صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۴
کد خبر: 17514
گزارشگر: 464
۴۶۵
۰
۰
۰
در نشست موسسه فرهنگی و مطالعات سیاسی بزرگمهر حکیم عنوان شد؛

ضرورت توجه به ادبیات و فرهنگ بومی

ضرورت توجه به ادبیات و فرهنگ بومی
عصر پنجشنبه هفدهم آبان‌ماه موسسه فرهنگی و مطالعات سیاسی بزرگمهر حکیم، میزبان جمعی از کارشناسان فرهنگی و سیاسی و فعالان اجتماعی بود.

به گزارش آسیانیوز؛  در این نشست تعدادی از رایزنان فرهنگی سابق و نیز رایزنان اقتصادی در کشورهای همسایه و برخی از مدیران رسانه‌های جمعی حضور داشتند.دکتر محمد رسولی شاهنامه‌شناس مشهور و حقوقدان برجسته کشور که میزبان مراسم بود، ضمن سپاسگزاری از حضور افرادی که در این شرایط حساس سیاسی، اجتماعیِ منطقه و کشور در این نشست علمی جهت بررسی‌های پژوهشی حضور یافته‌اند، از لزوم توجه به فرهنگ، آن هم فرهنگ بومی و ملی کشور گفت.


دکتر رسولی در بخشی از سخنان خود گفت: «یکی از داشته‌های مهم و ارزشمند فرهنگی کشور ما شاهنامه است. بنده بیش از بیست سال است که شبانه‌روزی روی شاهنامه کار مطالعاتی و پژوهشی انجام داده‌ام. حاصل این همه زمان کار و کوشش روی شاهنامه آن است که بتوانم با جرأت عرض کنم در شاهنامه مسائل گوناگون اجتماعی، سیاسی وجود دارد‌.»

وی با توجه به مطرح بودن بحث انتخابات در کشور در این روزها، به خاطره‌ای اشاره کرد که در یک برنامه تلوزیونی هنگامی که میخواسته از وجود انتخابات در شاهنامه صحبت کند، مجری با نگرانی یک میان‌برنامه پخش کرده تا در خلال آن از ایشان (رسولی) بپرسد که آیا به‌راستی در شاهنامه از انتخابات سخنی به صراحت یا کنایت وجود دارد؟ مبادا حواس‌مان نیست چه می‌گوییم!

هنگامی‌که مجری آرامش و اطمینان خاطر دکتر رسولی را می‌بیند، برنامه را ادامه می‌دهد، ولی توضیح دکتر رسولی راجع به انتخابات سیاسی در شاهنامه چنان جالب و جدید و وجدآور بوده که پس از برنامه مجری بی‌اراده صورت دکتر رسولی را می‌بوسد و آن برنامه بسیار پربیننده می‌شود.

دکتر محمد رسولی که نویسنده کتاب «حقوق اقتصادی» هم می‌باشد اضافه نمود: «بین فرهنگ و اقتصاد ارتباط تنگاتنگ و مستقیم وجود دارد. وضعیت اقتصادی بر فرهنگ اثرگذار است. از سوی دیگر همه چیز بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد.»

دکتر رسولی حقوقدان، تاریخدان، شاهنامه‌شناس، دانش‌آموخته رشته حقوق اقتصادی و وکیل پایه یک دادگستری، ضمن تحلیلی کارشناسانه از وضعیت بازار و اوضاع کسب‌وکار مردم و نیز وضعیت تجارت و بازرگانی بین‌المللی، به آسیب‌شناسی وضع موجود پرداخت و لزوم اهتمام کامل قوای حاکمیتی را برای به‌کارگیریِ اصولی و علمی امکانات بالقوه اقتصادی جهت فعلیت بخشیدن به رونق بازار و ایجاد رفاه عمومی هرچند به‌طور نسبی و بالنتیجه برقراری آرامش روانی برای مردم از جهت اقتصادی و پیدایش امید به آینده از طریق ثبات‌بخشی به قیمت‌ها و پویایی کسب‌وکارهای خرد را خواستار شد.

پروفسور بهنام ملکی مدیر پایگاه تحلیلی خبری اقتصاددان نیز از اوضاع اقتصادی و انتخاباتی تحلیلی ارائه داد. دکتر سید حمید صحت، جناب محمدرضا آذین، محمد عاشوری‌نسب و مهدی نجات‌نیا و دکتر عباس کریم‌زاده از دیگر سخنرانان و صاحبنظرانی بودند که به تشریح دیدگاه ها اقتصادی، اجتماعی خود پرداختند.

دکتر بهنام ملکی رسانه «اقتصاددان» را متعلق به عموم ایرانیان دانست و آمادگی این رسانه را جهت هر نوع همکاری با صاحبنظران که دلسوزانه برای منافع ملی و مصلحت کشور مطلبی بنویسند و در چارچوب قوانین باشد، اعلام نمود.

در پایان مراسم دکتر محمد رسولی، مدیر موسسه فرهنگی و مطالعات سیاسی بزرگمهر حکیم، از حضور یکایک شرکت‌کنندگان تقدیر و سپاسگزاری نمود. دکتر رسولی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر در خصوص تداوم این گونه نشست‌های تحلیلی علمی، گفت در صورت امکان و اقتضای شرایط و وقت و فرصت، بنا بر تداوم این گونه نشست‌ها می‌باشد.

گفتنی است که موسسه مطالعات حقوقی، سیاسی، فرهنگی بزرگمهر حکیم سال‌هاست با مدیریت دکتر محمد رسولی اداره می‌شود و در این سال‌ها کتب و مقالات متعددی توسط این موسسه چاپ و منتشر شده که عموما مربوط به شاهنامه و تاریخ و فرهنگ ایران بوده‌اند.

موسسه بزرگمهر حکیم، همچنین در سال جاری با صرف هزینه‌ای بالغ بر بیش از یک میلیارد تومان، فیلم کوتاه ناسوخ را ساخت. این فیلم برگرفته از کتاب ناسوخ (نوشته دکتر رسولی) می‌باشد.

https://www.asianews.ir/u/dkn
اخبار مرتبط
سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که مهم ترین آن آگاهی بخشی است؛ مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند و این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید