صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۷
کد خبر: 17420
گزارشگر: 306
۱۶۷
۰
۰
۲
مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد خبر داد

درحال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خواهیم داشت

درحال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خواهیم داشت
یزد - مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت با بیان این که براساس آخرین پیمایش کشور ۱۷ درصد از افراد بالای ۳۰ سال دارای دیابت هستند و بر اساس این پیمایش درحال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خواهیم داشت که تا اکنون ۵۵ هزار نفر بیمار دیابتی در سامانه سیب دارای پرونده هستند

آسیانیوز / یزد ؛ «روح الله عرب» مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد به مناسبت هفته ملی دیابت در جمع اصحاب رسانه استان با بیان عناوین روزهای هفته ملی دیابت و روز سه شنبه 16 آبانماه  را روز جهانی دیابت و شعار امسال را « شناخت خطرات، اقدام موثر» ذکر کرد.

وی با بیان اینکه کلینیک درمانی و آموزش به بیماران  دیابتی خدمات مناسبی ارائه می‌نماید افزود : کار اصلی مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد کار اصلی اش به عنوان یک مرجع علمی ؛ پژوهش و تحقیقات در این حوزه می باشد .

عرب در بخش دیگری از سخنان خود  به برنامه‌های تدوین شده ویژه روز جهانی دیابت در استان پرداخت و گفت : برگزاری جشنواره غذای سالم، برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی ، بازدید انجمن‌های مختلف دانشجویان از مرکز تحقیقات دیابت، برگزاری اردوی جهادی تیم پزشکی و آموزشی در منطقه ساغند را از جمله برنامه‌های آموزشی و تبیینی مختلفی تدارک دیده شده عنوان کرد .

مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد از انجام یکسری آموزش‌ها و مراقبت‌ها به مراجعه‌کنندگان، انعقاد تفاهم نامه با سازمان فرهنگی شهرداری برای اجرای آثار هنری مرتبط مانند تئاتر صحنه‌ای، موشن گرافی و فضاسازی شهری، بازآموزی پزشکان و برگزاری همایش دوچرخه‌سواری به مناسبت هفته دیابت در استان خبر داد و راه اندازی مدرسه پایگاه مقابله با دیابت با همکاری آموزش و پرورش، راه اندازی میز خدمت ویژه بیماران دیابتی در مرکز دیابت یزد و نیز برگزاری همایش «زندگی شیرین من» برای بیماران دیابت نوع یک را از دیگر برنانه های این هقته ذکر کرد .

به گفته این مقام مسئول : بر اساس آمار حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار از بیماران  دیابتی از بیماری خود بی اطلاع هستند تاکید داشت :

افرادی که دارای عوامل خطری مانند اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات، وجود بیمار دیابتی در خانواده یا دارای علائم بالینی مانند پر ادراری هستند، باید به مراکز بهداشتی جهت اطلاع از بیماری خود مراجعه کنند .

دکتر «مسعود شریفی» معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این نشست  با بیان اینکه درمان موثر تنها ۲۶ درصد بیماران دیابتی در استان را شامل می‌‍شود تصریح داشت : بسیاری افراد از بیماری خود مطلع هستند و برای درمان نیز به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه می‌کنند ولی و ضرورت دارد با اهتمام بیشتر به درمان موثر دیابت از بروز عوارض این بیماری پیشگیری شود.

 وی با بیان اینکه۷۳ درصد مردم یزد نسبت به این بیماری آگاهی دارند و ۴۵ درصد نیز تحت پوشش خدمات درمانی هستند.

  وهرچند رتبه اول شیوع دیابت در کشور را داریم ولی به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت رتبه هشتم را داشته و دارای وضعیت خوبی در کشورهستیم .

شریفی گفت در سال گذشته با همکاری خوب استاندار یزد اقدام به اجرای  طرح تامین سلامت کارکنان یزد تحت عنوان طرح (تسکین)  از محورهای سرمایه انسانی سند تحولی یزد نوین بیان کر و خاطرنشان کرد : طی این مدت حدود ۹ هزار نفر از کارکنان دولت از نظر ابتلا به بیماریهای مختلف خطرسنجی شده‌اند.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد به نام‌گذاری هفته ملی دیابت امساال به عنوان «شناخت خطرات، درمان موثر» اشاره ودر جهت اهمیت تحقق این شعار تاکید وگفت: تحقق درمان موثر جز با ایجاد این باور در بین مردم و به ویژه بیماران ممکن نیست.

دکتر «مجید رجایی» مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به اهمیت اصلاح سبک زندگی در جهت پیشگیری و درمان بیماری دبایت اشاره و از خبرنگاران خواستار اطلاع‌رسانی عمومی به مردم در باب اهمیت اصلاح الگوی زندگی افراد برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها شد .

وی تصریح داشت :  در تامین انسولین بیماران مشکلی نداریم  ولی برخی داروهای خاص بیماران دیابتی مانند داروهای پیوند کلیه کمبودهایی وجود دارد که امیدواریم مشکلات کنونی در حوزه دارو و درمان این بیماری در جامعه مرتفع شود.

سید محمد جواد عرفانفر

درحال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خواهیم داشت ، روح الله عرب مدیر مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد ، مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد ، مجید رجایی» مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

https://www.asianews.ir/u/di0
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید