صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۵۴
کد خبر: 18060
گزارشگر: 464
۶۸۳
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

تحقیق و توسعه کارآمد

تحقیق و توسعه کارآمد
امروزه تحقیق و توسعه و فناوری‌های نوآورانه و توسعه واحدهای دانش‌محور بخش مهمی از صنایع پیشرو محسوب می‌شود.


آسیانیوز -
صنایعی که تولید بر پایه دانش و فناوری را محوریت کار خود قرار داده‌اند و همگام با تکنولوژی سعی در پرورش و بهره‌برداری از ایده‌های نوآورانه در کار خود دارند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

فعالیت اقتصادی مجهز به اهرم تحقیق و توسعه و دانش‌محوری از ویژگی‌های یک نظام اقتصادی بر مبنای توسعه پایدار است. بستری که در آن چرخ تولید و صنعت بر پایه دانش و فناوری می‌چرخد و در بازارهای رقابتی دنیا حرف برای گفتن دارد. در کشورهای توسعه‌یافته، تحقیق و توسعه به منزله قلب یک سازمان محسوب می‌شود و نقش کلیدی در افزایش سهم بازار، ارتقای کیفیت و بهره‌وری و تولید ناخالص و ایجاد ارزش افزوده داشته و توان رقابتی یک سازمان را تعیین می‌کند.

یک واحد تحقیق و توسعه کارآمد می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد، چرا که با آنالیز دقیق محصولات تولیدی و به‌کارگیری دانش در فرایند تولید، می‌تواند ضایعات تولیدی را کاهش دهد و هزینه‌های اضافی را از میان بردارد. برای سازمان سودآوری کرده، نیاز و فرصت‌های بازار را شناسایی می‌کند. بنابراین سهم بازار را در عرصه رقابت در دست می‌گیرد و حتی میزان کارآمدی نیروی انسانی را بالا می‌برد. با این‌همه در کشور ما هنوز واحدهای تولیدی و صنعتی از فقدان یک سازمان رشدیافته و عملیاتی تحقیق و توسعه رنج می‌برند.

شاید در حرف، بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی واحدی به نام تحقیق و توسعه در چارت سازمانی خود دارند، اما در عمل خروجی اغلب این واحدها صفر یا بسیار ناچیز است و از یک اصول استاندارد جهانی پیروی نمی‌کنند.

بهره‌وری این واحدها نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی سازمان‌یافته و اصولی بر پایه یک استاندارد بین‌المللی در آن‌ها اجرا نمی‌شود و اگر هم تا حدودی چنین استانداردهایی در این سازمان‌ها وجود داشته باشند، بیشتر روی کاغذ است و در عمل اغلب این واحدها ترجیح می‌دهند از سیستم سنتی خود جهت سهولت کار تبعیت کنند.

در دنیایی که دسترسی عمومی به علم و تکنولوژی روز دنیا و سطح آگاهی مردم به واسطه گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی بسیار سهل و آسان‌تر از دهه‌های پیش است، اگر سازمانی بخواهد در بازار رقابت پا برجا بماند، هیچ راهی جز تجهیز به تکنولوژی، دانش و تحقیق و توسعه کارآمد ندارد. پس سازمانی کارآمد است که واحد تحقیق و توسعه کارآمد داشته باشد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/dzl
اخبار مرتبط
اگر چه نقش حمایتی و نظارتی ارکان مختلف نظام از تولید همواره مفروض می باشد، لیکن در راستای تحقق جهش تولید، سؤالاتی مطرح می¬شود که لازم است ارکان تولید بویژه سرمایه گذاران، صاحبان، مدیران و کارشناسان کسب و کارهای تولیدی به آنها توجه ویژه داشته و برای هر یک از آنها ضمن یافتن پاسخ مناسب، اقدامات مناسبی نیز انجام دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید