صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۱
کد خبر: 17858
گزارشگر: 464
۲۹۹
۰
۰
۱
با ششمین افزایش متوالی بزرگ نرخ بهره

اقتصادِ ناآرامِ ترکیه و سیاستِ سردرگمِ اردوغان

اقتصادِ ناآرامِ ترکیه و سیاستِ سردرگمِ اردوغان
رجب طیب اردوغان، سیاست‌مداری است که به اتخاذ تصمیم‌های عجیب و غریب شهره است و شاید در این زمینه برنامه‌های اقتصادی او بیشتر از سایر عرصه‌ها، از اسلوب‌های معمول و منطقی تبعیت نمی‌کند.

به گزارش آسیانیوز؛  در همین‌باره بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ۵ واحد درصد افزایش داد و به ۴۰ درصد رساند تا ششمین افزایش متوالی بزرگ نرخ بهره خود را با تمرکز بر کاهش تورمی که ماه گذشته به ۶۱.۳۶ درصد رسیده بود، نشان دهد.

این روزها ترکیه با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و تورم دو رقمی باعث شده است خانوارها برای تامین غذا و سایر کالاهای اساسی با مشکلات زیادی مواجه شوند.

به نقل از یورونیوز، به‌رغم افزایش نرخ بهره، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است که افزایش نرخ به زودی پایان خواهد یافت. این بانک در اطلاعیه‌ای گفت: «سطح فعلی انقباض پولی به میزان قابل‌توجهی نزدیک به سطح مورد نیاز برای ایجاد مسیر کاهش تورم است. بر این اساس، سرعت انقباض پولی کاهش می‌یابد و چرخه انقباض در مدت زمان کوتاهی تکمیل می‌شود.»

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه مدت‌ها طرفدار سیاست غیرمعمول کاهش نرخ بهره برای مبارزه با تورم بود و رؤسای بانک مرکزی را که در برابر سیاست‌های کاهش نرخ او مقاومت می‌کردند، برکنار می‌کرد. اقدامات او در تضاد با تفکر سنتی اقتصاد است و بسیاری از کارشناسان روش‌های غیرمعمول اردوغان را عامل ناآرامی‌های اقتصادی می‌دانند که شامل بحران ارزی و هزینه‌های روزافزون زندگی شده است.

https://www.asianews.ir/u/dva
اخبار مرتبط
رجب طیب اردغان از جمله سیاست‌مدارانی است که چندان قابل ‌پیش‌‍‌بینی نیست در حالی‌که تا قبل از جنگ حماس و اسراییل، برخی تحلیلگران از فروکش کردن احساسات ضداسرائیل او سخن می‌گفتند، اما با آغاز بحران، هر روز مواضع سخت‌تری نسبت به اسراییل ابراز کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید