صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۳
کد خبر: 17250
گزارشگر: 464
۸۸۶
۰
۰
۳۵
یاسر استادحسین,کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات

روند کاهشی نرخ تشکیل استارت آپ‌ها ادامه خواهد داشت؟

روند کاهشی نرخ تشکیل استارت آپ‌ها ادامه خواهد داشت؟
بنا بر گزارش سایت تحقیقاتی demandsage با وجود سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت آپ ها، آنها در سال ۲۰۲۲ توانسته اند بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار را جذب کنند.


 آسیانیوز - بیش از۱۵۰ میلیون استارت آپ در جهان وجود دارد که هر سال۵۰میلیون استارت آپ جدید معرفی می شوند، اگرچه تنها ۱۰درصد می توانند در بلندمدت فعالیت خود را ادامه دهند. در واقع نرخ شکست استارت آپ ها در سطح جهانی ۹۰ درصد می باشد. از ابتدای سال ۲۰۲۳ استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی، بلاک چین، تجارت الکترونیک و فین‌تک به سرعت در حال رشد هستند.

وضعیت فعلی استارت آپ ها در جهان

در حال حاضر ۱۵.۴ درصد از جمعیت ایالات متحده درگیر استارتاپ ها هستند. تنها در سیلیکون ولی بیش از ۴۰ هزار استارت آپ وجود دارد. در آسیا استارت آپ Bytedance با ارزشی بالغ بر ۲۲۰ میلیارد دلار (طبق اطلاعات آماری تا سپتامبر ۲۰۲۳) با ارزش‌ترین استارت‌آپ در جهان است.

این استارتاپ چینی در حوزه محتوا فعالیت دارد و صاحب اپلیکیشن ویدئویی محبوب TikTok و اپلیکیشن خبری Toutiao چین است. این شرکت به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌هایی که در اختیار دارد، کاربران را در فضای مجازی به‌ویژه در فیس‌بوک و اینستاگرام رصد می‌کند.

براساس تحقیق مینایف (Artem Minaev) از وب سایتfirstsiteguide ، ۷.۱ درصد از استارت آپ های دنیا در صنعت فین تک(فناوری مالی) فعالیت می کنند. پس از آن استارت آپ های مربوط به علوم زندگی و مراقبت های بهداشتی با ۶.۸ درصد، استارت آپ های مربوط به هوش مصنوعی با ۵ درصد، بازی با ۴.۷ درصد، Adtech (فناوری تبلیغات) با ۳.۳ درصد و Edtech (فناوری آموزشی)با ۲.۸ درصد قرار دارند.

نمودار استارت آپ‌ها 3

بنابر گزارش سایت startupranking (تا روز جمعه ۲۷اکتبر۲۰۲۳) امریکا با ۷۶.۸۷۰ ، هند با ۱۶.۰۲۴، انگلستان با ۶.۹۹۵، کانادا با ۳.۷۹۵، و استرالیا با ۲.۷۳۴ بیشترین تعداد استارت آپ ها در جهان را دارا می باشند. در قعر این فهرست آنگولا، تیمور شرقی و کمور هر کدام با ۱ استارت آپ قرار دارند.

جالب اینجاست که در کشور ما تنها ۲۶۰ شرکت استارت آپی از سوی این وب سایت شناسایی شده است که در بین کشورهای حاضر رتبه ۵۳ را از آن خود ساخته است. استارت آپ هایی همچون ترب، بیاموز، تکراتو، ارزدیجیتال، جاجیگا، جاب اینجا، در رده بندی ابتدایی این وب سایت قرار دارند.

نمودار استارت آپ‌ها 5

کاهش نرخ تشکیل استارت آپ ها

طبق گزارش شماره ۰۶-۲۳ فوریه ۲۰۲۳فدرال رزرو نرخ تشکیل استارت آپ از ۱۳.۷ درصد در سال ۱۹۷۸ به ۸.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. بنابراین، فعالیت کارآفرینی در قالب نرخ ورود شرکت ها بیش از یک سوم کاهش یافته است. با توجه به آمارهای منتشر شده از نرخ کاهش استارت آپ ها، محققان دانشگاهی و سیاست گذاران نگران این پدیده می باشند، زیرا قلب تپنده رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته با شدت کمتری می زند.

در آسیا نیز این نرخ کاهش با سرعت بیشتری رقم خورده است. گزارش اخیر Crunch base نشان می دهد که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به امسال نه تنها حجم معاملات استارتاپ های آسیایی با کاهش ۴۰ درصدی از۵۴۰۲ معامله در نیمه اول۲۰۲۲ به تنها ۳۲۳۷ در نیمه اول امسال رسیده، بلکه حتی بودجه آنها نیز از ۷۳ میلیارد دلار به ۳۶.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است که در مقابل سرمایه گذاری استارتاپ ها در سایر نقاط جهان می تواند زنگ خطر مهمی باشد.

بررسی ها نشان داده است که برای سه ماهه دوم، بودجه این شرکت هادر آسیا ۴۴ درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته از ۳۲.۸ میلیارد دلار به ۱۸.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

نمودار استارت آپ‌ها 2

همچنین داده‌های Crunch base، بیانگر آن است که جریان معاملات سال به سال نیز روندی کاهشی را دنبال نموده و با نرخ ۳۸ درصدی از ۲۵۰۸به ۱۵۶۴ کاهش یافته است.

نمودار استارت آپ‌ها 1
براساس تحقیق نگارنده برخی از مهمترین عواملی که باعث حفظ و ماندگاری فعالیت استارت آپ ها و جلوگیری از انحلال و شکست می شود عبارتند از: محصول یا خدمات متمایز، تیم موفق، بازار هدف، مدیریت مالی، استراتژی بازاریابی، توانایی پیش بینی و تطبیق با آخرین تغییرات در بازار، تأمین منابع مالی مورد نیاز، استفاده مؤثر از فناوری روز، مدیریت ریسک، و در نهایت ارتباطات مؤثر چه با مشتریان و چه با شرکاء تجاری.

یاسر استادحسین
https://www.asianews.ir/u/dd9
اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کسب‌وکارها در همه جای جهان این است که فردی که ایده راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارد به ابعاد مختلف شغل خود مسلط نیست و درک درستی از بخش‌های مختلف آن ندارد.
در عصر حاضر ایده‌های استارتاپ بسیار زیادی وجود دارند که در همان ابتدای کار مردود شده یا پس از گذشت زمان و پرداخت هزینه زیادی با شکست مواجه می‌شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید