صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۱
کد خبر: 18084
گزارشگر: 464
۴۲۲
۰
۰
۳
گفت وگو با فهیمه محمد زمانی، معاون ستاد فناوری های فرهنگی و نرم؛

اسباب بازی؛ ابزاری برای انتقال فرهنگ

اسباب بازی؛ ابزاری برای انتقال فرهنگ
در حاشیه رویداد توسعه و تبادل فناوری در صنعت اسباب بازی، فهیمه محمدزمانی، معاون ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت وگو با آسیا درباره فعالیت های این معاونت گفت: «ما در معاونت، چند ستاد اجرایی داریم مثل حوزه نانو و بایو که در ادبیات دانش بنیان حتمال شنیده اید حوزه ای هم داریم به اسم صنایع خلاق که یکی دیگر از ستادهای معاونت است که مباحث توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش آسیانیوز؛ صدیقه صادقی فیشانی ـ معاون ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه گفت: «ما در حوزه  های مختلف صنایع خلاق فعالیت میکنیم. در واقع آنچه که از ایده ـ با حفظ مالکیت معنوی در حوزه صنایع فرهنگی ـ به تجاری سازی و بازار میرسد و حوزه های مختلفی مثل انیمیشن، گیم، صنایع دستی، میراث فرهنگی کومیک، نشر، کتاب، هنر و موضوعات پیوسته را شامل می شود. آنچه در ستاد اتفاق می افتد دو بحث است: یکی ایده های نو و خلاق و با پایه نوآوری تا بازار و بحث دیگر حمایت از شرکت های خلاق.»

صنعت اسباب بازی

وی عنوان کرد: «ستاد در یک فرآیند حمایتی از ایده ها تا بازار از شرکت های خلاق حمایت می کند. مثلا ممکن است طرحی در چهار سال گذشته فقط یک ایده بوده و هم اکنون به بلوغ بازار رسیده و توسعه بازار آن برای ما مطرح است. ما مترادف با شرکت های دانش بنیان که در حوزه های تک هستند بحث شرکت های خلاق را داریم که در واقع شرکت هایی هستند که در حوزه صنایع خلاق فعالیت می کنند و نوآور هستند. شاخص ما در اینجا نوآوری شرکت ها است که آن هم با شاخص ‎های خاصی که وجود دارد بررسی می شود.»

فهیمه محمدزمانی گفت: «حمایت ها به شکل مستقیم و غیرمستقیم، مالی و غیر مالی است تا آنها بتوانند بازار بزرگتری را داشته باشند. همچنین در بحث قوانین هم طبق سند مصوبی که داریم در بحث های قانونی و رگولاتوری، آیین نامه ای و هر آنچه که باعث توسعه آنها می شود، کمک می کنیم تا موانع برطرف شود. ما ظرفیت هایی بسیاری در شرکت های دانش بنیان داریم. شما وقتی وارد بحث دانش بنیان می شوید، بحثی راجع به اسباب بازی نمی بینید، ولی شاهد این هستید که شخصی ماده اولی های ساخته که در اسباب بازی مورد استفاده دارد یا یک قطعه الکترونیکی ساخته که در ساخت اسباب بازی کاربرد دارد یا رنگ و هر چیزی که کمک می کند کیفیت محصولات افزایش یافته و به بازارهای جهانی راه پیدا کند.»

معاون ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چگونه میتوان از اسباب بازی برای فرهنگ سازی استفاده کرد؟ گفت: «اسباب بازی وسیله ای است که پدر و مادر خانواده هم با آن درگیر هستند. همانطور که شاهدیم دنیا با صنعت سرگرمی در حال تسخیر بازار است. مثلا در حوزه‌های دیجیتال، فضایی مثل اینستاگرام، ابزاری برای سرگرمی بزرگسالان است. ایجاد سرگرمی با ابزار مختلف از جمله اسباب بازی راحت ترین و موثرترین راه انتقال فرهنگ است. با اسباب بازی می توانید وارد محیط خانه، ساختار آموزش و پرورش و آنچه را که نمی توان با ادبیات سخت، زبان و کلام منتقل کرد، به راحتی به کودک منتقل کرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث اسباب‌بازی برنامه‌ای برای والدین هم دارید؟ عنوان کرد: «بله. ما حتی در مورد سالمندان هم متمرکز شدیم. به صورت بازی‌های رومیزی یا بردگیم‌ها که رده سنی این بازی‌ها عموما بین ۳ تا ۹۹ سال است. بنابراین اسباب‌بازی صرفا برای استفاده کودکان نیست. اسباب‌بازی‌های تخصصی برای بزرگسالان و حتی بعضی بیماری‌های خاص هم ساخته می شود، مثل بیماران اوتیسم و آلزایمری که علاوه بر بحث سرگرمی، ابزاری برای درمان نیز هست.»

فهیمه محمدزمانی در پایان اظهار کرد: «در نهایت می توان گفت اسباب بازی ابزاری برای انتقال فرهنگ و درمان است که بازار جدیدی برای صنایع گوناگون است که حتی قابلیت آموزش و پرورش تکنسین برای صنایع دارد.»

صدیقه صادقی فیشانی
https://www.asianews.ir/u/dzN
اخبار مرتبط
معمولاٌ کودکان زمان زیادی از دوران کودکیشان را صرف بازی با انواع اسباب بازی‌های مختلف می‌کنند اما از محبوب ترین و پرطرفدار ترین اسباب بازی‌های پسرانه می‌توان به تفنگ‌ و ماشین‌های اسباب بازی اشاره کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید