صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۶
کد خبر: 17378
گزارشگر: 2
۶۹۹
۰
۰
۱
نرم افزار نگهداری تعمیرات

بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه با استفاده از CMMS

بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه با استفاده از CMMS
نرم افزار نگهداری تعمیرات آلکا به سازمان‌ها دید کاملی از دارایی‌ها، از جمله تاریخچه تعمیر و نگهداری، جزئیات گارانتی و وضعیت فعلی در لحظه را ارائه می‌دهد. با دسترسی به اطلاعات تعمیر و نگهداری متمرکز و دید بهتر، سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهینه‌سازی و بهبود برنامه‌های تعمیر و نگهداری خود، پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی تجهیزات و بهبود کارایی کلی تجهیزات اتخاذ کنند.

تاریخچه نگهداری پیشگیرانه

در گذشته یک رویکرد بسیار ساده برای تعمیر و نگهداری وجود داشت؛ چیزها را همانطور که خراب می‌شدند تعمیر می‌کردند. این به عنوان تعمیر و نگهداری نسل اول شناخته می‌شود و تا جنگ جهانی دوم یک رویکرد رایج بود.
در دهه ۱۹۵۰، تمرکز بر جلوگیری از خرابی تجهیزات ظاهر شد. تعمیر و نگهداری نسل دوم مبتنی بر این ایده بود که می توان از خرابی ها با نگهداری پیشگیرانه مبتنی بر زمان (PM) جلوگیری کرد. تعمیرات اساسی یا تعویض با فواصل ثابت برای جلوگیری از خرابی به یک امر عادی تبدیل شد.

پیشرفت واقعی در تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان بین دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ اتفاق افتاد. نسل سوم تعمیر و نگهداری در صنعت هوانوردی متولد شد. در این دوره، مطالعه دقیق صنعت خطوط هوایی با استفاده از داده های ۱۲ ساله انجام شد. گروه نگهداری به این نتیجه خیره کننده رسید که تعمیرات اساسی تأثیر کمی بر قابلیت اطمینان یا ایمنی کلی دارد یا هیچ تأثیری ندارد. این یافته‌ها منجر به توسعه تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان شد.
با این حال، بسیاری از برنامه‌های PMامروزه به جای اصول قابلیت اطمینان، مبتنی بر زمان تنظیم می‌شوند. در این مقاله هشت نکته برای بهینه‌سازی PM با استفاده از اصول تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان و یک سیستم CMMS برای پیاده‌سازی آنها بیان‌شده‌است.

۱- اجازه دهید خرابی ها با پیامد کم رخ دهند

با تعمیر و نگهداری نمی‌توان از همه خرابی‌ها جلوگیری کرد. تلاش برای جلوگیری از شکست‌های خارج از کنترل ما، مانند شکست‌های ناشی از برخورد صاعقه یا سیل، ارزشی ندارد.
برخی از خرابی‌ها پیامدهای حداقلی دربردارند، که در این صورت بایستی اجازه دهید خرابی رخ دهد و سپس تعمیر را انجام دهید (مثلاً روشنایی عمومی). همچنین، برنامه‌های نگهداری خوب سعی در جلوگیری از همه خرابی‌ها ندارند. این خرابی‌های کوچک باید در CMMS شما ثبت شوند، اما دیگر وقت خود را با تجزیه و تحلیل خرابی و ایجاد وظایف نامربوط PM تلف نکنید.

۲- تا جایی که ممکن است از نظارت بر وضعیت استفاده کنید

کارهای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه که صرفاً مبتنی بر زمان یا کارکرد هستند، اغلب زمان و منابع را هدر می‌دهند. برای ۷۰ درصد تجهیزاتی که احتمال خرابی آنها ثابت است، انجام فعالیت های نت pm مانند سرویس یا تعویض، فایده‌ای ندارد.
اغلب، این بدان معنی است که ۷۰٪ تا ۹۰٪ تجهیزات از نوعی نظارت بر وضعیت بهره‌مند می‌شوند و تنها ۱۰٪ تا ۳۰٪ را می‌توان به طور موثر با جایگزینی یا تعمیرات مبتنی بر زمان مدیریت کرد. اکثر تلاش‌های PM ما باید انجام وظایف نظارت بر وضعیت باشد که سایش قطعات را قبل از وقوع خرابی تشخیص می‌دهد و زمان لازم را برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کافی می‌دهد. سیستم‌های CMMS می‌توانند نتایج پایش شرایط را ضبط کرده و آن‌ها را با یک خط پایه مقایسه کنند. وظایف تعمیر و نگهداری را می‌توان به طور خودکار با رسیدن به یک آستانه تولید کرد.
فقط در جایی که بتوانیم ثابت کنیم که یک کالا دارای سن فرسوده است، انجام تعمیرات اساسی یا تعویض قطعه بر اساس زمان منطقی است.

۳- از PM برای یافتن خرابی های پنهان استفاده کنید

وظایف PM یک راه عالی برای یافتن خرابی‌های پنهان است. این‌ خرابی‌ها در طول کارکرد عادی شناسایی نشده‌اند و تنها زمانی آشکار می‌شوند که تجهیز برای عملیات pm در حال توقف است. وظایف PM به ما کمک می‌کند تا خرابی‌های پنهان را پیدا کرده و آنها را قبل از نیاز به کار کردن تجهیزات برطرف کنیم. این وظایف PM بخشی از سیستم ایمنی تأسیسات را تشکیل می‌دهد و مسئولیت آزمایش عملکرد آن را تعیین می کند.

نرم افزار نگهداری تعمیرات آلکا

۴- از پایگاه داده عمومی PM استفاده نکنید

فقط به این دلیل که دو قطعه از تجهیزات یکسان هستند، به این معنی نیست که آنها به تعمیر و نگهداری یکسانی نیاز دارند. در واقع، آنها ممکن است به وظایف نگهداری کاملاً متفاوتی نیاز داشته باشند. استفاده از داده‌های نگهداری PM منجر به فهرستی کلی از وظایف PM برای هر گروه تجهیزات مشابه می‌شود.
با این حال، یک پمپ در حالت آماده به کار به وظایف PM متفاوتی نسبت به پمپی که به طور مداوم در حال کار است نیاز دارد. تجهیزات در سرویس‌های مختلف ممکن است عواقب متفاوتی از خرابی داشته باشند و باید منابع PM بر این اساس تخصیص داده شوند. هر چه یک سیستم PM عمومی‌تر باشد، منابع بیشتری اتلاف خواهد شد. در حالی که سیستم‌های CMMS تکثیر وظایف را آسان می‌کنند و سطح کلی منابع را یکنواخت توزیع می‌کند، با عدم استفاده بیش از حد از PM های یکسان، از هدر دادن منابع ارزشمند خودداری کنید.

۵- از PM برای حل مشکلات طراحی استفاده نکنید

تعمیر و نگهداری فقط می تواند قابلیت اطمینان و عملکرد ذاتی طراحی تجهیزات شما را حفظ کند. اگر قابلیت اطمینان یا عملکرد ذاتی تجهیزات ضعیف باشد، انجام تعمیر و نگهداری بیشتر کمکی نخواهد کرد. تجزیه و تحلیل وظایف PM موجود و همچنین علل شکست، می‌تواند به عنوان ورودی‌های حیاتی برای یک برنامه رفع نقص استفاده شود. سعی نکنید از PM برای غلبه بر طراحی ضعیف استفاده کنید. همچنین نباید نرخ شکست غیرعادی بالا را به دلیل طراحی ضعیف بپذیرید. در عوض، از آمار CMMS و تجزیه و تحلیل حالت خرابی خود برای اصلاح طراحی استفاده کنید تا بتوانید کارهای PM را که واقعاً مشکل را حل نمی‌کنند کاهش دهید.

۶- به پیشرفت ادامه دهید

موثرترین برنامه‌های نگهداری پویا و داینامیک هستند. آنها به طور مداوم در حال تغییر و بهبود هستند، همیشه از منابع کمیاب استفاده بهتری می‌کنند و در جلوگیری از این شکست‌ها که بیشترین اهمیت را برای سازمان دارند، مؤثرتر می‌شوند. وقتی برنامه تعمیر و نگهداری خود را بهبود می‌دهید، باید بدانید که همه پیشرفت‌ها تاثیر یکسانی ندارند.

اول، بر حذف کارهای تعمیر و نگهداری غیر ضروری تمرکز کنید. این کار نه تنها تعمیر و نگهداری اضافی را حذف می‌کند، بلکه تلاش برای برنامه ریزی، مدیریت و گزارش در مورد این کار را نیز حذف می‌کند.

دوم، وظایف تعمیرات اساسی یا جایگزینی مبتنی بر زمان را به وظایف مبتنی بر شرایط تغییر دهید. به جای تعویض هر چند ساعت یک قطعه، از تکنیک نظارت بر وضعیت برای ارزیابی میزان عمر قطعه استفاده کنید. سپس قطعه را تنها زمانی که واقعاً مورد نیاز است، تعویض کنید.

در نهایت، فواصل کار را افزایش دهید. این کار را بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجربه اپراتور و نگهدارنده (یا صرفاً بر اساس قضاوت مهندسی خوب) انجام دهید. به یاد داشته باشید که نتایج را مشاهده کنید.
هرچه بازه فعلی کوتاه‌تر باشد، تأثیر بیشتری در افزایش آن بازه خواهد داشت. به عنوان مثال، تنظیم یک کار روزانه به هفتگی، بار کاری PM مورد نیاز برای آن کار را بیش از ۸۰٪ کاهش می‌دهد. این اغلب ساده‌ترین و یکی از مؤثرترین پیشرفت‌هایی است که می‌توانید انجام دهید.

نرم افزار CMMS آلکا برای بهینه سازی نگهداری پیشگیرانه

برنامه‌های نگهداری پیشگیرانه در دستیابی به قابلیت اطمینان تجهیزات، کاهش زمان خرابی و افزایش عمر تجهیزات و در عین حال به حداقل رساندن هزینه‌های تعمیر بسیار مهم هستند. با این حال، پیاده‌سازی و مدیریت موثر PM نیازمند ابزار، آموزش و مدیریت مناسب است.
نرم افزار نگهداری تعمیرات آلکا به سازمان‌ها دید کاملی از دارایی‌ها، از جمله تاریخچه تعمیر و نگهداری، جزئیات گارانتی و وضعیت فعلی در لحظه را ارائه می‌دهد. با دسترسی به اطلاعات تعمیر و نگهداری متمرکز و دید بهتر، سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهینه‌سازی و بهبود برنامه‌های تعمیر و نگهداری خود، پیش‌بینی و جلوگیری از خرابی تجهیزات و بهبود کارایی کلی تجهیزات اتخاذ کنند.
شما می‌توانید با ثبت درخواست دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات، نسخه آزمایشی آلکا را دانلود، نصب و تست کنید. پس از ارسال فرم از سایت، همکاران ما با شما تماس می گیرند تا درخواست شما را تایید و لینک دمو را برای شما ارسال نمایند.

https://www.asianews.ir/u/dgq
اخبار مرتبط
در این مقاله ۵ نرم افزار CRM که بهترین قابلیت گزارش سازی را ارائه می دهند معرفی شده است که می توانید از امکانات آنها برای بهبود عملکرد کسب و کارتان استفاده کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید