صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۸
کد خبر: 17555
گزارشگر: 306
۲۰۵
۰
۰
۲
مسئول شورای تشکل‌های زیست محیطی یزد خبر داد

با فعالیت معدن مس دره زرشک یزد مخالفت شد

با فعالیت معدن مس دره زرشک یزد مخالفت شد
یزد - مسئول شورای هماهنگی‌های تشکلهای محیط زیستی استان گفت : حسب اعلام مدیر کل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی از فعالیت معدن مس دره زرشک ممانعت به عمل آمد

آسیانیوز / یزد ؛ «سید عباس هاشمی» در نشست تشکل‌های زیست محیطی یزد دراولین نشست خود با اصحاب رسانه استان ضمن ارائه  تصویر نامه شماره 26193 / 340/1402 مورخ 14/06/1402 مدیر کل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی  خطاب به سرپرست دفتر مدیریت زیستگاهها و امور مناطق با موضوع خروج از دستور کار پروژه معدن دره زرشک تصریح داشت : بدنبال پیگیریها و مکاتیات پس از  تلاش ۲۰ ساله تشکلهای زیست محیطی ؛ دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی کشور مخالفت خود را با فعالیت این معدن اعلام کرده است.چندین ساله مراتب مخالفت دفتر مذکور با فعالیت معدن دره زرشک اعلام شد .

وی با تشریح اهمیت حفاظت از محیط زیست افزود :امیدواریم که این مخالفت استوار بماند .

مسئول شورای هماهنگی‌های تشکلهای محیط زیستی استان یزد در ادامه  با بیان اینکه محیط زیست اولی‌تر از فرهنگ است خاطرنشان کرد : محیط زیست و فرهنگ، پیشوایان و امام جامعه هستند ولی محیط‌زیست در این میان حتی اولی‌تر از فرهنگ و دین است چرا که تا وجود انسانها نباشد، فرهنگ نیز معنا نخواهد داشت.

وی استان خشک و کویری یزد با محیط زیستی شکننده‌تر را تصمیم و سیاستهای اشتباه سالیان گذشته دانست ومهمترین رسالت انسانها به ویژه نخبگان جامعه را اهتمام به موضوع محیط زیست عنوان کرد .

هاشمی  با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت معدن دره زرشک بر شرایط زیست محیطی استان اظهار داشت : مسائل زیست محیطی مربوط به حوضه آب در صدر توجه تشکل‌های زیست محیطی استان  خواهد بود .

«علی طالبی» عضو هیات علمی دانشگاه یزد در این نشست با تاکید بر اینکه  تمام آبادی موجود در دشت یزد – اردکان تحت تاثیر منابع آبی شیرکوه است و نباید آبرسانی با تانکر به روستاهای دامنه شیرکوه را به منزله عدم تاثیرگذاری این حوزه آبخیز بر سایر بخشهای استان قلمداد کرد تصریح داشت : استان یزد بدون شیرکوه حیات نخواهد داشت .

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با تکنولوژی فعلی برداشت از این معدن، تبعات زیادی را ازارتفاعات شیرکوه تا دشت اردکان در بر خواهد گرفت خاطرنشان کرد : هر گونه دخل و تصرف در حوزه شیرکوه مانند فعالیت معدن دره زرشک علاوه بر اثرات مخرب بر سازه‌های آبی منطقه، منجر به آسیبهای جبران ناپذیر ناشی از بازمانده‌های صنعتی این معدن در استان خواهد شد.

«محمدرضا علمی» دیگر عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم دراین نشست با بیان اینکه بارها این مخالفت‌های زیست محیطی اعلام شده است، از مسئولان ارشد استان خواست تا تحت فشارهای وارده به فعالیت این معدن رضایت ندهند.

وی  از مسئولین و دست اندرکاران خواست تا از اقدام عجولانه در این رابطه خودداری و خواستار توجه به اکوسیستم شکننده منطقه و مشاهده  تبعات اقدامات مشابه در سایر مناطق کشور شد.

شجاع الساداتی از فعالان حوزه محیط زیست نیز در پایان این نشست گزارشی از وضعیت قبل و فعل منطقه دره زرشک و افدامات انجام شده در خصوص معذن مذکور ارائه داد.

سید محمد جواد عرفانفر

با فعالیت معدن مس دره زرشک یزد مخالفت شد ، سید عباس هاشمی مسئول شورای هماهنگی‌های تشکلهای محیط زیستی استان یزد ، علی طالبی عضو هیات علمی دانشگاه یزد ، محمدرضا علمی» دیگر عضو هیات علمی دانشگاه یزد

https://www.asianews.ir/u/dlt
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید