صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۱
کد خبر: 17596
گزارشگر: 464
۲۵۶
۰
۰
۱
پیش بینی کارشناسان؛

دگرگونی سیکل‌های منطقی بازار مسکن

دگرگونی سیکل‌های منطقی بازار مسکن
دکتر عباس شوکتی، فعال حوزه مسکن اظهار کرد: «خوشبختانه از خرداد امسال به بعد تحت تاثیر ثبات قیمت ارز و اقتصاد کلان، بازار مسکن به ثبات رسیده و شاهد ریزش‌هایی در این بازار هستیم.

به گزارش آسیانیوز؛  البته تجربه نشان داده که این شرایط می‌تواند شکننده باشد؛ چرا که بازار مسکن از متغیرهای متعددی شامل میزان تولید، هزینه‌های ساخت و ساز، نوسانات بازارهای موازی و دستمزد تاثیر می‌پذیرد.»

عباس شوکتی

وی با اشاره به نوسان افزایشی بازار مسکن که از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا پایان سال گذشته ادامه پیدا کرد، گفت: «در سال ۱۳۹۹ انتظار داشتیم که بازار مسکن به یک ثبات برسد، اما دیدیم که این اتفاق نیفتاد و در واقع سیکل‌های منطقی بازار مسکن کاملا دگرگون شده است. این موضوع از عوامل متعددی نشأت گرفته که به‌طور خلاصه می‌توان تحریم‌های ظالمانه، جهش های قیمت ارز، تغییر هزینه‌های تولید، انتظارات افزایشی و وجود فضای سوداگری در بازار مسکن را از جمله دلایل آن دانست.»

دکتر شوکتی با اشاره به برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی توسط دولت گفت: «عرضه کافی مسکن به تعداد کافی می‌تواند بازار مسکن را به آرامش برساند. برآورد عمده کارشناسان این است که تا پایان سال نوسان افزایشی در بازار مسکن نخواهیم داشت. البته شاید آن‌طور که مسئولان وزارت راه و شهرسازی تحلیل می کنند نتوان قاطع نیز درخصوص ریزش قیمت‌ها در آینده سخن گفت.»

این انبوه‌ساز تاکید کرد: «نهضت ملی مسکن برای آنکه به توفیق برسد باید با مشارکت بخش خصوصی اجرا شود. هم اکنون بخش عمده‌ای از سازندگان با دولت در طرح نهضت ملی مسکن همکاری می‌کنند. در صورتی‌که مسائل قراردادی این پروژه‌ها که حدود ۴۲ ایراد است برطرف شود مجموعه‌های انبوه‌سازی بیشتری می‌توانند با این طرح همسو شوند و انشاءالله در نیمه دوم امسال و سال آینده شاهد رونق بیشتری در بخش ساختمان باشیم.»

https://www.asianews.ir/u/dmy
اخبار مرتبط
وام مسکن ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تصویب شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید