صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۵
کد خبر: 17806
گزارشگر: 464
۳۶۵
۰
۰
۳
علی امیدپناه، مدیرعامل شرکت قهوه جنوب در گفتوگو با آسیا:

در سال‌های اخیر شاهد جهش قابل‌توجهی در صنعت قهوه بودیم

در سال‌های اخیر شاهد جهش قابل‌توجهی در صنعت قهوه بودیم
نخستین نمایشگاه تخصصی قهوه ایران ۲۴ آبان ماه در ایرانمال کار خود را آغاز کرد و تا ۲۸ آبان ماه میزبان بازدیدکنندگان بود.

به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ افتتاحیه این نمایشگاه با حضور سفرای کشورهای اندونزی، کنیا، ویتنام و نمایندگانی از سفارت کشورهای برزیل و اوگاندا در ایران، دکتر محمود آل بویه، مدیر کل غذای سازمان غذا و دارو و حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران برگزار شد و فرصتی بود برای معرفی و تبادل نظر فعالان این عرصه.

نمایشگاه تخصصی قهوه ایران

در نخستین دوره نمایشگاه تخصصی قهوه ایران، حدود ۶۰ شرکت فعال در حوزه صنعت قهوه از جمله تولیدکنندگان، برشته کاران، واردکنندگان دانه سبز، کافه ها و کافه های سیار و صنایع وابسته این حوزه، محصولات، تجهیزات و خدمات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادهاند. در آخرین روز این رویداد، فرصتی دست داد تا با علی امیدپناه، مدیرعامل شرکت قهوه جنوب به گفتوگو بنشینیم. گفت و شنیدی که در ادامه میخوانید:

* در ابتدا اگر ممکن است در مورد تجربیات و سابقه خود بگویید؟

در مورد سابقه ام باید بگویم بنده ورزشکار بودم و چندین سال در رشته جودو کار کردم. اردوهای مختلفی از جمله به کشور ترکیه رفتم. حدودا شانزده سال پیش با قهوه آشنا شدم. یک شب قهوهای خوردم که به شکلی باورنکردنی به من انرژی داد و در ذهن من ماندگار شد. این آغازی بود تا وارد این حرفه شوم و سعی کنم بهترین قهوه را در اختیار مردم قرار دهم. در ابتدا علاقمند شدم ببینیم اصلا چگونه قهوه به عمل میآید؟ دانهاش را پیدا کردم و مقداری راجع به آن مطالعه کردم. دیدم یک میوه است و بعد از چیدنش خشک میشود، دوباره فراوری میشود و به صورت قهوه در میآید. در ابتدا به صورت خیلی کم از کشورهای خارجی تهیه کردم، در شیراز در مغازهای که داشتیم به فروش رساندم. آسیاب هم آن موقع به صورت حرفهای نبود، با آسیابهای ادویهجات توانستم خرد کنم و مصرف کنم. بعد یواشیواش به تهران آمدم و چند تن از بازرگانان را پیدا کردم. بعد در زمینه درست کردن قهوه هم تحقیق کردم و یاد گرفتم. سؤال کردم و متوجه شدم با حرارت قهوه تغییر رنگ پیدا میکند. با دستگاههای تخمهپزی حرارتی به آن دادم، بعد دیدم خیلی داغ میشود و میسوزد. متوجه شدم به درجهای که رسید باید بتوانی سریع سردش کنی، سردش کردم و به نتیجه دلخواهم رسیدم. این مسیری بود که در این عرصه با تلاش و تحقیق و تجربه توانستم به نتیجه بسیار خوبی برسم. بایستی بگویم ما اولین برندی هم هستیم که قهوه را به صورت تخصصی درست کردیم. شرکت ثبت‌شدهمان شرکت قهوه جنوب است، لگو و برندی که ثبت کردیم AAA Coffee است.

* شنیدم خودتان هم دستگاه روستر هم درست می‌کنید؟

بله بله، اولین دستگاه روستر را درست کردیم. درواقع روستر را مهندسی معکوس کردم. هرچند در ابتدا یک سری ایرادهایی داشت، ولی دیدم کار میکند. دستگاه پنج کیلویی من تبدیل شد به سی کیلویی و با سی کیلویی هم بازار قهوه داشت رونق میگرفت و مشتریهای من بیشتر میشد. چون خوردن قهوه رایجتر شده بود و در سطح کشور و شهرهای مختلف، از طریق معرفی دوستان و آشنایان بازار خوبی برای فروش روستر پیدا کردم. به این شکل کار را رونق دادیم.

* این بسته‌هایی که اینجا میبینیم، بستهبندی داخلی است یعنی توسط خودتان بسته‌بندی شده است؟

بله. قهوه طوری است که باید عطر و طعم و خاصیتش حفظ شود. اگر آن را بیرون بگذارید، عطر و طعمش از بین می‌رود. از این جهت تصمیم گرفتم به صورت بستهبندی محصول ارائه بدهم. شیوه بستهبندی‌اش هم شرایط خاصی دارد و باید سوپاپ داشته باشد که گازی که قهوه تولید میکند، خارج شود. در حال حاضر حدود هشت سال است که محصول ما با بستهبندی مناسب در بازار هست.

* با توجه به این‌که محصولات شما در شهرهای مختلفی عرضه می‌شود، و از این طریق افراد بسیاری به این حرفه اشتغال یافته‌اند، می‌توانیم بگوییم در واقع شما یک کارآفرین هستید؟

بله واقعا، همان‌طور که عرض کردم اولین روستری که دانه فرآوری‌کننده قهوه باشد، توسط من مهندسی معکوس و ساخته شده و در شهرهایی مثل قزوین، بندرعباس، مشهد، اردبیل، سنندج، همدان، کرمانشاه از دستگاه‌های ما استفاده می‌کنند.

* آیا در شهرهایی که الان نمایندگی ندارید عضو می پذیرید؟


بله، اتفاقا شهرهای مختلفی هستند که متقاضی هستند. چون برند ما خیلی جاافتاده است و الان مشغول اعطای نمایندگی به شهرهای مختلف هستیم.

* شما چشمانداز صنعت قهوه را در شرایط فعلی اقتصادی ـ اجتماعی ایران چطور می‌بینید؟


باید در نظر داشته باشید که به هر حال، این صنعت، صنعتی نوپاست. در سال‌های اخیر شاهد جهش قابل‌توجهی در این صنعت بودیم و فکر می‌کنم رشد این صنعت همچنان ادامه خواهد داشت. الان اگر شما دقت کرده باشید خانه ای نیست در آن کسی قهوه استفاده نکند. من برای آیندهی بهتری را برای صنعت قهوه انتظار دارم.

الان از کدام کشورها را قهوه را وارد میکنید؟

قهوه به خاطر خاصیتی که دارد در کشورهای استوایی تولید میشود و در مناطقی که گرم و مرطوب باشد، تولید میشود. برای همین مسلما در کشورهای آسیای شرقی از جمله ویتنام، هند، اندونزی تولید می‌شود. البته کشور یمن هم قهوه خیلی خوبی داشت، ولی این اواخر به خاطر شرایط کشور این کشور، تولید متوقف شد.

در میان تولیدکنندگان قهوه، کشورهای آمریکای جنوبی قهوههای بسیار خوبی تولید می‌کنند. کشورهایی مثل برزیل، کلمبیا، پرو، مکزیک و اکوادور.

* در میان محصولات شاهد بودیم که شما کاکائو هم عرضه می‌کنید؟

ما علاوه بر قهوه چند محصول پودری هم داریم. اینها فرمولاسیونش مختص به خودم است. پودر هات چاکلت، پودر کاپوچینو، پودر چای ماسالا و پودر جدید دیگری هم که ترکیب چای و شیر و ادویهجات طعمدار مثل هل و زعفران است.

* به نمایشگاه بپردازیم. آیا از نمایشگاه امسال که اولین نمایشگاه بزرگ قهوه در ایرانمال بود، راضی بودید؟ نقاط قوت و ضعف نمایشگاه چه بود؟

برگزاری چنین نمایشگاههایی واقعا تأثیر دارد، تأثیرش هم به این صورت هست چون این صنعت، صنعت نوپایی هست و گرایش مردم به قهوه زیاد شده و مصرفشان هم افزایش یافته، این نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصتی برای عرضه محصولات باکیفیت باشد. برای تولیدکنندههایی مثل ما و آنهایی که در این عرصه هستند، این رویدادها فرصتی برای آشنایی و تبادل‌نظر هم هست. در کل برگزاری همچین نمایشگاههایی به رونق دادن این صنعت کمک شایانی میکند.

* نقاط ضعف نمایشگاه چه بود؟

واقعا نمایشگاه بسیار خوب و شایسته برگزار شد و مجموعه ایرانمال مجموعه خیلی مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه بود. تنها می‌توانم به بحث اطلاع‌رسانی اشاره کنم که امیدوارم در ادوار بعدی شاهد توجه بیشتر به این مسئله باشیم. چرا که اطلاع‌رسانی و پوشش خبری قطعا باعث استقبال بیشتر عموم مردم خواهد شد.

* به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی هست بفرمایید؟

از مدیران مجموعهی ایرانمال که برای برگزاری خوب و شایسته این نمایشگاه تلاش کردند، قدردانی می‌کنم. از صمیم قلب آرزوی سربلندی کشورمان ایران را دارم و برای همه کسانی که در عرصه تولید زحمت می‌کشند، آرزوی موفقیت می‌کنم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dtt
اخبار مرتبط
بیست و سومین نمایشگاه لوازم خانگی، فرصتی بود تا تولیدکنندگان این صنعت دور هم جمع شوند و به عرضه و ارائه محصولات‌شان بپردازند.
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی (هامکس ۱۴۰۲) از روز سوم لغایت ششم آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار و روبان افتتاح این نمایشگاه توسط جامعه مخاطب اصلی صنعت لوازم خانگی یعنی بانوان (بانوی نوجوان، خانه‌دار و کارآفرین) بریده خواهد شد.
براساس یافته‌های یک پژوهش، تجزیه و تحلیل گسترده داده‌های سه پژوهش مهم که در آوریل منتشر شد، نشان می‌دهد که نوشیدن یک یا چند فنجان قهوه کافئین‌دار ساده و بدون شیر و شکر در روز در بلندمدت در کاهش خطر نارسایی‌های قلبی و انواع بیماری های مغزی و غیره موثر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید