صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۸
کد خبر: 17337
گزارشگر: 464
۳۲۲
۰
۰
۱
در رویداد تجهیز و یکپارچه‌سازی واحدهای بازرسی برسی شد؛

نقش اصناف در اقتصاد کشور

نقش اصناف در اقتصاد کشور
بی‌تردید اگر اصناف بتوانند حضوری مؤثر در اقتصاد داشته باشند و نمایندگان مستقل به‌عنوان نمایندگان صنف‌های اقتصادی، در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی نقش‌آفرین باشند، می‌توان شاهد رشد و توسعه اقتصاد کشور بود چه این‌که در حال حاضر، به اذعان وزیر صنعت، معدن و تجارت، حداقل ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به اصناف است.

به گزارش آسیانیوز؛ در همین راستا عباس علی‌آبادی در رویداد تجهیز و یکپارچه‌سازی واحدهای بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف کشور، اظهار کرد: «بیش از سه میلیون واحد صنفی در قالب ۲۸۰۰ رسته صنفی در کشور فعال هستند. همچنین هشت میلیون نفر در واحدهای صنفی شاغل هستند که می‌توان گفت با اعضای خانواده‌شان در حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.»

وی با بیان اینکه رونق تولید با توسعه بازار و افزایش فعالیت اصناف اتفاق می‌افتد و به همین دلیل واحدهای صنفی مهمترین نقش را در اقتصاد کشور بر عهده دارند، تصریح کرد: «تولید شامل سه بخش نوآوری، اجرا و بازار است و بر همین اساس تاکید می‌شود که رونق تولید از بازار نشات می‌گیرد. ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به اصناف است و گستره جغرافیایی وسیعی را در بر می‌گیرند.»

علی‌آبادی با بیان اینکه تشکیل واحدهای بازرسی برای بررسی عملکرد واحد صنفی لازم است، اما نیاز به تبیین دارد تا اشتباه برداشت نشود، تصریح کرد: «کاسب دوست خدا است و احترامش بالا است. اما عده‌ای هم هستند که سعی می‌کنند وجهه اصناف خراب شود. بنابراین کسبه باید حواسشان باشد.»

وی با بیان اینکه هدف ما این است در جامعه آرامش ایجاد کنیم، گفت: «بی‌انضباطی در بازار باعث تحریک کنترل بازار و در نهایت سرکوب قیمت می‌شود و این انگیزه را برای تولید کم می‌کند. اما شیوه‌های نظارتی اتاق اصناف کمک می‌کند به این نقطه نرسیم. البته تولید و تجارت از هم جدا نیستند. اصناف در تولید و ایجاد شغل نقش کلیدی دارند و محرک تولید هستند و برای رونق و توسعه تولید، باید بازار توسعه یابد.»

وزیر صمت در ادامه گفت: «عده‌ای تلاش می‌کنند از تکانه‌های موقتی، سودهای بزرگ ببرند، گرچه این پول‌ها حلال نیست و اصناف باید از این موضوع جلوگیری کنند. البته من خیلی معتقد به سیاست‌های نظارتی پلیسی نیستم و معتقدم باید آب از چشمه درست شود، اما این به این معنا نیست که نظارت در بازار نباشد. مردم باید حس اطمینان کنند و با دیدن همین ماشین‌های نظارتی در سطح بازار هم این حس به مردم دست می‌دهد. البته کار دست مردم است و می‌توانند تخلفات را گزارش دهند. البته اگر مردم تخلفات را ندیدند، کار نباید از چشم ناظران دور بماند که این کار با استفاده از سامانه‌ها انجام می‌شود.»

این مقام مسئول همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «۵۵۰ خودرو جدید برای بازرسی به بازار کشور اضافه شد که با در نظر گرفتن ۱۵۰ خودرو که از قبل داشتند تعداد آنها به ۷۰۰ خودرو افزایش یافت. این خودروها به سیستم‌های ناوبری مجهز و قابل پیگیری هستند و مزیت‌هایی را در مقایسه بازرسی‌هایی که در گذشته توسط اصناف انجام می‌شد خواهند داشت.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با اجرای این طرح دست افرادی که از تکانه‌های اقتصادی و بازار به دنبال سوء استفاده و سودجویی هستند را کوتاه می‌کنیم، تصریح کرد: «بر اساس سامانه‌هایی که برای دریافت گزارش‌های مردمی مانند ۱۲۴ در کشور وجود دارند، افراد می‌توانند گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه کنند تا خود اصناف برای بررسی و اقدامات قانونی در آنجا حضور یابند.»

علی‌آبادی در ارتباط با اجرای طرح سامانه‌های فروشگاهی نیز اظهار کرد: «کالا از زمانی که تولید می‌شود تا به بازار می‌آید تحت نظارت قرار می‌گیرد، اما در فاصله انبار تا فروشگاه نواقصی وجود داشت که در حال برطرف شدن است. سامانه‌هایی در کشور ایجاد شده که به صورت اتوماتیک حرکت کالا در مسیر خود را بررسی می‌کند تا کالاهای موجود به دست قاچاقچیان و افراد سودجو نرسد.»

https://www.asianews.ir/u/dfk
اخبار مرتبط
حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران گفت: به نظر می‌رسد اختلاف روزهای گذشته اصناف و سازمان امورمالیاتی در مراحل پایانی قرار دارد، انتظار می‌رود از طریق راه‌حل موقتی که برای اصلاح ضرایب مالیاتی صنوف پیدا شده است، مشکل مالیات‌ستانی امسال برطرف شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید