر موارد است به نظر میرسد چین برای این که یوان جایگزین دلار شود از تولید با قیمت ارزان باید دست بکشد.

بله، چین در حال توسعه زیرساخت ها است و ساخت و ساز و مهندسی خود را به کشورهای عمدتا در حال توسعه صادر می کند اما این راه طولانی است و راه سختی برای مقابله با آمریکا در پیش رو دارد.

5: تاریخ در کنار دلار خواهد بود:

ارز ذخیره جهان همیشه به سمت کشور یا امپراتوری که بر همسایگانش تسلط داشت جذب شده بود درهم نقرای یونان باستان ؛ سکه های رومی ؛ دینار عربی برخی ارز مرجع در زمان یونان باستان بودند. در تاریخ مدرن سکه نقره اسپانیا و پوند امپراطوری بریتانیا کبیر نفوذ خود را در سراسر جهان اعمال کردند.

نقطه مشترک تمام این این ارز ها در گذشته این بوده که این ارز ها در سراسر امپراطوری توزیع میشد و این بدان معناست که ارز ذخیره به توانایی در حفظ قدرت امپراطوری وابسته بود.

دقیقا همان زمانی که بریتانیا بخش اعظم مستعمرات خود را پس از جنگ جهانی دوم از دست داد دلار امریکا قدرت را دردست گرفت.

برای دلار هم همین منوال را میتوان متصور بود؛ دلار امریکا بر پایه قدرت یک بازار واحد مستحکم که کالاها را میخرد و میفروشد ساخته شده است .

شاید این یک اولین تاریخی باشد که یک ارز توسط بزرگترین گروه مصرف کننده استفاده میشود و از کشور در برابر تهدیدات خارجی دفاع خواهند کرد.

دلار بر بستر مستحکم ۳۰۰میلیون نفری قراردارد اما یوان در بین ۱.۳ میلیارد نفر که با ثروتمند شدن چین تقاضای پول بیشتر از دولت خود میکنند.

به نظر شما آیا دلار نیز مانند پوند استرلینگ از یک ارز جهانی خارج میشود؟

به نظر من احتمال آن به اندازه احتمال اعلام جنگ ایالت فلوریدا و کالیفرنیا است.



https://www.asianews.ir/u/dal
اخبار مرتبط
آمریکا در بخش سرمایه و بازار مالی همچنان قدرت برتر جهان است؛ این در حالی است که با وجود تولید ناخالص داخلی و تجارت باز هم یوان چین هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید