صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۰
کد خبر: 17913
گزارشگر: 464
۳۴۲
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر حسین چناری

شش ویژگی‌ روش‌ مدرن تدریس

شش ویژگی‌ روش‌ مدرن تدریس
روش تدریس جدید که آن را روش تدریس مدرن می‌نامیم بیشتر مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز و او را به طور کامل در فرآیند یادگیری درگیر می‌کند.

آسیانیوز - در این روش‌، فراگیران به طور فعال در کل فرآیند آموزشی مشارکت می‌کنند تا دانش خود را ایجاد و مهارت‌های خود را تقویت کنند. از سوی دیگر، مربی یا معلم تنها آن‌ها را هدایت و راهنمایی می‌کند تا بر اهداف آموزشی تمرکز داشته باشند. این مهم با مشغول شدن در فعالیت‌ها و با اتخاذ تکنیک‌های نوین آموزشی مدرن انجام می‌شود.

با هم شش ویژگی روش مدرن تدریس را مرور می‌کنیم:

۱. یادگیرنده محور


یکی از ویژگی‌های اساسی روش‌های نوین تدریس یادگیرنده‌محور بودن آن است که در زمان استفاده یا کاربرد در کلاس درس، کارگاه و آزمایشگاه بر روی دانش‌آموزان تمرکز می‌کند. در این روش معلم فقط به عنوان یک راهنما عمل می‌کند و تمام فرآیند یادگیری شامل فراگیران می‌شود و دانش‌آموزان به طور قابل توجهی فعالانه در تعاملات کلاس درس ظاهر می‌شوند.

۲. فعالیت‌محور و مبتنی بر وظیفه

معلم یا راهنما فعالیت آموزشی را سازماندهی می‌کند و دانش‌آموزان را برای یادگیری از این طریق درگیر می‌کند. از این رو این یک فعالیت مبتنی بر مشارکت است و به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود یا از آن‌ها خواسته می‌شود تا از طریق همکاری در فعالیت‌های آموزشی در کلاس درس شرکت کنند.

۳. مبتنی بر منابع

معلمان باید مدبر باشند. آن‌ها باید تمام مطالب مورد نیاز برای یادگیری و درک موضوع را برای دانش‌آموزان فراهم کنند. منابع را می‌توان از کتابخانه و آرشیوهای در دسترس جمع‌آوری کرد.

۴. تعاملی بودن

از ویژگی‌های مهم روش تدریس مدرن تعاملی بودن آن است. معلم از دانش‌آموزان می‌خواهد که گروه‌های کوچکی تشکیل دهند یا به صورت انفرادی کار کنند تا تکالیف آموزشی را انجام دهند و به نتایج مطلوب برسند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا دانش را از یکدیگر بیاموزند. دانش‌آموزان به این ترتیب کار مشترک و فرایند همکاری را یاد می‌گیرند.

۵. یکپارچه بودن


یکی دیگر از ویژگی‌های حیاتی مزایای روش‌ مدرن تدریس، یکپارچه بودن آن است. معلمان موضوعات متفاوت را بهم ربط می‌دهند، برای مثال در علوم اجتماعی مصرف مواد مخدر، خشونت خانگی، جرم و جنایت و دیگر مسائل را به هم مرتبط می‌کنند و آن را یکپارچه می‌کنند. با این کار، دانش‌آموز می‌تواند در مورد مسائل آگاهی بیشتری را کسب کند.

۶. همکاری با همتایان


روش‌های آموزشی مدرن نه تنها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد درفرایند آموزشی در کلاس‌ها مشارکت کنند و آنها را تشویق می‌کند که ایده‌ها یا ابتکارات خود را با توجه به سطح مطالعه و تحقیقاتشان ارائه کنند بلکه دانش‌آموزان را براساس علاقه، نیازها و احساساتشان یاری می‌کند.

دانش‌آموزان در روشهای مدرن از طریق فعالیت‌های آموزشی، یاد می‌گیرند که به صورت مشارکتی کار کنند و از کار رقبای خود نیز قدردانی کنند. در روش تدریس مدرن علایق یادگیرنده مهم‌ترین عنصر در نظر گرفته می‌شود و دانش‌آموزان با اعتماد به نفس بیشتری به سمت اهداف و مشاغل خود هدایت می‌شوند.
دکتر حسین چناری,پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزشی
https://www.asianews.ir/u/dwu
اخبار مرتبط
به تازگی کتاب تحول آموزش عالی در عصر جامعه ۵.۰ : آغاز راه آموزش عالی بین‌المللی تالیف دکتر حسین چناری منتشر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید