صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۹
کد خبر: 17896
گزارشگر: 464
۳۲۹
۰
۰
۱
گفت‌وگوی آسیا با علی نواداد، دبیر انجمن فولاد آذربایجان؛

انجمن فولاد آذربایجان؛ رتبه اول بخش خصوصی در تولید فولاد

انجمن فولاد آذربایجان؛ رتبه اول بخش خصوصی در تولید فولاد
انجمن فولاد آذربایجان ۸۵ عضو از مجموعه کارخانجات و تولیدکنندگان فولادی در سطح استان دارد که سالانه بیش از ۶ میلیون تن فولاد در مقاطع مختلف فولاد تولید می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز؛ صدیقه صادقی فیشانی ـ این روزها در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین‌کاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری تهران ۱۴۰۲ در حال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه فرصتی دست داد تا به گفت‌وگو با علی نواداد، دبیر انجمن فولاد آذربایجان بپردازیم. گفت‌وشنیدی که در ادامه می‌خوانید:

علی نواداد، دبیر انجمن فولاد آذربایجان

 

* به‌عنوان سوال نخست، لطفا در مورد فعالیت انجمن توضیح بفرمایید؟


انجمن فولاد آذربایجان ۸۵ عضو از مجموعه کارخانجات و تولیدکنندگان فولادی در سطح استان دارد که سالانه بیش از ۶ میلیون تن فولاد در مقاطع مختلف فولاد تولید می‌کنند. ۱۵ الی ۲۰ درصد صادرات کل کشور از طریق واحدهای انجمن تأمین می‌شود و بیش از ۴۰ هزار نفر در این مجموعه‌ها مشغول به کار هستند. انجمن فولاد آذربایجان رتبه اول بخش خصوصی را در تولید فولاد کشور دارد، یعنی اگر ما استان‌های اصفهان و خوزستان را در تولید واحدهای دولتی به‌عنوان رتبه اول و دوم داریم، آذربایجان شرقی رتبه اول بخش خصوصی تولید فولاد کشور را دارد. انجمن سعی می‌کند آن‌چه را که واحدهای مختلف در راستای انجام ماموریت‌ها و وظایف ذاتی خود در سطح ادارات و ارگان‌ها با آن مواجه هستند، از طرق قانونی اقدام و پیگیری کند. خوشبختانه با توجه به جایگاهی که در سطح کشور دارد، در این امر توفیقات قابل قبولی را هم به‌دست آورده است. اعضای این انجمن در سال ۱۴۰۰، ۲۵۰ همت ترنور مالی داشته‌اند که از نظر اقتصادی هم در سطح کشور تاثیرگذار هستند.

* بیشترین چالشی که تاکنون با آن برخورد داشته‌اید، چه بوده است؟


به نکته خوبی اشاره کردید. ظرفیت اسمی فولاد آذربایجان ۱۱ الی ۱۲ میلیون تن است، اما اینکه ظرفیت فعلی چرا ۶ میلیون تن است، به‌دلیل چالش‌های مختلف است از جمله این‌که در تابستان ما با مشکل قطعی برق و در زمستان با مشکل قطعی گاز مواجه هستیم. اینها در کنار هم و دست در دست هم، چالش اصلی واحدهای تولیدی استان است.

* به نظر شما بهترین راهکار برطرف کردن این مشکلات چیست؟

وظیفه تولیدکننده، تولید محصول است، از طرف دیگر هم دولت وظایفی دارد، مثل آماده‌سازی بسترهای اولیه است که جنبه ملی دارد از جمله تأمین انرژی. یکی از راهکارهای اصلی این است که دولت بتواند نسبت به افزایش ظرفیت تولید اقدام کند. راه دیگر ارائه تسهیلات و آپشن‌های مختلف به تولیدکنندگان جهت راه‌اندازی واحدهای تولید انرژی است، یعنی باید آیتم‌هایی را برای تولیدکننده معرفی کند که در جهت ایجاد و راه‌اندازی واحدهای انرژی راغب باشند. البته موارد مختلف در دستور کار هیئت مدیره محترم هست و به این شکل نیست که ما قطعی برق را در تابستان بدون پیگیری و بدون برنامه‌ریزی پیش ببریم. مطمئنا از طریق جلسات مختلفی که هم در داخل هیأت مدیره و هم با مسئولین ذیربط استانی و ملی در حال انجام است، به دنبال یافتن راه‌حل‌های قانونی هستیم.

* در رابطه با شرکت در نمایشگاه ترکیه و کمکی که به صنعت فولاد می‌کنید توضیحاتی را بفرمایید؟

یکی از نمایشگاه‌های مهم خارجی، نمایشگاه فولاد ترکیه است که سالانه از سوم تا ششم مهرماه در شهر استانبول برگزار می‌شود و ۱۴ شرکت‌کننده هم از ایران در این نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به سال گذشته که ۶ نفر بود، افزایش داشته است. انجمن فولاد آذربایجان به عنوان تنها نماینده رسمی ایران و مورد قبول طرف ترکیه، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد و قراردادی را منعقد کرده است که هم اکنون در این نمایشگاه اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما برای سال بعد فضای بیشتر و بهتر از نظر کیفی و کمی با ترکیه صحبت کردیم که مورد پذیرش واقع شده و در حال برنامه‌ریزی آن هستیم.

* در مورد برنامه‌ریزی برای کمک به اعضای انجمن و چشم‌اندازتان توضیح بفرمایید؟

انجمن اتحادیه نیست که ابزار قانونی در اختیار داشته باشد. برای کسانی که مجوز کسب‌وکار می‌خواهند بگیرند و حتما اعضا مجبور به عضویت در آن باشند، حضور در انجمن داوطلبانه است و اجباری نیست. لذا اگر فعالیت‌های انجمن مورد قبول‌‌شان باشد عضو می‌شوند و اینکه ما در دو سال گذشته استقبال خوبی از طرف همکاران داشتیم نشان‌دهنده‌ توفیقاتی است که در کنار همه تولیدکنندگان و صنعت‌گران دنبال کارشان هستیم. در حقیقت خودمان را موظف می‌دانیم که در کنار این باشیم تا آن‌ها فقط دغدغه تولید و کارشان را داشته باشند و ما هم در کنار آنها باشیم و با احقاق حق، راه را برایشان هموار کنیم که تاکنون قدم‌های خوبی هم برداشتیم.

* چه تفاوت بارزی بین برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی وجود دارد؟

در ابتدای صحبت‌های خود گفتم، ۱۵ الی ۲۰ درصد صادرات فولاد ایران از طریق آذربایجان است. می‌دانید صادرات استانداردهای خودش را دارد، به‌خصوص در کشورهای مختلف که رقابت بسیار شدید است، کافی است یکبار کیفیت کار ما از حد معمول کمتر باشد تا بازار از دست برود. از این جهت ما باید همیشه مراقب کیفیت محصول تولیدی و قیمت‌ها باشیم، زیرا رقابتی بسیار جدی با کشورهای دیگری داریم که می‌خواهند محصولات خود را عرضه کنند. در عرصه فولاد همکاران ما حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

در نهایت پیشنهاد من این است که مسئولین دولتی به‌طور جدی واحدهای تولیدی صنعتی را مورد حمایت قرار دهند. مطمئنا بخش قابل توجهی از نیازهای کشور از نظر تولید و اشتغال قابل رفع و رجوع است. باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که تنها دغدغه تولیدکنندگان، فقط تولید محصول‌شان باشد.

https://www.asianews.ir/u/dwc
اخبار مرتبط
دراین مقاله به بررسی میلگردهایی که در عین کیفیت بالا، قیمت مناسبی دارند و ارزان هستند، پرداخته ایم؛ توجه به قیمت در کنار کیفیت، می تواند برای خرید میلگرد بسیار اهمیت داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید