صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
کد خبر: 17267
گزارشگر: 306
۱۱۶۸
۰
۰
۲
دبیر چهارمین جشنواره انار تفت خبر داد

جشنواره انار در شهرستان تفت به ایستگاه چهارم رسید

جشنواره انار در شهرستان تفت به ایستگاه چهارم رسید
یزد - دبیر چهارمین جشنواره انار تفت گفت: این جشنواره در سه نقطه از این شهرستان شامل باغ صدری تفت، کانون ملی ولایت و عمارت باغ شهر تفت برگزار می‌شود

آسیانیوز / یزد ؛ «ابراهیم احمدی» عضو شورای شهر تفت و دبیر جشنواره در جمع اصحاب رسانه استان بیان داشت : جشنواره امسال برخلاف پارسال که به مدت چهار شب برگزار شد، طی مدت هشت شب از پنجشنبه ۱۱ آبانماه تا ۱۸ آبانماه برگزار می‌شود که مراسم های افتتاحیه و اختتامیه آن در محل باغ صدری برگزار خواهد شد.

وی هدف از بر گزاری این جشنواره را آشنایی کشاورزان با روشهای نوین کشاورزی و اقتصادی کردن باغات برای حفظ آنها در برابر تخریب‌ها و تغییر کاربری‌ها عنوان کرد و اظهار داشت : خوشبختانه اهداف جشنواره که از مهمترین آن پرداختن به علم نوین کشاورزی و ترویج آن در بین کشاورزان بود، در جشنواره پارسال تا حدودی محقق شد.

احمدی با اشاره به اینکه امسال با توجه به نیرو و پتانسیل بهتر و بیشتر در شهرستان، جشنواره در سه نقطه از شهر تفت شامل باغ صدری تفت، کانون ملی ولایت و عمارت باغ شهر تفت برگزار می‌شود افزود: در این جشنواره تعدادی از غرفه‌ها در باغ صدری تفت، تعداد بیشتری در کانون ولایت و تعدادی نیز در عمارت باغ‌شهر دایر می‌شود و غرفه‌های احداث شده در این جشنواره بیشتر به انار و فرآورده‌های آن اختصاص دارد.

دبیر چهارمین جشنواره انار تفت در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در نظر است  به جهت آشنایی بیشتر بازدید کنندگان امسال از ظرفیت چهارمین جشنواره انار تفت همچنین برای معرفی تفت، آداب و رسوم صنایع دستی این شهرستان نیز استفاده ‌شود .

وی تصریح داشت : یکی از ویژگی‌های انار تفت این است که تقریبا ۲۰ درصد آن تازه‌خوری است و ۸۰ درصد آن از رقم «گِل تفتی» است که پوست کلفتی دارد و اکنون که چیده می‌شود تا شب عید در داخل انبار نگهداری می‌شود و در این مدت زمان کم‌کم رطوبت پوست به دانه‌ها منتقل می‌شود و پوست آن بسیار نازک می‌شود و به صورت اناری پرآب و شیرین در می‌آید .

دبیر جشنواره انار تفت با بیان اینکه  جشنواره اکنون به عنوان جشنواره انارچینی برگزار می شود ابرازامیدواری کرد که اسفندماه نیز بتوان جشنواره انار تفت را برگزارکرد .

به گفته احمدی جشنواره انار تفت امسال به مدت ۸ شب از ۱۱ آبان‌ ماه تا ۱۸ آبان‌ ماه و مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن نیز در روز آغاز کار و روز پایانی این جشنواره در محل باغ صدری تفت در ساعت ۱۸ برگزار می‌شود.

«بهمن نعمت الهی» کارشناس جهادکشاورزی تفت و مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان نیز در این نشست  با اشاره به نامگذاری تفت به عوان باغشهر استان یزد، علت این نامگذاری را وجود باغات فراوان، مناطق ییلاقی متعدد و اختلاف دما نسبت به سایر شهرستانهای یزد ذکر کرد و گفت: جهادکشاورزی شهرستان تلاش دارد حفظ باغات انار را با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان رقم بزند.

وی میزان تولید محصول انار در تفت  را سالانه به طور متوسط ۱۵ تا۲۰ تن اعلام کرد و گفت : امسال نیز هم از نظر کمی و هم کیفی حرف زیادی برای گفتن دارد و انار تفت به خوبی در بازار به فروش می‌رود و فرآورده‌های مختلفی از جمله رب انار و آب انار نیز از آن تهیه می‌شود البته عمده انار تفت به دلیل ویژگی که دارد به صورت انبارداری و خارج از فصل استفاده می‌شود‌.

نعمت اللهی نوع رقم انار شهرستان را عمدتاً گِل تفتی که پوست ضخیمی دارد و در هنگام برداشت قابل استفاده نیست  عنوان کرد و گفت: همین امر موجب می شود تا بعد از مدتی نگهداری در زیر گل آماده مصرف می‌شود.

کارشناس جهاد کشاورزی یزد سطح زیر کشت انار را که عمدتا در بخش مرکزی شهرستان تفت واقع شده را 1130هکتار ذکر کرد و اظهار داشت : میزان تولید انار در شهرستان ۱۹ تا ۲۰ تن در هر هکتار است که صادرات آن بسته به تصمیمات کشوری متفاوت است .

وی خاطر نشان کرد : بهره‌برداران علاوه بر محصول انار، در حدود ۷ هزار هکتار پسته، ۵ هزار هکتار بادام و دو تا سه هزار هکتار انواع میوه‌ها فعالیت دارند و با توجه به وجود مناطق ییلاقی و باغات در این شهرستان انواع میوه‌های گرمسیری و سردسیری در این شهرستان وجود دارد.

نعمت اللهی با بیان اینکه دغدغه جهاد کشاورزی، حفظ باغات شهرستان و آموزش‌به کشاورزان و مبارزه با آفات باغات به خصوص مگس مدیترانه است که اقدام متعددی در این زمینه‌ انجام گرفته است اظهار کرد : آموزش به کشاورزان برای استفاده از روشهای نوین کشاورزی و مشارکت باغداران در قبال اقداماتی مانند مبارزه با آفات را برای جهادکشاورزی شهرستان بسیار حائز اهمیت دانست .

سید محمد جواد عرفانفر 

 جشنواره انار در شهرستان تفت به ایستگاه چهارم رسید ، ابراهیم احمدی عضو شورای شهر تفت و دبیر جشنواره ، بهمن نعمت الهی» کارشناس جهادکشاورزی تفت و مسئول ترویج و آموزش جهادکشاورزی شهرستان تفت

 

https://www.asianews.ir/u/ddp
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید