صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۹
کد خبر: 17448
گزارشگر: 464
۲۹۷
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر پیام رضایی‌نسب

اثر پولشویی بر اقتصاد

اثر پولشویی بر اقتصاد
عمل انتقال جریان وجوه که توسط سیستم مالی کشورها انجام می‌گیرد، نقش کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی دارد.

آسیانیوز - تفاوت در ارائه خدمات توسط بازارهای مالی یکی از دلایل عمده تفاوت در رشد اقتصادی بین کشورها به حساب می‌آید. ثبات و کارایی بازارهای مالی به سازگاری و تعامل بین دو عنصر عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان منابع در این بازار متکی است. تغییر در رفتار این عناصر تحت‌تاثیر عوامل ناشناخته و غیر قابل کنترل می‌تواند بازارهای مالی را به سمتی هدایت کند که نه تنها از انجام نقش اصلی خود فاصله بگیرد، بلکه مانعی بر سر راه پیشرفت دیگر بخش‌های اقتصادی باشد.

دکتر پیام رضایی‌نسب

تزریق پول‌های کثیف به هر نوع اقتصاد، بانک‌ها، مسئولان دولتی و بخش‌های اقتصادی را فاسد و سرمایه خارجی و قانونی را بیرون می‌کند و در نتیجه کنترل پول را تنزل بخشیده و بی‌ثبات می‌نماید و موجب فرار سرمایه به صورت غیرقانونی می‌شود یا اینکه بهره مبادلات را تغییر داده باعث افزایش و کاهش آن می‌شود.

پولشویی عملیات بازارها را مختل می‌کند، زیرا موسسات مالی متکی به عواید حاصل از فعالیت‌های مجرمانه در مدیریت مناسب دارایی‌ها و انجام به موقع تعهدات و عملیات خود با مشکلات و چالش‌های بیشتری مواجه هستند. معاملاتی که برای مقاصد پولشویی انجام می‌گیرد، می‌تواند تقاضا برای نقدینگی را افزایش دهد، نرخ بهره و ارز را بی‌ثبات کند، به رقابت غیرعادلانه منجر شود و تورم را در کشورهایی که مجرمان در آنجا فعالیت می‌کنند، به‌شدت افزایش دهد.

پولشویی اعتبار و در نتیجه ثبات بازارهای مالی را از بین می‌برد، چنانچه یک بانک در نتیجه جرم سازمان‌یافته سقوط کند، ممکن است تمام سیستم مالی کشور یا حتی نظام مالی کل منطقه مورد نظر دچار آسیب جدی شود. کشورهای کوچک در مقابل پدیده پولشویی آسیب‌پذیری بیشتری دارند، زیرا قدرت اقتصادی حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی تسلط بر اقتصادهای کوچک را برای سازمان‌های مجرم امکان‌پذیر می‌سازد.


دیگر آثار منفی پولشویی

۱- آلوده شدن بازارهای مالی: عملیات پولشویی منابع زیادی از پول را وارد بازار کرده و در مواقعی حجم عظیمی از پول را به صورت ناگهانی از بازار خارج می‌کند. از آن‌جا که ورود نامعقول و نیز خروج ناگهانی منابع، تابع عوامل شناخته‌شده و قابل کنترل نیست، لذا بازار مالی دچار مشکل شده، ثبات آن و تعامل بین دو عنصر عرضه و تقاضا مختل می‌شود. به دنبال آن اعتماد صاحبان منابع مالی صحیح به بازار و انگیزه آنان برای استفاده از این بازارها از دست می‌رود ، اعتمادی که نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب منابع داخلی و خارجی در بخش تولیدی اقتصاد دارد.

۲- بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام مالی

۳- تغییرات جبری و ناخواسته در تقاضای پول

۴- تضعیف بخش خصوصی: پولشویان با هدف پنهان کردن عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی خود، عواید مزبور را با وجوه قانونی مخلوط می‌کنند. از آن‌جایی که این شرکت‌ها به وجوه غیرقانونی قابل‌توجهی دسترسی دارند، می‌توانند محصولات و خدمات خود را با قیمتی کمتر از سطح قیمت بازار ارائه دهند، این امر رقابت را برای شرکت‌های قانونی بسیار مشکل می‌کند و باعث بیرون راندن توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مجرم از بازار و تضعیف بخش خصوصی قانونی در اقتصاد می‌شود.

بیشتر بخوانید

پولشویی؛ خطری برای اقتصاد


۵- گسترش فعالیت‌های مجرمانه زیرزمینی در جامعه

۶- اثرات منفی بر جمع‌آوری مالیات و تشویق فرار مالیاتی در جامعه

۷- افزایش انحرافات اجتمایی

۸- فاسد شدن ساختار حکومت و آسیب‌رسانی به اعتبار دولت‌ها و نهادهای اقتصادی کشور

۹- کاهش اشتغال مولد

۱۰- گسترش فساد اداری ناشی از پولشویی

۱۱- رشوه‌خواری و اختلاس از طریق آلوده کردن معاملات حقوقی

۱۲- کاهش بهره‌وری در بخش واقعی اقتصاد: پولشویان در مرحله‌ای از عملیات پولشویی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقدام می‌کنند که این عمل نه برای اهداف تولیدی و کسب سود ناشی از آن، بلکه برای فراهم کردن زمینه برای فعالیت‌های مجرمانه بعدی آن‌ها است. مجرمان به طور معمول در جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که نقش موثری در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی ندارند و تنها محیطی با ریسک کمتر برای انتقال منابع به منظور انجام فعالیت‌های مجرمانه فراهم می‌کند. تحرک برخی از فعالیت‌های غیرمفید اقتصادی موجب پیدایش علائم غلط برای دیگر واحدهای اقتصادی شده و در نتیجه آن، دیگر منابع قانونی نیز به آن فعالیت‌ها روی خواهند آورد. این فرایند کمبود منابع در فعالیت‌های ضروری اقتصاد را به دنبال داشته و باعث کند شدن رشد در بخش‌های حقیقی اقتصاد می‌شود.

۱۳- کاهش تقاضای پول و کاهش معینی در نرخ سالانه تولید ناخالص ملی

۱۴- تخریب بخش خارجی اقتصاد

۱۵- توزیع نابرابر درآمد: در سطوح وسیع فعالیت‌های غیرقانونی نهفته، درآمد را از پس‌اندازکنندگان بزرگ به سمت سرمایه‌گذاران و پس‌اندازکنندگان کوچک یا از سرمایه‌گذاری‌های شفاف به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی پرریسک و با کیفیت پایین هدایت می‌کند و در نتیجه بر رشد اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

۱۶- کاهش کنترل دولت بر سیاست‌های اقتصادی: در بعضی از کشورهای در حال توسعه این عواید غیرقانونی ممکن است میزان بودجه دولت را تحت‌الشعاع قرار داده و در نتیجه کنترل دولت بر سیاستگذاری‌های اقتصادی را کاهش دهد. در واقع گاهی حجم زیاد دارایی‌های انباشته‌شده مبتنی بر عواید حاصل از پولشویی، بازارها یا حتی اقتصادهای کوچک را در تنگنا قرار می‌دهد.

۱۷- پولشویی به دلیل استفاده از بخش عمده پول کثیف برای سرمایه‌گذاری و ساماندهی جرایم جدید موجب شیوع بیشتر جرایم می‌شود.

۱۸- پولشویی سبب آلودگی مبادلات قانونی خواهد شد، به این صورت که اعتماد به بازارها و مبادلات قانونی به دلیل آلودگی ناشی از سطح وسیع اختلاس وکلاهبرداری‌ها مورد تردید قرار خواهد گرفت.

شرکت ققنوس

دکتر پیام رضایی‌نسب
https://www.asianews.ir/u/dir
اخبار مرتبط
انجام هر فعالیت مجرمانه نیازمند شرایط و محیط مناسب برای تحقق آن جرم است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید