صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۷
کد خبر: 17320
گزارشگر: 464
۳۷۱
۱
۰
۸۳
آمازون به دنبال بهبود عملکرد در Q۴

امید به گزارش سالیانه؛ بهبودی که در گزارش فصلی حاصل نشد!

امید به گزارش سالیانه؛ بهبودی که در گزارش فصلی حاصل نشد!
در حالی که طی گزارش اخیر آمازون در بازه سه ماهه سوم ۲۰۲۳(Q۳)، افت ۳.۹ درصدی نسبت به گزارش قبلی آن مشهود بود ولی با نگاه به گزارش عملکردی سایر بزرگان فناوری می توان دریافت که آنها نیز شاهد افت در این بازه زمانی بوده اند.


آسیانیوز - یاسر استادحسین؛ قطع به یقین یکی از عوامل مؤثر در کاهش شتاب بازار در سه ماه گذشته، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بوده است. این امر به خوبی در نمودار عملکردی سه ماهه شاخص S&P ۵۰۰، نمایان است. نموداری که عملکرد شرکت های آمازون، مایکروسافت، و آلفابت (گوگل) را در این مدت سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه دوم استخراج و به شرح زیر به تصویر می کشد.

نمودار آمازون 1

این نمودار نشان می دهد که شرکت آلفابت (شرکت مادر تخصصی گوگل) از گزارش سه ماهه قبلی خود تاکنون ۸.۷درصد با کاهش ارزش بازار روبرو بوده است. این روند برای مایکروسافت کمی بهتر است تا جایی با ۲.۷درصد کاهش مواجه بوده است. با وجود این گزارش درآمد آمازون با ۱۳ درصد افزایش به ۱۴۳.۱ میلیارد دلار در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ در مقایسه با ۱۲۷.۱ میلیارد دلار در سه ماهه سوم۲۰۲۲رسیده است. تنها در بخش تبلیغات، آمازون در سه ماهه سوم ۲۵ درصد افزایش داشته و از درآمد ۱۲ میلیارد دلار گذشته است.

در حالی که آمازون ۲.۹ میلیارد دلار یا ۰.۲۸ دلار به ازای هر سهم در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ برای سهامداران خود درآمد حاصل نموده بود در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ این رقم به ۹.۹ میلیارد دلار یا ۰.۹۴ دلار به ازای هر سهم رسیده است.

نمودار آمازون 2

اندی جاسی، مدیر عامل آمازون چند روز قبل ضمن ارائه گزارشی از درآمدهای سه ماهه سوم امسال این شرکت گفته بود که این شرکت علاوه بر آنکه در طول این مدت توانسته است درآمد خوبی را نسبت به سال گذشته کسب کند طی ماه های اخیر در امور امدادی بسیاری نیز مشارکت نموده است. که از آن جمله می توان به؛ -آتش‌سوزی‌های مائوئی(آتش‌سوزی‌های جنگلی که اوایل اوت ۲۰۲۳ در مائوئی و اطراف آن رخ داد. این حادثه با وزش باد قوت گرفت و باعث تخلیه منطقه شد و خسارت‌های سنگینی را رقم زد. این آتش سوزی موجب کشته شدن دست کم ۹۳ نفر و مفقود شدن حداقل ۱۰۰۰ نفر شد)، - طوفان آیدالیا در فلوریدا(طوفانی با سرعت ۳۰۰کیلومتر در ساعت که باعث بارش شدید باران و جاری شدن سیل شد و در آن بیش از ۲۰ نفر کشته و بالغ بر ۹میلیارد دلار خسارت وارد شد.) و - زلزله در مراکش(زلزله ۶.۸ ریشتری با بیش از ۵ هزار کشته و زخمی)، اشاره نمود. در این حوادث آمازون علاوه بر آنکه زیرساخت ها و موجودی لجستیک خود را بسیج و اقدام به راه اندازی ارتباطات موقت کرد، بیش از سیصد هزار اقلام امدادی را اهدا نمود.

در آخرین مطالعه تاثیر اقتصادی این شرکت در ۲۹ سپتامبر با عنوان "۷ آمار کلیدی که به توضیح تاثیر اقتصادی آمازون در ایالات متحده کمک می کند" نشان داد که آمازون در سال۲۰۲۲ بیش از ۲۴۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایالات متحده ایجاد کرد و بیش از ۲ میلیون شغل بطور غیرمستقیم در صنایعی مانند لجستیک، ساخت‌وساز، خدمات حرفه‌ای و مواردی از این دست، پشتیبانی کرده است.

آمازون اخیراً اعلام نموده است که ۹۰درصد برق مصرفی این شرکت در سال۲۰۲۲ از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. این میزان در سال قبل از آن یعنی در ۲۰۲۱حدود ۸۵ درصد بود. آمار برآمده نشان می دهد که درآمد این شرکت بیش از ۵.۴ میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) تأثیر داشته است. بماند که هم اکنون نیز این شرکت مدیریت بیش از ۴۰۰ پروژه بادی و خورشیدی در سراسر جهان را در اختیار دارد.

جدای از تأثیرات غیرقابل پیش بینی و تأثیرات نوسانات نرخ ارز، تغییرات در شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیکی جهانی، تقاضا و عوامل روانی مشتریان (از جمله تأثیر ترس از رکود)، تورم، نرخ بهره، نیروی کار منطقه‌ای و از این دست موارد، انتظار می رود فروش خالص این شرکت در سه ماهه چهارم امسال ۷ تا ۱۲ درصد، یعنی چیزی در حدود ۱۶۰تا ۱۶۷ میلیارد دلار در مقایسه با سه ماهه چهارم۲۰۲۲ رشد کند. همچنین انتظار می رود درآمد عملیاتی بین۷ تا ۱۱ میلیارد دلار در سه ماهه پیش رو تحقق گردد. این در حالی است که این مبلغ در مدت مشابه سال قبل تنها ۲.۷ میلیارد دلار بود.


یاسر استادحسین,کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات
https://www.asianews.ir/u/df3
اخبار مرتبط
طبق گزارش مؤسسه Interbrand در سال گذشته (۲۰۲۲) ارزش نشان تجاری Amazon.Com حدود ۲۴۹ میلیارد دلار بوده که با رشد مثبت ۲۴ درصدی، دومین برند برتر جهان در سال ۲۰۲۱بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
samanifar
۱۴۰۲/۰۸/۱۴
5
0
1

مطالب به روز و مفید بود


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید