صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۶
کد خبر: 17262
گزارشگر: 464
۹۰۸
۰
۰
۹
یادداشت/ صدیقه صادقی فیشانی

نقش رسانه‌ در بازاریابی مد

نقش رسانه‌ در بازاریابی مد
امروزه، مد در همه جای زندگی افراد حضور دارد بطوریکه اگر با دقت بنگریم، خواهیم دید که مد فراتر از یک پوشش و لباس است و تقریبا لغت مد، برای هر نوع محصولی صدق می‌کند به‌عنوان مثال می توان از مد ماشین، لوازم الکترونیکی و دیجیتال، غذا، ادبیات، سفر، موسیقی، دکوراسیون خانه و حتی سلامت نام برد.

به گزارش آسیانیوز؛ مد تاثیر زیادی بر علایق عمومی، موفقیت محصولات و تبلیغات رسانه‌ای دارد. در صنعت جهانی مد، عوامل بسیاری از قبیل طراحان، عرضه‌کنندگان و خرده‌فروشان با یکدیگر در فروش محصولات مد و لوازم جانبی آن با یکدیگر تعامل دارند. همچنین، در صنعت جهانی مد سرمایه گذاری، تجارت و اشتغال، از مهم ترین مولفه‌ها به شمار می روند.

صدیقه صادقی فیشانی

شرکت های مد با یک وضعیت دشوار روبرو هستند، از یک سو، آنها به طور مکرر درحال تولید محصولات زودگذر هستند که باید مشتریان را برای خرید آن تحریک کند و از سوی دیگر، محصولات مد نیازمند ایجاد سودهای مداوم هستند. چالش اصلی بازاریابان مد، طراحی و عرضه محصولاتی است که در یک دوره کوتاه بر تمایل خرید مشتریان اثرگذار و موفق باشند. به‌عنوان مثال تا چه اندازه فروش کفش راحتی بیشتر از کفش پاشنه بلند مجلسی، موفق است؟

مد، زندگی مدرن را شکل داده و بازارهای نوظهور منجر به ایجاد نیازهای جدید در مصرف کنندگان شده است. بازاریابان مد نیاز دارند که بازار را بشناسند تا مسیرهای تعامل با مشتریان را کشف و یا ایجاد نمایند و بر روی کانال‌های رسانه‌ای آنلاین و آفلاینِ درست، سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر، بازاریابی مد به شدت تحت تاثیر رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است. اهمیت حضور این رسانه‌ها در بازاریابی مد به شدت در حال گسترش است بطوریکه بسیاری از برندهای بزرگ جهان، استراتژی بازاریابی خود را با بازاریابی دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی ترکیب کرده‌اند.

امروزه، برندهای مد جهانی استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس رسانه‌های اجتماعی پایه گذاری می‌کنند تا بتوانند میزان تعامل خود با مشتریان گسترش دهند. با توجه به رشد رسانه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و فناوریهای جدید، ارتباط روزافزون کسب‌وکارها با فضای آنلاین و افزایش هرچه بیشتر بازارهای نوظهور و تغییر ذائقه مشتریان به خصوص نسل جوان، این امکان که مشتریان قبل از اینکه محصولی مد شود، تحت تأثیر آن قرار بگیرند، به شدت در حال افزایش است.

همچنین، مشتریان می‌توانند در مسیر تجربه خرید خود از کانال‌های متعددی در نقاط تعاملی خود استفاده کنند. از دیدگاه بازاریابی، این کانال‌ها در سه نوع رسانه‌های اصلی طبقه‌بندی می‌شوند: رسانه‌های پولی، رسانه‌های تحت مالکیت و رسانه‌های اکتسابی. لذا این فرصت خوبی را برای شرکت‌ها به وجود آورده تا در این فضا به تعاملی هدفمند با سایر مشتریان و کاربران در سطوحی که قبلاً ممکن نبوده، بپردازند.

 

بیشتر بخوانید

بازی‌سازی و بازاریابی


در سال‌های گذشته مد با استفاده از مجلات به شکل انحصاری توسط طراحان و ویراستاران مجلات در کانال‌های کنترل شده و انحصاری نگه داشته و ارائه می‌شد. اما با ظهور اینترنت و بازار دیجیتال، داستان بازاریابی مد به سرعت تغییر کرده است. ارتباط مستقیم برندها با مشتریان و کاربران از طریق به اشتراک‌گذاری پاسخ‌های مثبت و منفی در رسانه‌های اجتماعی، سبب افزایش قدرت کاربر در انتخاب مد شده است که روش‌های جدید بازاریابی مد را در پی خواهد داشت.

پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بستری مستقیم برای بازاریابی مد و حضور پررنگ برندها تبدیل گشته و دنیای جدیدی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. اکنون کاربران اینترنتی قادر به خرید مستقیم از طریق شبکه‌های آنلاین هستند. برندها می‌توانند محصولاتشان را در پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نشان‌گذاری کرده و کاربران را به سمت خرید هدایت کنند. مصرف کننده نسل جدید برای فرآیند خرید، در نظم نوین جهانی، به طور فزاینده ای با عناصر بازاریابی مد مانند «تبلیغات برندها» درگیر شده بطوریکه مد به‌عنوان بخشی با ارزش از زندگی مدرن محسوب می‌شود. بازاریابان مد برای رشد همه‌جانبه کانال‌های فعالیت‌ خود باید استراتژی متناسب با بیانیه مأموریت، اهداف و پیشنهاد ارزش خود را تدوین و اجرا کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که ۷۱ درصد از مشتریانی که تجربه خدمات خرید آنلاین خوبی با یک برند را داشته‌اند، احتمال اینکه آن را به دیگران توصیه کنند، زیاد است.

با پیشرفت‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی، تبلیغات مد به‌عنوان بخش ارزشمند بازاریابی مد در رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود.به طور خلاصه، رسانه‌های اجتماعی در سه زمینه کلیدی؛ برندینگ، رشد کسب‌وکار و اقدامات هماهنگ و یکپارچه تعامل با مشتریان تاثیر بسیار مثبتی بر روی کسب‌وکارها می‌گذارند.

از مهمترین مزایای رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی مد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جمع‌آوری داده‌های دست اول از بازخوردهای لحظه‌ای مشتریان

• بهبود تعامل کاربران و مشتریان

• ارائه خدمات مشتری در رسانه اجتماعی به عنوان بازاریابی جدید

• رسانه به عنوان نیروی محرکه ابزارهای رشد

• افزایش وفاداری به برند

• افزایش قدرت مقاومت در رقابت با سایر رقبا

• افزایش ارتباط و تعاملات معنادار

• حمایت از برند

• اقتصادی بودن بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

• تغییر رفتار مصرف‌ کننده و بازاریابی پیشرفته

• افزایش باورپذیری

مایکل سولومون، در کتاب بازاریابی مد که در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار چاپ شد، برای تشریح مفاهیم مختلف جهت تسهیل درک مطالب، از مطالعات موردی واقعی که همگی برندهای شناخته شده بین المللی هستند، استفاده کرده است. تمرکز اصلی این کتاب بر نقش مؤثر مصرف کنندگان در چرخه حیات یک برند دارند، می‌باشد.

در این کتاب به موضوعاتی مثل مشخصات مصرف کنندگان امروزی و مدل تصمیم گیری جدیدشان، اعتبار و اصالت در مد و آینده صنعت مد و مزایای استفاده از فناوریهای نوین برای برندها ، پرداخته شده است. وی معتقد است «هر مشتری باید به عنوان یک بازار منحصر به فرد در نظر گرفته شود.»

امروزه، اغلب کاربران از گوشی‌های هوشمند استفاده می کنند، بنابراین رسانه‌های اجتماعی در همه جا قابلیت دسترسی آسان دارند و کسب‌وکارهای بیشتری در حال ارائه اطلاعات از محصولات و خدمات خود به مخاطبان با تلفن همراه هستند. نقش تلفن همراه در زندگی روزمره برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار حائز اهمیت است زیرا می تواند شانس موفقیت آنها را زمانی که یک مشتری در خارج از منزل و یا در محل کار، مشغول جستجو برای خرید محصول و یا خدمت است را افزایش دهد.

از آنجا که همه گروه‌های سنی عضو رسانه‌های اجتماعی هستند، لذا صرف‌نظر از اینکه مخاطبان مورد‌نظر شما جوان باشند یا مسن، عضو این رسانه‌ها بوده و در انتظار تجربه‌ای خوشایند از برند شما هستند. رسانه‌ها(آفلاین و آنلاین) بستری مناسب برای ارتقای فرآیندهایی نظیر برندسازی، افزایش سهم مشتریان از بازار رقابت، افزایش فروش و در نهایت سودآوری پایدار برای کسب‌وکارهای گوناگون را فراهم آورده‌اند، که نحوه استفاده از هر یک از آنها مستلزم آگاهی داشتن از دانش رسانه‌ای متناسب با کسب‌وکار موردنظر در جهت بهبود و رشد آن است.

صدیقه صادقی فیشانی
https://www.asianews.ir/u/ddk
اخبار مرتبط
وقتی به برند اپل فکر می‌کنید، استیو جابز، فردی خلاق با لباس مشکی به ذهن شما می‌آید یا وقتی از برند تسلا نام می‌بریم ایلان ماسک، به‌عنوان یک رهبر (مدیرعامل) افسانه‌ای و کسی که مرد آهنی را زنده کرد در ذهنمان تداعی می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید