صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۹
کد خبر: 17885
گزارشگر: 464
۵۱۹
۰
۰
۲
یادداشت| مسعود خوشابی

اتاق بازرگانی؛ یخی شناور یا سنگر مقاومت

اتاق بازرگانی؛ یخی شناور یا سنگر مقاومت
" کوه ِ یخ ِاَبَررَوَندها‌ی‌ اقتصاد جهان " تیتر اول روزنامه اقتصادی آسیا ( ۱۴۰۲/۰۹/۰۲) است برگرفته از عنوان سخنرانی یکی ازمدیران ارشد اتاق بازرگانی‌؛ که حاوی نکات قابل توجهی است.

آسیانیوز - می‌دانیم ابرروندها (Mega-Trends) در واقع فرآورده‌های‌ سخت و نرم افزاری‌ هستند که‌ برآنند تا در شکل‎‌دهی‌ بازارهای ۴۰-۵۰ سال آتی‌ نقش تعیین کننده‌ داشته باشند .اما بدیهی است اقتصاد سیاسی‌ بیش از ۲۰۰ کشور موجود در کره خاکی در پویش‌های‌‌ خود بلا اراده نیستند و می‌توانند مسیرهای مختلفی را انتخاب کنند.

آن‌چه‌ در Wikipedia در تعریف مفهوم ابرروندها آمده است و به صورت تقطیع شده وناقص در سخنرانی مورد اشاره آمده، در واقع بیان ظاهری‌ دغدغه‌های‌‌ اَبَرقدرت‌های‌ اقتصاد سیاسی جهانی است که بی‌پروا و غیر لازم با گام‌هائی غول آسا به پیش می‌تازند و در این دورگیری و شتاب هولناک میلیارد میلیارد دلار به اندوخته‌های خود می‌افزایند.‌

اصحاب قدرت فعلی همان مالکان کمپانی های غالباً چند ملیتی دره اندردشتی هستند که به پیشرفته ترین تکنولوژی‌های‌ روز بشری مجهز شده‌اند.

اگر به پیشینه آنان از بعد تاریخ تکامل جوامع بشری بنگریم ، اجدادشان بربستری از دریای خون ِ ملل تحت استعمار واستثمار هولناک، به دارائی‌های‌ نجومی دست یافتند ، و از قِبَل آن ثروت‌های‌ هنگفت آلوده به خون میلیون ها انسان تحت ستم، آقائی خود را برجهان تحمیل کردند! ... اما چون ازماهیت خویش آگاه‌اند همیشه در بیم و خوف بسر می برند و برای پوشاندن این ماهیت غیر انسانی‌شان دنیا را روزبه روز نا امن‌تر می کنند و ناامن‌تر جلوه می‌دهند تا اضطراب‌شان را اضطراری نشان دهند!

در این خصوص دکتر یووال نوح حراری‌ در کتاب پرآوازه ی " انسان خدا[ی]گونه " به مستندات تاریخی پرشماری اشاره می کندکه غیر قابل چشم پوشی‌ و کتمان هستند، متأسفانه هرچند این کتاب بادقت درخورترجمه نشده است اما خوشبختانه ازاین بابت قابل توجه واستناد است.

پر واضح است که مدیران و دست اندرکاران اتاق بازرگانی‌ با سبقه وصبغه‌ی‌ سیاسی‌ که دارند بهتر از چه بسا سایرین به این موضوعات اشراف دارند و واقف هستند.

سوای قسمت اعظم مفاد سخنرانی که نه ناشی از روندی حقیقت پژوهانه از ماهیت ابرروندها بلکه برگرفته از [W] است ، سخنران در انتهای فرمایشاتشان هشدار می دهند که:

"اگر از چالش [های] داخلی‌ جان سالم بدر ببریم ، درصورت بی توجهی به ابرروندها از این چالش جان سالم بدر نخواهیم برد."

انتظار این بود که در بدو امر چالش های داخلی به ترتیب اهمیت یک به یک مطرح می‌شدند و راه کارهای رهائی از آن ها نیز مطرح و پیشنهاد می‌شدند ، سپس تحت یک روال علمی به امر معضلات بازرگانی در همسایگی خود و منطقه می‌پرداختند و سپس درگامی واقعی‌تر به ویژگی‌های بازرگانی در قاره‌ی آسیا بذل توجه می‌شد و آنگاه به نقش بازرگانی در حیطه‌ی به غایت گسترده جهانی متمرکز می‌شدند . 

شاید سزاوارتر باشد که اتاق بازرگانی در راستای اهدافی دست به نقدتر ، اجرائی تر و به غایت عملگرا تر ایفای نقش نماید.

مدیریت اتاق بازرگانی کشور آلمان آن چنان به روز است و بر مسائل داخلی‌ کشورش اشراف دارد که در حذف برخی از موضوعات کتاب های درسی مدارس که از دور کارآئی خارج شده‌اند نه تنها نظر می‌دهد بلکه اعمال اراده می‌کند و حرف اش را پیش می‌برد و روی کرسی می‌نشاند که بیا و ببین ...مفاد سخنرانی مدیر ارشد اتاق بازرگانی مملکت ما ، برگرفته از [W] است و نگران خط و خطوط بازرگانی جهانی است!

ناگفته نماند کسی منکر جهان بینی نیست!...اما می‌تواند منکر نحوه ی استفاده ازجهان بینی باشد! اُسّ و اساس گرفتاری ما از آنجاست که صنعت در کشورمان شکوفا نشده است و یک کشور غیر صنعتی در جهان امروز تنها می تواند میلیتاریزه شود تا باقی بماند.

انتظار این بود که سخنران محترم نظر مستمعین و حضار را به این نکته امروزی معطوف می‌فرمودند که نظر به رفع انسداد بخشی از دارائی‌های‌ کشورمان ، از آنجا که رونق بازرگانی بطور ریشه‌ای‌ مرتفع نخواهد شد الا به ضرب صنعتی شدن ، اتاق بازرگانی همچون نهادی پرقدمت و علی الاصول باتجربه چه گونه می تواند ایفای نقش کند تا هم منتفع‌تر گردد و هم به افتادن آب در مجاری صحیح یعنی صنعتی شدن ِ مملکت کمک کند.

هم چنان بر محور واردات چرخیدن که هنر نیست ، هنر صادرات است آن هم در دامگهی که صادرکننده‌ی‌ عمده دولت است و از صادرات کالاهای سنتی هم با توجه به رقابت های سرسختانه جهانی جز جای آتشی به منزل کمتر اثری یافت می‌شود، نیاز عاجل زمانه، عرضه‌ی راه کارهای خلاقانه است در جهت آبادی مملکت و نه از بیراهه‌های‌ خودآفریده‌ی اصحاب قدرت های‌ جهانی به نوعی تقدیر و تمجید کردن!

مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/dwl
اخبار مرتبط
اقتصاد چنان به یک کل در مقیاسی جهانی بدل شده است که نمیتوان حتی تصور کرد که کشوری بتواند سازوکارهای اقتصادی خود را بی تأثیر از روندهای اقتصادی جهان، تنظیم کرده و پیش ببرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید