صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۵
کد خبر: 17728
گزارشگر: 464
۶۱۸
۱
۰
۳
در نشست تخصصی شاهنامه مطرح شد:

عشق، جبر و اختیار و حقوق بشر در شاهنامه

عشق، جبر و اختیار و حقوق بشر در شاهنامه
موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم با مدیریت دکتر محمد رسولی، شاهنامه‌شناس، عصر روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه نشست تخصصی شاهنامه‌پژوهی را با تکیه بر دوران جمشید و رویدادهای آن و برآمدن فریدون، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار نمود.

به گزارش آسیانیوز؛ در این نشست که با باشندگی شاهنامه‌پژوهان حرفه‌ای و استادان نام‌آور این علم برگزار شد، بخشی از شاهنامه به‌طور تخصصی بررسی شد.

در نشست تخصصی شاهنامه

استاد منوچهر پیشوا، استاد محمدرضا رضوی، استاد محمدباقر یوسفی و دیگر اساتید حضور داشتند. مهندس مهرداد پورمند، دبیر نشست‌های شاهنامه‌پژوهی موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، اداره جلسه را بر عهده داشتند. سرکار خانم دکتر افرا روزبهانی، سرکار خانم زهرا گلسرخی، سرکار خانم طیبه احمدی از جمله بانوان اندیشمند و دانشمند شاهنامه‌پژوه حاضر در نشست بودند‌.

پیش از شروع رسمی برنامه، خانم روزبهانی طی سخنانی یادآور شد: «عشق به شاهنامه و عشق به ایران و فرهنگ رخشای این کشور ما را از راه‌های دور و نزدیک به اینجا می‌کشاند.» خانم گلسرخی در تایید نظر ایشان به حضور مرتب همراه با شوق افراد اشاره کرد و گفتند: «در هر نشست مطلب تازه و جدیدی فرا گرفته می‌شود.»

سرکار خانم احمدی، منشی جلسه به ثبت و ضبط نکات علمی کشف‌شده در نشست پرداختند. جناب مهندس نقی (پارسا) لک و جناب مهندس موسوی از دیگران خوانش‌گران شاهنامه در این نشست بودند. این برنامه همراه با توضیحات علمی و دانشمندانه جناب مهندس منوچهر پیشوا همراه بود و ایشان توضیحات مفیدی راجع به شاهنامه دادند.

آقای محمدباقر یوسفی به نقش و تفاوت عقل و خرد و انواع خرد اشاره کردند و گفتند: «از جهت فلسفی و عملی جا دارد نقش عشق هم در میانه عقل و خرد بررسی شود.»

مهندس مهرداد پورمند از اعضای موسسه فرهنگی بزرگمهر حکیم، راجع به وجود جبر و اختیار در زندگی و در شاهنامه سخن گفتند که استاد محمدرضا رضوی این بحث را به گستردگی پی گرفتند. آقای مسعود جهان‌نما، حقوقدان و شاهنامه‌پژوه به لزوم درس گرفتن از وقایع مندرج در شاهنامه پرداختند و نکات ظریف، دقیق و کارشناسانه‌ای در این‌باره بیان نمودند.

در ادامه دکتر محمد رسولی در پاسخ به پرسشی که مطرح شد، توضیحاتی ارائه نمود. دکتر رسولی مولف کتاب «مبانی حقوق عمومی در ایران کهن» که صاحب نظریه «وجود مفاهیم حقوق عمومی (سیاسی) در ایران کهن» است، گفت: «ادعاهایی که ما راجع به شاهنامه داریم، ادعای بزرگی است که به یاری خدا از پس اثبات آن برمی‌آییم.»

وی پیرو بحث مطرح‌شده در جلسه، راجع به وجود منشور حقوق بشر در شاهنامه گفت: «همان‌طور که در کتاب مبانی حقوق عمومی در ایران کهن آورده‌ام، منشور، حقوقی است که از سوی حاکمیت و صاحب قدرت به شهروند و افراد داده می‌شود (charter). در منشور، صاحب اقتدار که حاکمیت است به دیگران که حکم‌شوندگان هستند، حقوقی را اعطا می‌کند. مانند کوروش بزرگ که قوانین برابری و حقوق بشری را به مردم جهان اعطا کرد و آن را نوشت و به دیگران اعلام نمود.»

وی ادامه داد: «ممکن است برای‌تان سوال شود، پس آنچه پادشاهان در آغاز کار شاهی در شاهنامه می‌گویند چیست؟ آن اعلام پایبندی‌شان به قانون و اصول اساسی کشور است. در واقع تعهد است. اعلام تعهد به پایبندی به آن اصول، به خود شخص متعهد مربوط می‌شود، یعنی التزام به انجام دادن یا انجام ندادن کاری (obligation).»

در پایان این نشست، دکتر محمد رسولی از یکایک افراد جهت شرکت در این برنامه سپاسگزاری نمود. یادآور می‌شود نشست‌های تخصصی شاهنامه‌پژوهی به مدیریت دکتر رسولی، ماهی یک‌بار در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند جهت هماهنگی برای حضور، به شماره ۰۹۱۰۲۲۲۱۴۰۹ پیام بفرستند.

https://www.asianews.ir/u/dqn
اخبار مرتبط
هنگامی که شاهنامه در بردارنده ی هشت هزار سال تاریخ جامعه سیاسی ایران است، قابل انتظار است که اقتصاد هم در آن وجود داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سلاله
۱۴۰۲/۰۸/۲۹
0
0
1

درود و سپاس از روزنامه ی آسیا و خبرگزاری آسیا نیوز.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید