صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۱۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۴
کد خبر: 17487
گزارشگر: 464
۴۳۶
۰
۰
۱
گفت‌وگوی آسیا با دکتر داریوش محمودی، مدیرعامل شرکت گلدیس کاشی؛

تنوع و به‌روز بودن؛ دغدغه‌ همیشگی گلدیس کاشی

تنوع و به‌روز بودن؛ دغدغه‌ همیشگی گلدیس کاشی
برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی در شهر آفتاب، فرصتی بود تا علاوه بر انتقال دانش و تکنولوژی، بازدیدکنندگان هم با تنوع بالایی از محصولات آشنا شوند.

همایون فدایی ـ در حاشیه نمایشگاه با دکتر داریوش محمودی، مدیرعامل شرکت گلدیس کاشی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

با دکتر داریوش محمودی، مدیرعامل شرکت گلدیس کاشی

* ارزیابی شما از نمایشگاه امسال چیست و نقاط قوت و ضعفش را چه می‌دانید؟

در نمایشگاه کاشی و سرامیک با سابقه چندساله، هر سال تلاش می‌شود تا پیشرفت به وجود آمده در صنعت کاشی و سرامیک را به نمایش بگذارد. همان‌طور که مستحضر هستید صنعت کاشی و سرامیک ایران در دنیا از جایگاه بالایی برخوردار است و بی‌تردید همتراز با تولیدکنندگان معتبر کاشی و سرامیک جهان هستیم. این جایگاه حاصل تلاش همه کارگران، مهندسان و مدیران و صنعتگران این مرز و بوم است.

* از نظر ماشین‌آلات تولیدی در جهان در چه سطحی قرار داریم؟

باید بپذیریم که ما در تکنولوژی صنعت کاشی و سرامیک از حیث ماشین‌آلات، سال‌های سال وابسته به ایتالیا بوده و هنوز هم هستیم. با این‌همه در سال‌های اخیر، چین رشد خوبی داشته و در بحث ماشین‌آلات حضوری قوی دارد که با حضور ایتالیایی‌ها در کشور چین و مشارکت آن‌ها این امر پررنگ تر شده است. در بحث ماشین‌آلات کشورهایی نظیر اسپانیا و ترکیه هم فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند، اما باید بپذیریم که به موازات رشد کمی که در این بخش صورت گرفته، اقدامات در راستای بومی‌سازی هم انجام شده است. سازندگان ماشین‌آلات در داخل کشور و به همین صورت در بخش تکنولوژی آن، پیشرفت خوبی داشته است. بخشی از تولید ماشین‌آلات به سمت تولید داخلی حرکت کرده، اما باید پذیرفت برای تولید محصول متفاوت با تکنولوژی روز دنیا حتما باید از ماشین‌آلات خوب استفاده کرد. برای هم‌ترازی با سایر رقبا در بازار باید ضمن استفاده از ماشین‌آلات داخلی از تکنولوژی‌های روز دنیا هم بهره بگیریم و به‌خوبی از آن استفاده کنیم. از مدل و طرح آن‌ها استفاده کنیم تا محصولات خوبی را تولید و به بازار داخلی و جهانی عرضه کنیم.

* چشم‌انداز این صنعت را با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این صنعت علاوه بر ماشین آلات به چند مولفه اصلی همچون مواد معدنی، انرژی و نیروی کار نیاز دارد. خوشبختانه همه اینها در کشور ما فراوان است و همین مسئله سبب حرکت خوب ما و هم‌ترازی با کشورهای مهم دنیا در این صنعت است. ما در یک رقابت کاملا حرفه‌ای در این صنعت شده هستیم. تنها چهار تا پنج کشور دنیا در این حوزه در حال رقابت با هم هستند، لذا با توجه به نیروی انسانی و مبحث انرژی و سایر فاکتورها، کشور ما توانایی قرار گرفتن در ردیف اول تا سوم را دارد.

* جایگاه تجاری کاشی و سرامیک ایران در دنیا چگونه است؟


این موضوع را باید به دو بخش تقسیم کنیم. اول آن‌چه که تولیدکننده و صنعتگر باید انجام دهد و دوم آنچه که نیاز است که دولت و حاکمیت در زمینه بسترسازی برای زیرساخت‌های تولید داخلی و فراهم نمودن شرایط صادرات انجام دهند. به نظر من کارگزاران محترم در سالهای گذشته کارهای خوبی انجام داده‌اند و پشتیبانی‌های خوبی را در بخش دولتی شاهد بودیم، با این‌همه این موضوع امسال به واسطه محدودیت‌ها کمرنگ شده است. این در حالی است که باید سال به سال این حمایت‌ها گسترش یابد تا برای مملکت ارزآوری داشته باشد. به دلیل این‌که این صنعتی است که به ازای هر دلار هزینه چندین برابر بازگشت سرمایه دارد و در دوره کوتاهی به بار می‌نشیند و بازدهی خوبی دارد، می‌تواند تأثیر مثبتی در تراز ارزی کشور بگذارد و آثار مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد. بی‌تردید این صنعت می‌تواند بر کاهش نرخ تورم و سرانه اقتصادی همه هموطنان عزیز اثر بگذارد.

* آینده این صنعت را چگونه می‌بینید؟

با توجه به شرایط پیش‌رو در این صنعت و پیشرفت محصولات و تکنولوژی تولید و تنوع زیاد محصولات، این صنعت در مسیر رشد و پیشرفت است، به‌طوری‌که کشورهای پیشرو در این صنعت ایران را مستعد جایگاه اول می‌دانند.

* لطفا در مورد سابقه و تاریخچه شرکت گلدیس برای خوانندگان ما بفرمایید؟

مجموعه گلدیس کاشی، بیش از ۲۰ سال پیش به همت حاج‌آقا محمدرضا گلکاری حق، رئیس کنونی هیئت مدیره و مالک عمده این شرکت، آغاز به کار کرد. دغدغه اصلی ایشان تولید و عرضه محصول باکیفیت به بازار بود. بنابراین از همان ابتدا تولید محصول پرسلان که یک محصول سخت است، در دستور کار قرار گرفت. پرسلان گروهی از محصولات تولیدی صنعت کاشی و سرامیک است که از لحاظ مقاومت و جذب آب در شرایط بهتری قرار دارد، چرا که کیفیت مواد اولیه، درجه پخت و تکنولوژی ساخت این محصول سبب سختی محصول و داشتن استاندارد بالاتری می‌شود.

موضوع تنوع و به‌روز بودن محصولات یکی از دغدغه‌های همیشگی مجموعه گلدیس کاشی است. محصولات ما از کوچکترین سایز که استخری است تا بزرگترین سایزهای مورد نیاز در نمای ساختمان و مصارف داخلی، با رعایت استانداردهای داخلی و خارجی تولید می‌شوند. از آن‌جایی‌که ما صادرات خوبی به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه داریم، ملزم به داشتن شرایط استاندارد بالاتری هستیم تا توانایی حضور در بازارهای هدفمان را حفظ کنیم.

* اگر در پایان مطلبی هست، بفرمایید؟

همین‌جا از همه عوامل مثل پرسنل نمایشگاه، انجمن صنفی و کارکنان عزیز مجموعه که در تولید محصولات باکیفیت همراه ما هستند، سپاسگزاری می‌کنم. به‌رغم آن‌که محل برگزاری نمایشگاه، فضای گسترده و خوبی دارد، اما متاسفانه در بخش اطلاع‌رسانی و سرویس دادن به مردم و نهادهای عمومی کشور کارهای بیشتری می‌بایست انجام می‌شد. از شهردار تهران درخواست دارم که موضوع سیستم ایاب و ذهاب را که سبب راحتی بازدیدکنندگان خواهد شد، سهل‌تر کند و یک ایستگاه مترو در داخل شهر آفتاب احداث نماید.

در بخش کلان‌تر هم از وزیر صمت خواستار گذاشتن وقت بیشتری برای این‌گونه صنایع هستیم. در این صنایع ما مزیت نسبتا خوبی داریم و تا فرصت را از دست نداده‌ایم، می‌توانیم جایگاه خود را در سطح جهانی حفظ کرده و ارتقا دهیم. اگر دقت کنید بخش عظیمی از ارز‌آوری حاصل تلاش در بخش‌های مختلف صنایع سرامیک، شیشه، سیمان و گروه فولادی است. نباید این صنایع را دست کم بگیریم و از کنارشان ساده گذر کنیم. به‌طور کلی بایستی از تاجر و صنعتکار پشتیبانی کنیم تا کشورهای رقیب فرصت‌های تجاری را از دست ما نگیرند. از مطبوعات و رسانه‌ها به‌ویژه روزنامه وزین آسیا به‌عنوان رسانه‌ای حامی تولید و صنعت، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/djw
اخبار مرتبط
پرنیان یک نام اصیل ایرانی به معنی ابریشم، حریر و دیباست و در گذشته پارچه‌های منقش به نگاره‌های زیبا و پارچه‌های ابریشمی مخصوص نوشتن را پرنیان می‌گفتند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید