صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
کد خبر: 17238
گزارشگر: 464
۵۲۴
۰
۰
۴
مسیریابی برای دلار آزاد؛

پیش بینی قیمت دلار

پیش بینی قیمت دلار
حتی قبل از اینکه سوئیچ را بچرخانید، مسیریاب را روشن می کنید، مقصد را انتخاب می کنید و کنجاوید بدانید چقدر طول می‌کشد تا به مقصد برسید.

به گزارش آسیانیوز صابر نجار؛  بنا به دلایلی که زیاد گفته و نوشته شده اند می دانیم قیمت دلار، راه بالا رفتن در پیش دارد، برای همین هر عددی که به آن نسبت بدهیم می تواند صحیح باشد، اما سوال مهم این است که در چه زمانی به آن رقم می رسد؟

براساس تازه ترین برآورد مدل های اقتصادسنجی، با استفاده از آخرین داده های منتشر شده نقدینگی، تورم داخل و خارج، کسری بودجه و قیمت نفت خانم، پیش بینی نرخ ارز را به روز کردیم. با توجه به خروجی این پیش بینی، متوسط نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ بالای ۵۱هزار تومان برآورد شده است، در حال حاضر میانگین نرخ ارز از ابتدای سال تا آخر مهر ماه، ۴۹۹۰۰ تومان است.

بالاترین مقداری که تا پایان اسفند ۱۴۰۲ می توانیم انتظار داشته باشیم ۵۶۴۰۰ تومان است. همچنین این پیش بینی متوسط نرخ ۱۴۰۳ را بالای ۶۱ هزار تومان تخمین می زند. لازم به ذکر است پیش بینی ها با فرض عدم توافق و وجود تنش های نظامی در منطقه می باشند. در همین سناریو و تا پایان سال۱۴۰۲، مقصد ۲۰۴ هزار تومان برای نرخ ارز آزاد قابل تصور است.

بدیهی است که دقت و درجه اعتبار پیش بینی برای بازه های زمانی طولانی تر، کمتر خواهد بود بنابراین این رقم (۲۰۴ هزار تومان) می تواند نشان دهنده جهت کلی قیمت دلار باشد.

علاوه بر این، براساس مدل برابری قدرت خرید (Purchasing power parity) نرخ دلار ۷۰هزار تومان محاسبه شد. در خصوص این مدل لازم است بدانیم که قدرت بالایی در تشخیص ندارد و محاسبات آن ساده و سرانگشتی است.

این پیش بینی ها با استفاده از روش های اقتصادسنجی بر مبنای تئوری های اقتصاد کلان، انجام شده اند و بهترین حدس علمی ما با توجه به شرایط موجود با نگاه به آینده است با این حال مانند هر مطالعه عملی دیگری می تواند خطا داشته باشد.

چراکه عوامل مختلفی مثل شرایط بازارها، تحولات سیاسی و نظامی، تغییرات قوانین و سیاست های بانک مرکزی و دولت می توانند بر مقدار نرخ ارز تاثیر گذار باشند. بعلاوه از تحقق آن که به منزله کوچکتر شدن سفره مردم است خوشحال نخواهم شد.

با این حال کسب و کارها و اشخاص حق دارند از دریچه ای بیطرفانه و علمی از اوضاع آینده نرخ ارز مطلع شوند. تا بتوانند مبنای تصمیمات صحیح باشد.

صابر نجار
https://www.asianews.ir/u/dcw
اخبار مرتبط
در حالی که قیمت دلار در حال عبور از مرز ۳۰ و ۳۱ هزار تومان است، اخبار جدید رسیده پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین شاید بتواند معادلات بازار را در هفته جاری تغییر دهد.
تحلیل گران ارزی می گویند با وجود احتمال پایین آمدن قیمت دلار در آینده، به طور قابل توجه با ارزانی ارز مواجه نخواهیم شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید