صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۱
کد خبر: 18248
گزارشگر: 464
۱۳۷۶
۰
۰
۳
یادداشت| دکتر ملیکا ملک‌آرا

ضرورت برگزاری رویدادهای استارتاپی گیاهان دارویی

ضرورت برگزاری رویدادهای استارتاپی گیاهان دارویی
گیاهان دارویی یکی از مهمترین منابع دارویی است که از هزاران سال پیش کاربرد داشته اند سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیش از هشتاد درصد مردم به صورت سنتی و یا مدرن از گیاهان دارویی استفاده می کنند.


آسیانیوز - 
 به علاوه بسیاری از داروهای شیمیایی نیز با الگوبرداری از مواد گیاهی ساخته شده‌اند.بازار داروهای گیاهی با توجه به احیای روشهای سنتی و تغییر سیستمهای بهداشت و درمان با سرعت چشم‌گیری رشد کرده است و باعث شده این گیاهان از اهمیت اقتصادی بالایی نیز برخوردار شوند. به گزارش سازمان خواروبارجهانی، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال ۲۰۰۲ حدود صد میلیارد دلار بوده است و در سال ۲۰۵۰ به رقم پنج تریلیون دلار خواهد رسید.

 

دکتر ملیکا ملک‌آرا


در میهن عزیزمان ایران بیش از نود درصد گیاهان دارویی مشهور و قابل مصرف در دنیا در اکثر نقاط کشور کشت می‌شود و طبق آمار سازمان خوار و بار کشاورزی طی سالهای ۲۰۱۲-۲۰۰۰ کشور ایران از عمده‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی در جهان به شمار می‌رود به گونه‌ای که رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز چهار محصول اصلی صادراتی گیاهان دارویی ایران را تشکیل می‌دهد.

با این همه گیاهان دارویی ازجمله محصولات کشاورزی و منابع طبیعی می‌باشند که در حوزه مطالعات اقتصادی کمتر ظهور کرده‌اند و توجه کمی به آنها شده است در حالی که پرورش و تولید گیاهان دارویی می‌تواند ضمن کمک به سلامت جامعه، در اشتغالزایی و صادرات نیز نقش مهمی داشته باشد و ایجاد و توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در زمینه گیاهان دارویی بویژه در مناطق روستایی به علت ماهیت اشتغال‌زایی بالا می‌تواند برای دانش آموختگان و جوانان، اشتغال مولد و دائم و برای بیکاران فصلی، اشتغال موقت ایجاد کند.

همچنین با توجه به گسترش روزافزون شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌ها برگزاری رویدادهای استارتاپی گیاهان دارویی، حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه، متناسب با نیاز بازار می‌تواند جهت‌دهی مثبتی به شکل‌گیری این کسب و کارهای نو و مشاغل جدید دهد و این گونه می‌توان بهره‌مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش بنیان به دست آورد.
در اقتصاد جدید جهانی استارت‌آپ‌ها به عنوان بازیگران کلیدی توسعه اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند.

دلیل اهمیت این موضوع، نقش آنها در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در سطوح منطقه‌ای، ملی و صنعتی می‌باشد و با توجه به جایگاه مهم گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی در چرخه اقتصاد جهانی، اهمیت دادن به استارت‌آپ‌ها در این حوزه، می‌تواند سبب رشد و توسعه پایدار اقتصادی شده و تاثیر بسزایی در امر صادرات غیرنفتی داشته باشد.

دکتر ملیکا ملک‌آرا, مشاور استراتژی کسب و کار و پژوهشگر کارآفرینی اجتماعی
https://www.asianews.ir/u/dCm
اخبار مرتبط
وجود یازده اقلیم از چهارده اقلیم شناخته شده جهان، برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال و اختلاف دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتیگرادی میان سردترین و گرمترین نقطه در کشور، شرایط مساعدی برای کشور پهناور ایران به لحاظ بهره‌مندی از یک اکولوژی منحصر به فرد فراهم کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید