صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۳
کد خبر: 17486
گزارشگر: 464
۵۱۵
۰
۰
۱
منش زیرکانه سیاست‌ورزی رئیس‌جمهوری ترکیه؛

اردوغان در کجای بحران خاورمیانه ایستاده است؟

اردوغان در کجای بحران خاورمیانه ایستاده است؟
رجب طیب اردغان از جمله سیاست‌مدارانی است که چندان قابل ‌پیش‌‍‌بینی نیست در حالی‌که تا قبل از جنگ حماس و اسراییل، برخی تحلیلگران از فروکش کردن احساسات ضداسرائیل او سخن می‌گفتند، اما با آغاز بحران، هر روز مواضع سخت‌تری نسبت به اسراییل ابراز کرد.

به گزارش آسیانیوز؛ با این‌همه همچنان بایستی بر منش زیرکانه سیاست‌ورزی اردوغان تاکید کرد، چه این‌که اظهارات او تا این لحظه از حد سخنان تند و آتشین فراتر نرفته و از سوی دیگر از بحران خاورمیانه به‌عنوان فرصتی برای حمله و بمباران روژآوا استفاده کرده است.

در همین‌باره، رئیس‌جمهوری ترکیه در آخرین پرده از نمایش‌های خود، اعلام کرد که روزهای بدی در انتظار بنیامین نتانیاهو است. به نقل از روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان گفت: «حدود ۷۰ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی با نخست‌وزیر اسرائیل مخالف هستند.»

وی خطاب به کشورهای غربی هم گفت: «اگر در مورد آتش‌بس صادق هستید، اسرائیل را برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل تحت فشار قرار دهید. تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشده است، نمی‌توان درباره ‌صلح در منطقه و جهان صحبت کرد.» وی با اشاره به اینکه با‌ وزیر ‌خارجه آمریکا در مورد امکان عبور روزانه ۵۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت‌وگو کرده است، خاطرنشان کرد که ایالات متحده رویکرد مثبتی در قبال این موضوع اتخاذ کرده است.

به‌نظر می‌رسد اردوغان در عین آن‌که از مخالفت با جنگ غزه و اشغال می‌گوید، اما همزمان سعی دارد تا چندان به تقابل با اسرائیل و غرب متهم نشود. برخی صاحبنظران معتقدند فضای ضداسراییلی حاکم بر جامعه ترکیه، مهمترین دلیل سخنان اردوغان است و سیاست‌های او بیشتر مصرف داخلی داشته و دارد.

https://www.asianews.ir/u/djv
اخبار مرتبط
اپوزیسیون ترکیه عزم خود را برای زیر کشیدن اردوغان جزم کرده و کمال قلیچداراوغلو با شعار هزینه‌های بالای زندگی ناشی از تورم، به میدان رقابت انتخابات سراسری آمده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید