صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۸
کد خبر: 17430
گزارشگر: 2
۸۱۱
۰
۰
۴
خرید کابل برق

انواع کابل خودنگهدار سه فاز چیست؟

انواع کابل خودنگهدار سه فاز چیست؟
کابل های خودنگهدار یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی کابل های مسی هوایی برای خطوط توزیع و انتقال نیرو هستند. این کابل ها در واقع زیر مجموعه ای از کابل های هوایی آلومینیومی شمرده می شوند. کابل‌های هوایی اکثرا در سیستم‌های مخابراتی یا برای انتقال برق با ولتاژ زیر ۱۰۰۰ و یا در مناطق با تعداد خانوار یا ساختمان های پایین استفاده می شوند.

قیمت کابل خودنگهدار سه فاز و انواع آن

اگر برای خرید کابل خودنگهدار سه فاز به بازار لاله زار و یا وبسایت های تامین کننده کابل برق سر زده باشید متوجه تنوع و تفاوت قیمت انواع کابل خودنگهدار سه فاز شده اید. اما این کابل ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابل خودنگهدار سه فاز چیست؟
کابل های خودنگهدار انواع متفاوتی دارند و هر کابل خودنگهدار می تواند از یک یا سه سیم فاز با روکش عایق پلی اتیلن کراس لینک یا xlpe، یک نول نگهدارنده، رشته روشنایی و یا رشته نول و نگهدارنده (مسنجر) به شکل جدا تشکیل شده باشد.
برای شناخت بهتر کابل های خودنگهدار و مقایسه دقیق تر آن ها با کابل های هوایی مسی لازم است ابتدا آشنایی مختصری با کابل های هوایی داشته باشیم.

در این مقاله همراه مهندس آرین سحری، کارشناس ارشد مهندسی برق از دانشگاه گیلان همراه بودیم تا تمام نکات مهم و فنی درباره کابل های برق سه فاز خودنگهدار هوایی را با هم بررسی کنیم. با آسیا نیوز در این مطلب تخصص حوزه صنعت برق آنالوگ همراه باشید.

رایج ترین انواع کابل های هوایی خودنگهدار و سه فاز

کابل های هوایی یا Aerial Cables از پر استفاده ترین روش ها برای انتقال نیرو و سیگنال های مخابراتی هستند، ولی معمولا فقط در مدارهای توزیع به کار می‌روند.
البته کابل های هوایی با ولتاژهایی تا ۶۹ کیلو ولت برای برق رسانی مزارع، مخابرات و تاسیسات خارج از مناطق شهری خاص هم وجود دارد. با این حال، این کابل ها اکثرا برای انتقال برق با ولتاژ زیر ۱۰۰۰ و یا در مناطق با تعداد خانوار یا ساختمان های پایین کاربرد دارند. دلیل این نبود توانایی عبور ولتاژ های بالا در کابل‌های عایق و به مشکل خوردن در بخش انتقال است.
هادی های رسانای کابل های هوایی از رساناهایی با جنس آلومینیوم، مس و یا یا آلیاژی از مس و کادمیوم ساخته می‌شوند. در کابل های کادمیوم از ۹۸ درصد مس و ۱/۵ درصد کادمیوم وجود دارد که باعث افزایش مقاومت کششی این کابل ها می‌شود؛ ولی به دلیل قیمت بالای کابل های کادمیوم، در بازار ایران از این نوع کابل زیاد استقبال نشده است.
کابل های هوایی در دو نوع روکش دار و بدون روکش با هادی لخت در بازار عرضه می‌شوند که هرکدام دارای مزایا، معایب و کاربرد های خاصی هستند. کابل های هوایی روکش دار، در دسته کابل های خودنگهدار دسته بندی می شوند.
در ادامه بر بررسی انواع مختلف کابل های هوایی پرداخته و توضیحاتی تکمیلی در مورد کابل های هوایی می‌دهیم.

کابل هوایی بدون روکش

کابل های هوایی بدون روکش از دو جنس مس و آلومینیوم ساخته و برای توزیع برق ولتاژ ضعیف و ولتاژ متوسط استفاده می‌شوند. هادی های آلومینیومی خود دارای سه نوع AAC، ACSR و AAAC هستند.

کابل هوایی با هادی آلومینیوم AAC

هادی های آلومینیومی AAC از رشته های آلومینیوم ساخته شده با استاندارد EC 1350 و درجه خلوص ۹۹/۵ درصدی ساخته می‌شوند.
این کابل ها مزایای زیادی دارند که از جمله آنها می‌توانیم به کاهش وزن، افزایش طول عمر کلی هادی نسبت به سایر هادی ها به خصوص در مناطق آلوده، مقاومت بالا نسبت به خوردگی، انعطاف پذیری و ضریب هدایتی بالا اشاره کرد.
مهم ترین ضعف هادی های AAC مقاومت کششی پایین آن این کابل هاست که موجب کاهش میزان اسپن دکل ها، افزایش متراژ کابل مصرفی و افزایش هزینه اجرایی می‌شود. بعلاوه هادی های AAC به طور حدودی ۱۵ درصد مقاومت الکتریکی کمتری نسبت به هادی های ACSR دارند که همین امر باعث افزایش جریان عبوری از این کابل ها می‌شود.

کابل هوایی با هادی آلومینیوم ACSR

هادی های آلومینیومی ACSR که با نام هادی های آلومینیوم تقویت شده از فولاد هم شناخته می‌شوند، از رشته های آلومینیوم با استاندارد H19-1350 و همچنین مغزی فولادی در مرکز کابل ساخته می‌شوند. مغزی فولادی این کابل به عنوان سیم گارد استفاده و جهت افزایش مقاومت مکانیکی در کابل قرار داده می‌شود.
هادی های آلومینیومی ACSR مقاومت و وزن کمتری نسبت به سایر هادی های آلومینیومی دارند و از آن ها به عنوان کابل فشار متوسط و کابل فشار قوی استفاده می‌شود.

کابل هوایی سه فاز xlpe

کابل هوایی با هادی آلومینیوم AAAC

هادی های آلومینیومی AAAC که به آن هادی های آلومینیومی آلیاژی هم می‌گویند؛ از چند لایه سیم پیچیده شده به دور یک سیم مرکزی و با سطح مقطعی گرد عرضه می‌شوند. در کابل های AAAC از استانداردهای ساخت ASTM B 399، BS3242، NFC 34-125 و DIN 48201 استفاده می‌شود.
مقاومت بالای در برابر خوردگی مهم ترین مزیت هادی های آلومینیومی AAAC نسبت به دو نوع قبل است که باعث می‌شود این کابل ها برای خطوط توزیع و انتقال در مناطق ساحلی که مشکل خوردگی کابل ها وجود دارد انتخابی ایده آل باشند.
گران تر بودن کابل های AAAC نسبت به سایر گزینه ها هم از بزرگترین عیب این کابل ها است.

کابل هوایی عایق دار

به نقل از مجله ی IEEE، مشکلات مرتبط با نزدیکی ساختمان ها و درختان و برخورد با هادی های لخت، باعث سوق دادن گرایش جهانی به سمت استفاده کابل ها عایق دار برای انتقال هوایی برق شده است.
کابل های هوایی با هادی عایق از هادی های روکش دار CC و CCT، کابل فاصله دار هوایی و کابل های خودنگهدار تشکیل می‌شوند.
در این بین، کابل های خودنگهدار تنها کابل هوایی با قابلیت استفاده در شبکه فشار متوسط و ضعیف هستند. سایر کابل های هوایی با هادی روکش دار فقط در شبکه های فشار متوسط کاربرد دارند. این قضیه تفاوت قیمت کابل خودنگهدار هوایی با سایر کابل ها را رقم می زند.

مزایای کابل های عایق دار هوایی نسبت به کابل های هوایی بدون روکش

از مهم ترین مزایای هادی های روکش دار نسبت به کابل های با هادی لخت می‌توان به افزایش ایمنی، قابلیت اطمینان شبکه و جریان دهی خطوط اشاره کرد.
همچنین کابل های عایق دار باعث کاهش احتمال آتش سوزی، تخریب و پارگی کابل ها، فضای مورد نیاز برای احداث شبکه، هزینه نگهداری، قطعی برق، نشتی های جریان، مرگ و میر پرندگان و مشکلات ناشی از رعد و برق می‌شوند.

کابل هوایی مسی

کابل مسی بیشتر در کابل کشی های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها با هادی هایی از جنس مس و روکشی عایق و به رنگ طوسی ساخته می‌شوند. کابل های مسی استحکام، رسانایی و البته قیمت بالاتری نسبت به کابل های آلومینیومی دارند.
کابل های مخابرات هوایی مسی از ۲ زوج به بالا و در سطح مقطع های گوناگون ساخته می‌شوند. قیمت کابل هوایی مخابرات نیز به همین تعداد زوج و سطح مقطع بستگی دارد.
نوعی کابل هوایی مهاردار با هادی مسی هم در بازار موجود است که کاربرد آن کابل هم در سیستم های مخابراتی است.

کابل های CC و CCT

کابل های CC و CCT از هادی های AAAC و ACSR ساخته می شوند. هادی های روکش دار با کابل های عایق دار تفاوت بزرگی دارند؛ روکش روی این هادی‌ها باعث جلوگیری از برق گرفتگی نمی‌شود و تنها امکان اتصالی در حاصل از برخورد فازها به یکدیگر را از بین می‌برد بنابراین در این کابل ها از واژه روکش به جای عایق استفاده می شود.
کابل های CC و CCT بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت اصلی آن ها در ساختار لایه عایق آن هاست. سطح مقطع استاندارد این هادی ها ۵۰، ۷۰، ۹۵، ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۵ میلیمتر مربع است.
روکش استفاده شده در کابل های CC به رنگ سیاه و از جنس پلی اتیلن کراس لینک (XLPE) است و مقاومت خوبی در برابر اشعه ی UV یا ماورای بنفش دارد. در کابل هوایی CCT، یک لایه عایق اضافی از جنس HDPE وجود دارد و ضخامت لایه پلی اتیلن کراس لینک بیشتر است.

کابل برق سه فاز با هادی های آلومینیوم گرد

کابل فاصله دار هوایی

کابل های فاصله دار هوایی با یک سیم زمین فولادی به عنوان سیم گارد و در شبکه های توزیع فشار متوسط استفاده می‌شود. برای ثابت بودن فاصله بین کابل های هوایی فاصله دار از چند فاصله نگه دار از جنس پلی اتیلن مقاوم در برابر اشعه UV استفاده می‌شود.
در یک راس مکان نصب از فاصله نگه دار ها و سیم گارد و در 3 راس باقی مانده کابل های آلومینیومی با روکش سه لایه و به کمک بست پلیمری و یا حلقه های پلاستیکی استفاده می‌شود.
کابل های فاصله دار برای شبکه های فشار متوسط در محل هایی که وجود حریم در احداث شبکه ایجاد مشکل کرده بسیار کاربردی اند؛ ولی وابستگی به فاصله نگه دار و سیم گارد هزینه تمام شده کابل های فاصله دار را از خطوط CC و CCT بیشتر می‌کند.
کاپاسیتانس خطوط کابل های فاصله دار از خطوط هادی لخت زیادتر است و به دلیل نزدیکی فازها اندوکتانس کمتری داریم؛ پس افت ولتاژ پایین تری را در این خطوط شاهد هستیم.
لمس کابل های فاصله دار خطرناک است و امکان برق گرفتگی دارد، هرچند که خطر بسیار کم تری نسبت به هادی های لخت دارد.

مزایای کابل فاصله دار

از مهم ترین مزایای کابل های فاصله دار نسبت به سایر کابل های هوایی می‌توان به کاهش میزان تلفات ناشی از برق گرفتگی، حریم کم به دلیل فاصله کمتر فازها، قطعی برق کمتر، کاهش هزینه بهره برداری، سبکی و قیمت پایین تر نسبت به هادی های مسی، قابلیت استفاده در مناطق خاص مانند مناطق کوهستانی و کاهش تلفات ناشی از برق گرفتگی اشاره کرد

کابل های هاینا

کابل های هاینا نوعی دیگر از کابل های آلومینیومی هستند که با توجه به کاربردهای فراوان به شدت مورد استقبال علاقه مندان این صنعت قرار گرفته است. کابل های هاینا مانند سایر هادی‌های هوایی انواع متفاوتی دارند و بر اساس کاربرد و نیاز مشتریان به آن‌ها عرضه می‌گردد.
برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کابل ها به شکل زیر است:

  • سیم هاینا در مقایسه با سایر هادی‌های هوایی از قیمت پایین‌تری برخوردار است و همین امر باعث استقبال از فروش این محصول شده است.
  • سیم هاینا با وجود وزن بسیار کم خود، استحکام و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • مقاومت سیم هاینا در برابر شرایط جوی متغیر (سرما و گرمای شدید) بسیار بالاست و دچار فرسودگی نمی شود.
  • زنگ نزدن، در کنار فرسوده نشدن و مقاومت در برابر خوردگی از مشخصات ویژه این کابل هاست که باعث دوام بالای کابل های هاینا بدون نیاز به تعویض و تعمیر می شود.

مشخصات کابل هاینا

در این بخش برای مقایسه بهتر این کابل ها با کابل های خودنگهدار به طور مختصر به مشخصات کلی کابل های هاینا اشاره شده است.

  • نام محصول: کابل هاینا یا hyena
  • ساختار کابل: دارای هفت رشته از جنس آلومینیوم سخت با قطر با ۴.۳۹ میلی‌متر که دور تا دور هفت رشته فولاد پر کربن گالوانیزه با قطر ۵.۷۹ میلی‌متر تابیده‌ شده است.
  • سطح مقطع آلومینیوم: ۱۰۶ میلی‌متر
  • قطر کابل قبل از فشرده سازی: ۱۴.۵۷ میلی‌متر
  • سطح مقطع نهایی: ۱۲۶.۵ میلی‌متر
  • وزن رشته‌های آلومینیوم در هر کیلومتر قبل از فشرده سازی: ۲۸۶ کیلوگرم
  • وزن حدودی فولاد در هر کیلومتر: ۱۶۰ کیلوگرم
  • وزن حدودی کلی در هر کیلومتر: ۴۵۰ کیلوگرم
  • حداکثر قدرت مقاومت اهمی در دمای ۲۰ درجه: ۰.۲۸۴۳ اهم بر کیلومتر
  • مینیمم قدرت پارگی: ۴۰۹۰۰ نیوتن
  • حداکثر جریان عبوری مجاز: ۴۴۱ آمپر

انواع سیم هاینا

کابل هاینا دارای دو نوع روکش‌دار و بدون روکش است که مدل روکش‌دار آن عایقی از جنس XLPE دارد.
XLPE نوعی روکش پلاستیکی از پلی اتیلن کراسلینک شده است که به بالا رفتن ضریب امنیت سیم کمک می کند و مانع از خروج جریان برق به خارج از غلاف پلاستیکی می ­شود.
علاوه بر این، روکش XLPE مانع از پوسیدگی و خوردگی سیم در برابر مواد شیمیایی می شود و در مکان‌های در معرض حیوانات جونده است مانع از تخریب سیم می ­شود.
هادی های کابل های هاینا از دو آلیاژ مس و آلومینیوم می‌باشد. نوع ساخته شده از هادی های مسی در مقایسه با آلومینیومی وزن بیشتری دارد و به همین دلیل استفاده از کابل هاینا ساخته شده از جنس آلومینیوم در نصب‌های دشوار بسیار رایج‌تر است.
علاوه بر این، سیم‌های آلومینیومی قیمت کمتری نسبت به سیم‌های مسی دارند اما سیم‌های مسی از درجه خلوص بیشتری برخوردارند که باعث بالا رفتن بازدهی آنها نسبت به نمونه آلومینیومی می­ شود.

کابل آلومینیومی زمینی

در این بخش به تفاوت کابل آلومینیوم زمینی و هوایی (کابل خودنگهدار، هاینا، و…) و بررسی کابل آلومینیوم زمینی می پردازیم.
کابل آلومینیومی زمینی برای انتقال نیرو و برق رسانی به شکل مدفون استفاده می شود. این کابل برای برق کشی در زمین دفن می شود یا در داخل دیوار قرار می گیرد که در موقعیت مدفون کابل تحرکی ندارد.
به دلیل آسیب هایی مانند رطوبت، خوردگی و فشار مکانیکی که به کابل آلومینیومی زمینی وارد می شود، باعث شده در تولید این کابل ها از عایق مقاومتی استفاده شود.
عایق کابل آلومینیومی زمینی از جنس پلی اتیلن یا PE است و به دلیل افزایش مقاومت، نواری از جنس فولاد به دور این کابل ها کشیده می شود.
کابل آلومینیومی زمینی به سه دسته فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم می شود.
این موضوع باعث متفاوت بودن ضخامت سیم و کابل آلومینیومی زمینی می شود. ولتاژ کابل آلومینیومی فشار ضعیف تا ۳۵ کیلو ولت است. این عدد برای کابل فشار متوسط ۳۵ تا ۶۰ کیلو ولت و در کابل های فشار قوی از ۶۰ تا ۱۳۲ کیلوولت متغیر است.

ساختار کابل خودنگهدار سه فاز

حال که با کابل های هوایی بیشتر آشنا شدیم ساختار داخلی کابل های خودنگهدار سه فاز از داخل به بیرون به شکل زیر است:

  1. رسانای آلومینیومی
  2. پوششی از جنس نیمه‌هادی بر روی رسانای آلومینیومی
  3. پوششی عایق و از جنس xlpe
  4. پوششی نیمه‌رسانا بر روی عایق پلی اتیلن کراس لینک
  5. نوار جداکننده
  6. شیلد فلزی ساخته شده از نوار یا مفتول مسی
  7. غلاف بیرونی hdpe
  8. سیم نگهدارنده یا مسنجر

کدگذاری کابل های خودنگهدار هوایی

انواع کابل های خودنگهدار

همان طور که اشاره شد کابل های خودنگهدار ساختار های متفاوتی دارند و از این رو در دسته بندی های متفاوتی جای می گیرند. این کابل ها در حالت کلی به دو شکل زیر تقسیم می شوند:

دسته بندی بر اساس ولتاژ

کابل های خودنگهدار بر اساس ولتاژ به دو دسته ی فشار ضعیف و فشار متوسط دسته بندی می شوند.
کابل های خودنگهدار فشار ضعیف، ولتاژ کاری ۲۲۰ ولت تا یک کیلوولت دارند و اکثرا برای توزیع برق خانگی استفاده می‌شود. کابل های خودنگهدار فشار ضعیف به دو شکل تک فاز و سه فاز در بازار وجود دارد.
قیمت کابل خودنگهدار سه فاز بسته به آلیاژ و خلوص آلومینیوم استفاده شده، شرکت تولید‌کننده و غیره می‌تواند متفاوت باشد.
کابل خودنگهدار فشار متوسط یا Air Bundled Cable، از سه رشته رسانا به دور سیمی نگهدارنده از جنس فولاد و در سایز ۵۰، ۷۰، ۹۵، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیمتر مربع ساخته می‌شوند.
کابل های خودنگهدار فشار متوسط به دلیل تحمل فشار و گرمای زیاد ساختاری متفاوت از کابل های خودنگهدار فشار ضعیف دارند و مهم ترین تفاوت ساختاری آن ها در بخش عایق است. ولتاژ قابل تحمل کابل های خودنگهدار فشار متوسط از یک تا ۶۳ کیلوولت است؛ اما معمولا به شکل ۲۰ کیلوولت و ۳۳ کیلوولت تولید می‌شوند.
کابل خودنگهدار ۲۰ کیلوولت در خطوط توزیع هوایی استفاده فراوان و محبوبیت بسیار بیشتری در بازار ایران دارد. کابل خودنگهدار ۳۳ کیلوولت هم به طور معمول در خطوط زمینی، هوایی، توزیع برق عمومی و صنایع استفاده می‌شود.

دسته بندی بر اساس تعداد رشته

کابل های خودنگهدار از ۲ تا ۶ رشته تشکیل شده اند و کابل های خودنگهدار سه فاز ۴، ۵ یا شش رشته دارند.
ساختار کلی کابل های خودنگهدار سه فاز و تک فاز بر اساس تعداد رشته به شکل زیر است:

  • کابل های خودنگهدار دو رشته تک فاز هستند و از یک فاز و یک نول (سیم نگهدارنده) تشکیل می‌شوند.
  • کابل های خودنگهدار سه رشته تک فاز هستند و از یک فاز، یک نول (سیم نگهدارنده) و یک سیم روشنایی خیابان تشکیل می‌شوند.
  • کابل های خودنگهدار ۴ رشته یا کابل خودنگهدار سه فاز ۴ رشته از سه سیم فاز و یک سیم نول (نگهدارنده) تشکیل می شود.
  • کابل های خودنگهدار ۵ رشته یا کابل خودنگهدار سه فاز ۵ رشته از سه سیم فاز، یک سیم نول (نگهدارنده) و یک سیم روشنایی تشکیل شده است.
  • کابل خودنگهدار ۶ رشته یا کابل خودنگهدار سه فاز ۶ رشته از سه سیم فاز، یک سیم نول، یک سیم روشنایی و سیم نگهدارنده (مسنجر) جدا تشکیل شده است.

مزایای کابل های خودنگهدار سه فاز

کابل های خودنگهدار به دلیل نوآوری ها و مزایای خود در بسیاری از کشور های جهان مورد استقبال قرار گرفته اند. برخی از مهم ترین مزایای کابل های خودنگهدار سه فاز به شرح زیر است:

امنیت بیشتر

کابل های خودنگهدار به کمک روکش عایقی که دارند در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومت بیشتر و در برابر سوانحی مانند اصابت رعد و برق، برق‌گرفتگی، و اتصال کوتاه ضریب امنیتی بسیار بهتری دارند.

سازگاری محیطی بیشتر

روکش عایق این کابل ها، نیاز به شاخه‌زنی و هرس‌کردن درختان در مسیر خطوط هوایی، ریسک بروز آتش‌سوزی و تلفات حیوانات به دلیل برخورد با سیم‌های انتقال نیرو را کاهش می دهد.

طراحی خطوط ساده تر

حریم این کابل ها نسبت به نمونه مسی کمتر است و آزادی بیشتری برای طراحی خطوط انتقال به ما می دهد؛ همچنین تیرهای برق کوتاه‌تر این کابل ها اضافه‌شدن خطوط جدید، افزایش ظرفیت انتقال و امکان نصب خطوط تلفن و فیبر نوری بر روی تیر را ممکن می‌سازد.

هزینه اجرا و نصب مناسب‌تر

کابل های خودنگهدار سه فاز نسبت هزینه نگهداری، تعمیرات و هزینه اجرا پایین‌تری دارند و حدود ۱۰ تا ۶۰ درصد ارزان تر هستند. هزینه نگهداری و تعمیر این کابل ها هم از نمونه مسی بسیار پایین تر است.

حل مشکل سرقت کابل‌ و برق‌دزدی

خطر سرقت کابل های خودنگهدار سه فاز به دلیل قیمت پایین آلومینیوم نسبت به مس بسیار کمتر است و برق‌دزدی در این کابل ها به دلیل استفاده از عایق در سیم‌های رسانا وجود ندارد.

معایب کابل های خودنگهدار سه فاز

این کابل ها علاوه بر مزایای بسیار خود نسبت به کابل های مسی، دارای چند عیب بزرگ ریز نیز هستند و حتما باید به آن ها توجه شود.

نصب و تعمیر پیچیده

کابل های خودنگهدار سه فاز با اتصال به کابل های هوایی سیمی دچار مشکل می‌شوند و برای تعمیر نیاز به تجهیزات خاصی دارند که باعث افزایش مدت زمان تعمیر این کابل ها نسبت به کابل های هوایی مسی می شود.

حساسیت بالا نسبت به کیفیت

عملکرد کابل های خودنگهدار به دلیل ضریب هدایتی پایین‌تر آلومینیوم نسبت به مس به شدت وابسته به کیفیت کابل مورد استفاده شماست و استفاده از کابل های خودنگهدار نامرغوب افزایش تلفات سیستمی می‌شود.

علائم اختصاری کابل های خودنگهدار

کابل های خودنگهدار دارای علائم و حروف خاصی بر روی خود هستند که آشنایی با معنی آن ها می تواند به شناخت بیشتر شما کمک کند. این علائم و حروف به صورت زیر هستند:

  • A: سطح مقطع نامی هادی فاز کابل های خودنگهدار
  • L: سطح مقطع نامی هادی روشنایی معابر کابل های خودنگهدار
  • M&N: سطح مقطع نامی هادی نول نگهدارنده کابل های خودنگهدار

شیوه نگارش این علائم ممکن است به شکل های زیر باشد

  • 1* A+ N+ M
  • 1* A+ L+ M & N
  • 3* A+ L+ M & N

و یا در جدول های نامی کابل های خودنگهدار به صورت زیر نوشته شود.

  • 3*35+35+25+25
  • 3*50+50+25+25
  • 3*70+70+25+25

نصب کابل های خودنگهدار

نصب و کابل‌کشی کابل های خودنگهدار باتوجه‌ به استانداردها و شرایط محیط و با نظارت و مشاوره فنی متخصصین انجام می شود.

  1. در نصب کابل های خودنگهدار ابتدا باید تیرهای برق باید در محل مناسب و با فاصله استاندارد از هم نصب شوند.
  2. سپس میزان (متراژ) کابل به‌دقت محاسبه می شود و نوع کابل مصرفی مورد نظر انتخاب می شود. تک فاز یا سه فاز بودن، توان کابل، جریان مجاز و تعداد رشته در از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب کابل مناسب است.
  3. سپس در آخرین مرحله نصب، کابل‌ها به کمک اتصال‌دهنده‌ها یا کلمپ‌ها متصل می‌شوند.

جمع بندی

کابل های خودنگهدار یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی کابل های مسی هوایی برای خطوط توزیع و انتقال نیرو هستند. این کابل ها در واقع زیر مجموعه ای از کابل های هوایی آلومینیومی شمرده می شوند. کابل‌های هوایی اکثرا در سیستم‌های مخابراتی یا برای انتقال برق با ولتاژ زیر ۱۰۰۰ و یا در مناطق با تعداد خانوار یا ساختمان های پایین استفاده می شوند.
کابل های خودنگهدار انواع متفاوتی دارند و هر کابل خودنگهدار می تواند از یک یا سه سیم فاز با روکش عایق پلی اتیلن کراس لینک یا xlpe، یک نول نگهدارنده، رشته روشنایی و یا رشته نول و نگهدارنده (مسنجر) به شکل جدا تشکیل شده باشد. همچنین رسانای هادی کابل های خودنگهدار اکثرا از جنس مس، آلومینیوم و گاها کادمیوم است.

https://www.asianews.ir/u/dia
اخبار مرتبط
در ادامه قصد داریم نگاهی مفصل به چیستی و کاربردهای سیم برق داشته باشیم و تفاوت­های میان کابل برق و سیم برق را بررسی کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید