صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۱
کد خبر: 18251
گزارشگر: 464
۹۷۳
۳
۴۲
۷۶
واکنش بازارهای جهانی به سخترانی جروم اچ. پاول، رئیس فدرال رزرو؛

انس جهانی طلا به بالاترین قیمت خود درچند ماه اخیر رسید!

انس جهانی طلا به بالاترین قیمت خود درچند ماه اخیر رسید!
بطور متوسط ماهیانه اعضا فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا ) جلسه خواهند داشت و تنها باتغیر حدود ۰.۲۵٪ نرخ بهره آمریکا تاثیری معادل ۴.۰۰۰ میلیارد دلار! در اقتصاد جهان تاثیرمی گذارد.


آسیانیوز - سئوال مهم اینست که : چرا سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا برای دنیا مهم است؟

محمدعلی آقامحمدی دانشپذیر دوره ی دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) دانشگاه مدیریت تهران: برپایه سخنرانی اخیر رئیس بانک مرکزی آمریکا همچنان شواهد موجود ، همچنان احتمال آن می رود که برپایه تغیرات در نرخ بهره دلار کالاهای کامودیتی ها Commodity¹ یا مواد خام صنایع تاثیر گزار از جمله طلا (GOLD¹) این فلز درخشان صنعت همچنان در بلند مدت افزایشی پیش بینی گردد.

محمدعلی آقامحمدی دانشپذیر دوره ی دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) دانشگاه مدیریت تهران

با توجه به رصد بازارهای معاملات می توان به این نتایج دست یافت ( طلا ) که نه تنها در ایران ، بلکه در جهان یکی از جذاب ترین کالاها برای سرمایه گزاری در بین فعالان حوزه ی سرمایه گزاری در دنیا می باشد، تغیرات چشم گیری داشت .

نمودار انس طلا

 
لذا پیرو مقاله چند هفته ی گذشته درخصوص راه های شناسایی تغیرات قیمت طلا با موضوع (آیا می خواهید بدانید چه زمانی برای سرمایه گذاری طلا مناسب است؟) ، هفته ی گذشته اتفاق جالبی افتاد . هفته ی گذشته و در تاریخ ۱۱/۱۲/۲۰۲۳ ، درطول چند دقیقه سخنرانی آقای جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا Fed (فدرال رزرو)
Federal Reserve Chair Mr. Jerome Powell ، کلیه بازارها به صحبت های ایشان واکنش نشان دادند ، و طلا به بالاترین نرخ خود در چند ماه گذشته رسید. کامودیتی ها (کالاهای اساسی ) درمقابل صحبت های زیرکانه وهوشمندانه ایشان که برداشتهای متفاوت در بر داشت نتوانست مقاومت کند و این واکنش بیشترین آتار خود را بر روی ارز دیجیتال بیت کوین و طلا گذاشت، در خصوص تغیر ناگهانی قیمت طلا به ۲.۰۶۹ دلار در هر انس ، اصطلاحا بازار قیمت خود را پیش خور نمود .

نمودار قیمت طلا

این درحالیست که نباید حتی اگر دولت آمریکا به سیاست انقباضی خود خاتمه دهد چنین اثری دراین زمان کوتاه داشته باشد ، لذا پیش بینی می گردد اگر سیاست انقباضی آمریکا پایان یابد بین سه الی ۴ ماه بعد این سیاست اثر خود رابصورت اصولی بر روی بازارها بگذارد و یعنی نتیجه ی این تاثیرات در ماه مارس و می ۲۰۲۴ پدیدار شود.

آقای جروم پاول در یک سخنرانی در کالج اسپلمن که بر چالش‌های اقتصاد پس از کووید در ایالات متحده متمرکز بود، گفت: «ما آماده‌ایم سیاست‌های انقباضی تر را در صورت لزوم انجام دهیم.»

جروم پاول گفت که زود است نتیجه گیری کنیم که فدرال رزرو به یک سیاست پولی محدودکننده دست یافته است و این به این معنی است حدس و گمان در مورد زمان شروع کاهش نرخ بهره زمان بیشتری نیاز است .. به خصوص زمانی که شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو که روز پنجشنبه منتشر شد، همچنان تورم را در ماه اکتبر نشان می دهد.

پاول درخصوص تورم گفت: «ما باید ثبات قیمت ها را بازیابی کنیم، زیرا ثبات قیمت ها واقعاً زیربنای اقتصاد است.
نکته ی جالب و زیرکانه ی پاول اینست که " او گفت : وی و سایر سیاست گذاران فدرال رزرو با دقت پیش می روند و بر اساس « داده های اقتصادی کلان دریافتی» و توازن ریسک ها، به صورت جلسه به جلسه تصمیم می گیرند. این به این معنی است که اینکه سیاست انقباضی ادامه خواهد داشت و یا اینکه رو به سیاست انبساطی خواهند آورد ؛ مشخص نیست. بطور معمول اعضا اقتصادی بانک مرکزی آمریکا هر ماه جلسه دارند.

ولیکن درادامه می گوید: معتقد است که مراحل افزایش نرخ بهره که فدرال رزرو تا کنون اجرا کرده است، سیاست پولی را "به خوبی به قلمرو محدودکننده تورم " هدایت کرده است، ولیکن احتمالاً اثرات کامل افزایش نرخ هنوز احساس نشده است.

پاول در سخنان آغازین خود مجدداً اذعان کرد که خطرات افزایش ندادن نرخ‌ بهره به اندازه کافی برای کاهش پایدار تورم در مقابل انقباض بیش از حد و وارد کردن اقتصاد به سمت رکود در حال متعادل‌تر شدن است.

حالا باید بدانیم که درصورت کاهش نرخ بهره در آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد:

اگردر اقتصاد آمریکا با هدف کنترل تورم نرخ بهره دلار را بالا ببرد و اصطلاحا تراز فدرال رزرو Fed کوچک تر شود ، اتفاقات ذیل می افتد.

GDP این کشور افزایش می یابد

Pنرخ تورم به بالا می رود.

U نرخ بیکاری کاهش می یابد.

W دستمزدها افزایش می بابد.

AD تقاضایی کل افزایش می یابد.

درحالتی که نرخ بهره دلار در امریکا کاهش یابد آمریکا وارد رکود اقتصادی می شود و این موضوع موجب افزایش قیمت طلا ، کریپتو و فلزات اساسی مانند مس ، آلومینیوم ، فولاد و کانی ها ، نفت ، پتروشیمی و مواد غذایی به اصطلاح کامودیتی ها می شود.

همانطور که پیش از این نقل شد ، بطور متوسط ماهیانه اعضا فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا ) جلسه خواهند داشت و باتغیر ۰.۲۵٪ نرخ بهره آمریکا تاثیری معادل ۴.۰۰۰ میلیارد دلار در اقتصاد جهان تاثیر می گذارد . ذکر این نکته در پایان ضروری است که درصورت پایین مدن نرخ بهره آمریکا این انتظار می رود که در چند ماه آینده نرخ کامودیتی ها افزایش یابد ، درغیر اینصورت تغیرات ناشی از شوکهای خبری خواهد بود و بلحاظ اساسی تغیری فاحشی شاهد نخواهیم بود.


امیدوارم توانسته باشم با نگارش و جمع آوری این مقاله کمکی هرچند کوچک به تصمیم گیری وصحیح اقتصادی ، در شرایط حال حاضر هموطنان عزیزم داشته باشم.

- محمدعلی آقامحمدی ، دانشپذیر رشته DBA دانشگاه مدیریت تهران

Aghamohammadi Mohammad Ali

https://www.linkedin.com/notifications/?filter=all
 
کامودیتی به کالاهای اولیه و مواد خام از صنایع مختلف می‌گویند که می‌توانند با کالای دیگر معامله شوند.


به‌اصطلاح یک نوع ماده اولیه محسوب می‌شوند که در زندگی روزمره ما نقش مهم و اساسی دارند و صنایع متعددی وابسته به این نوع مواد اولیه می‌باشند.

https://www.asianews.ir/u/dCp
اخبار مرتبط
هر اونس طلا، امروز به ۱,۹۹۹ (یک هزار و نهصد و نود و نه ) دلار رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۲۸ درصدی داشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
شاپرک
۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
1

به موقع و کارساز بود.

سهراب مردانی
۱۴۰۲/۰۹/۲۳
5
0
1

جالب بود بخصوص بغیر ترخ بهره و تاثیر درتجارت جهانی

علی قنبری
۱۴۰۲/۰۹/۲۳
5
0
1

خیلی عالی بود👏👏


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید