صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۵
کد خبر: 17165
گزارشگر: 464
۸۳۲
۰
۰
۹
یادداشت/ صدیقه صادقی فیشانی

ارتقای برند رهبری با بازی‌سازی

ارتقای برند رهبری با بازی‌سازی
وقتی به برند اپل فکر می‌کنید، استیو جابز، فردی خلاق با لباس مشکی به ذهن شما می‌آید یا وقتی از برند تسلا نام می‌بریم ایلان ماسک، به‌عنوان یک رهبر (مدیرعامل) افسانه‌ای و کسی که مرد آهنی را زنده کرد در ذهنمان تداعی می‌شود.

آسیانیوز - بنابراین بی‌تردید سخت است تصور کنیم بنیانگذاران شرکت‌ها، بر شرکت تاثیرگذار نباشند. به‌ویژه در مورد برندها به نظر می‌رسد بنیانگذاران نقش بسیار مهمی در ماندگاری برندشان در ذهن مشتری دارند.

صدیقه صادقی فیشانی

برند احساس مشتری نسبت به یک شخص، محصول، خدمت یا سازمان است که در ذهن مشتری، شکل می‌گیرد. ایجاد یک برند رهبری که با همه فرهنگ‌ها، هم‌آوایی خوبی داشته باشد، نه تنها برای کسب‌وکار شما، بلکه برای رشد و رضایت شخصی شما به‌عنوان مدیرعامل هم مفید است.

در دهکده جهانی شما باید بتوانید در عین احترام گذاشتن به تفاوت‌‎ها و ترجیحات مخاطبان مختلف (کارکنان، مشتریان، همکاران و دوستان) ارزش، دیدگاه و شخصیت خود را به آن‌ها منتقل کنید. برای انتقال موثر این مفاهیم شما مجبور به طراحی مسیر تجربه خوشایند برای مشتریان خود هستید. ارزش‌های اصلی شما انعکاسی از باورها، اصول و انگیزه‌هایتان، پایه و اساس برند رهبری شما به‌عنوان هدایت‌کننده اقدامات، تصمیمات و تعاملات شما با مشتریان هستند. برای ایجاد یک برند رهبری موفق که با همه فرهنگ‌ها هم‌آوایی داشته باشد، باید از ابعاد فرهنگی که بر نحوه درک و پاسخ مشتریان به شما تأثیر می‌گذارد، آگاهی داشته باشید، زیرا تفاوت‌ها می‌توانند بر نحوه ارائه برند رهبری، نحوه انتقال پیام، نحوه ایجاد ارتباط موثر تأثیرگذار باشند. لذا دانستن تفاوت‌ها می‌تواند باعث افزایش هماهنگی بیشتر شما و کسب‌وکارتان با ترجیحات و انتظارات مشتریان باشد.

یکی از مهمترین جنبه‌های ایجاد یک برند رهبری که با همه فرهنگ ها هم‌نوا می شود، معتبر بودن و احترام گذاشتن است. اصیل بودن به این معناست که نسبت به شخص خود، ارزش‌ها و دیدگاه خود، صادق، آگاه، حساس، فروتن و مؤدب و سازگار باشید. معتبر بودن و احترام، کمک به ایجاد اعتماد، اعتبار و رابطه با مخاطبان و پیشگیری از سوءتفاهم‌ها، درگیری‌ها یا تخلفات احتمالی که می‌تواند به روابط و یا برند شما آسیب برساند، می‌کند.

فرهنگ سازمانی چیست؟

ایجاد برند رهبری فرآیندی است که نیاز به بازخورد و بهبود مداوم دارد. بازخورد نه‌تنها برای سنجش اثربخشی، تأثیر و رضایت مشتریان شما ضروری است بلکه کمک می‌کند تا نقاط قوت، نقاط ضعف و زمینه‌های بهبود خود را شناسایی کرده و برای بهبود افزایش مهارت‌ها، دانش و عملکرد خود گام بردارید، تا با تغییر نیازها، روندها و فرصت‌ها سازگار شوید. بنابراین، باید فعال، پذیرا و پاسخگو، مایل به یادگیری، رشد و تغییر باشید. این نه تنها به مفهوم از دست دادن هویت شخصی یا تطابق با دیگران نیست، بلکه نشانگر تنوع و منحصربه‌فرد بودن شماست و شما را جالب، جذاب، ارزشمند، قابل ارتباط، خاطره‌انگیز و تاثیرگذار می‌کند. برای این منظور، شما باید پیشینه، فرهنگ، زبان، سبک و شخصیت خود را داشته و همزمان خلاقیت، اشتیاق، بینش و صدای خود را بیان کنید. در نهایت همگی این فعالیت‌ها کمک می‌کند تا در همه فرهنگ‌ها متمایز و الهام بخش باشید و با آن‌ها ارتباط موثرتری برقرار کنید. بهترین رهبران (مدیران) برای کسب‌وکار خود فرهنگی را می‌سازند تا نه تنها برای کارکنانشان بلکه برای همه جوامع بشری الگو و انگیزه‌بخش باشند.


فرهنگ سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، مفروضات و هنجارهایی است که فعالیت و طرز فکر بنیانگذاران را در یک کسب‌وکار مشخص هدایت می‌کند. فرهنگ بر همه بخش‌های کسب‌وکار مانند تعاملات کارکنان با یکدیگر و مشتریان، نحوه همکاری هر تیم، و حتی هنجارهای پیرامون تعادل کار و زندگی تاثیرگذار است. یک مدیرعامل موفق، با شناسایی مخاطبان خود، فرآیندی واضح و سبکی هماهنگ با فرهنگ را طراحی می‌کند تا همه کارکنان در محیط کاری مثبت با روابط عمیق‌تر و همدلی بیشتر، برای رسیدن به اهداف شخصی خود و سازمان تلاش کنند. اغراق نیست اگر بگوییم که سنگ بنای اصلی یک فرهنگ سازمانی قوی وابسته به رویکرد و سبک رهبری آن سازمان است.

فرهنگ سازمانی بر موفقیت در استخدام نیروی جدید تا حفظ و نگه‌داشت آن‌ها و بالا رفتن تعلق سازمانی کارمندان تأثیر می‌گذارد. به گفته گالوپ، رهبرانی که به صورت هفتگی بازخورد ارائه می‌کنند، کارمندانی دارند که دو سه برابر بیشتر برای انجام کارهای برجسته انگیزه دارند و این همان تأثیر یک فرهنگ قوی سازمانی است. بعضا در سازمان‌های ایرانی تصویری که از یک فرهنگ سازمانی متعالی در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود با مفهوم «محیط کاری مفرح» گره خورده است که لزوما این مورد صحیح نیست.

مهم‌ترین عامل در ایجاد برندسازی

هنگامی‌که مدیرعامل در سازمان به روش‌های خاص و منحصربه‌فرد عمل کند، نتیجه و خروجی آن تولید هویت و تصویر خاص و منحصربه‌فرد و مطلوب خواهد ‌بود. در این مسیر نیاز به کارکنانی است که با مفاهیم، روش‌های متمایزسازی، خلق ارزش برای مشتری و ایجاد مسیر سفر خوشایند مشتری را به خوبی درک کنند و با آغوش باز بپذیرند تا سبب تمایز کسب‌وکار شما از سایر رقبا شود. روش‌های ایجاد فرهنگ سازمانی هم راستا با برند بدین‌شرح است:

1. تجربه‌ مشتری

2. تعهد مدیریت

3. تعامل با کارمندان

4. فرآیندها، سیستم‌ها و استانداردها

5. زیرساخت‌های سازمانی

ایجاد برند رهبری و توسعه فرهنگ ‌سازمانی منحصربه‌فرد، بخش مهمی از بازاریابی موفق کسب‌وکارها برای جذب استعدادهای جدید و حفظ کارکنان فعلی محسوب می‌شود.

با گسترش تکنولوژی و تحول دیجیتال در سال‌های اخیر و تغییرات بسیار کسب‌وکارها و همچنین نیازها و توقعات کارمندان، جذب و استخدام نیروهای جدید، استعدادیابی نیروها، نگهداشت کارمندان و همچنین توسعه و آموزش نیروها به فرآیندی چالشی بدل گشته است. یکی از روش‌های جدید که اخیرا ترند شده و در برخی سازمان‌های بزرگ یا سازمان‌هایی بر پایه نوآوری اجرا می‌شود، به کار بردن گیمیفیکیشن در فرآیندهای منابع انسانی یا به‌طور کلی کسب‌وکار است.

از طریق گیمیفیکیشن، کارکنان تشویق می‌شوند تا کارهایی را که دوست دارند، بیشتر انجام دهند و در کار خود بهتر عمل کنند یا کارهای مشابه را با روشی جذاب‌تر، رقابتی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر انجام دهند و در این خصوص پاداش هم بگیرند. از گیمیفیکیشن در فرآیندهای کارمندیابی، جذب و استخدام، جامعه‌پذیری، آموزش و توسعه، مدیریت عملکرد، تعلق سازمانی و نگهداشت استفاده می‌شود.

در حال حاضر اهمیت برندینگ رهبری دو چندان شده است. سفر به دنیای گیمیفیکیشن بسیار جذاب و کاربردی است؛ این روش با هدف تقویت مشارکت و انگیزه برای بهبود تجربه یادگیری از طریق اجرای تکنیک‌های طراحی بازی و عناصر بازی مانند ارائه نکات راهنما، پاداش، چالش و رقابت، اجرا می‌شود. لذا هنگامی که دریابید به دنبال چگونه برندی هستید، قادر به شناسایی ارزش‌های مربوطه و مورد نیاز فرهنگ سازمانی، خواهید بود تا سازمان خود را به آهنربایی قوی برای جذب افراد بااستعداد تبدیل کنید. بنابراین، کافی است شما ابتدا شکاف بین فرهنگ موجود سازمان را با فضایی که کارکنان مایلند در آن کار کنند، شناسایی کنید.

https://www.asianews.ir/u/dar
اخبار مرتبط
هدف اصلی از به کاربردن تکنیک گیمیفیکیشن در بازاریابی، ارتباط بیشتر با مخاطب و افزایش تعامل با آنان برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی برندها با استفاده از نوستالژی‌، بازی‌سازی هیجان‌انگیز یا موارد مشابه آن است.
گیمیفیکیشن (Gamification) که در زبان فارسی به "بازی‌کاری"، "بازی‌سازی" و حتی "بازی‌وارسازی" ترجمه شده، یکی از مفاهیم جذاب است که در سال‌های اخیر، در حیطۀ بازاریابی برای برندها بسیار مطرح شده اما در کشور ما هنوز ناشناخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید