صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۷
کد خبر: 18262
گزارشگر: 464
۳۳۵
۰
۰
۱
از ۱۸ آذر تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲؛

صدسالگی تاپیس در موزه جهان‌نما

صدسالگی تاپیس در موزه جهان‌نما
به مناسبت یکصدمین سال تولد آنتونی تاپیس، نقاش، مجسمه‌ساز و نظریه‌پرداز اسپانیایی، مجموعه آثار این هنرمند متعلق به گنجینه موزه‌های مجموعه نیاوران با عنوان «صدسالگی تاپیس» در موزه جهان‌نما در معرض نمایش عمومی قرار گرفت.

به گزارش آسیانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، در این نمایشگاه تعداد ۶ اثر که با تکنیک لیتوگرافی و مداد و آبرنگ خلق شده‌اند به نمایش گذاشته شد. این آثار متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران و موزه جهان‌نما هستند.

آنتونی تاپیس ۱۳ دسامبر ۱۹۲۳ در کاتالان به دنیا آمد و در ۶ فوریه ۲۰۱۲ از دنیا رفت. نقاش، مجسمه‌ساز نظریه‌پرداز اهل هنر بود که به یکی از مشهورترین هنرمندان اروپایی نسل خود بدل شد. او هنرمندی خودساخته، خودآموخته و از برجسته‌ترین هنرمندان انتزاع‌گرا به‌شمار می‌آید.

تاپیس پس از مدتی تحصیل در رشته حقوق، نقاشی را از سال ۱۹۴۶ در حالی که ۲۳ سال داشت، آغاز کرد.

این نقاش اسپانیایی در سال ۱۹۴۸ در بارسلون جنبش هنری سال‌های پس از جنگ را پایه‌گذاری کرد که این جنبش ارتباطی تنگاتنگ با سورئالیسم و دادائیسم داشت. در همین سال‌ها به گروه «هفتمین وجه طاس» پیوست و در انتشار مجله‌ای با همین عنوان تلاش کرد. او با استفاده از تکه‌هایی از مبلمان خانه و ترکیب هوشمندانه آن‌ها با رنگ و بوم، مجسمه‌سازی و لیتوگرافی را هم تجربه کرد، آثاری که امروزه منتقدان هنری آن‌ها را در گروه آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی قرار می‌دهند.

آنتونی تاپیس در دهه ۱۹۷۰ تحت تأثیر هنر پاپ قرار گرفت و در همین سال‌ها اشیای زندگی روزمره انسان را به آثارش وارد کرد. او غالبا زمینه‌ای از رنگ ماده غلیظ و آمیخته با ماسه می‌سازد و با اسلوب خراشکاری بر آن نقش می‌اندازد. از میان موتیف‌های تکراری در آثار تاپیس می‌توان به شکل صلیب در اندازه‌ها و نسبت‌های متفاوت، حرف A و حرف T اشاره کرد که البته هرکدام از این تکرارها مفهوم خاص خود را دارند.

علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «صدسالگی تاپیس» می‌توانند از ۱۸ آذر تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ همه روزه به موزه جهان‌نما مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.


https://www.asianews.ir/u/dCB
اخبار مرتبط
به مناسبت «هفته ملی گردشگری» و «روز تهران»، مجموعه نیاوران ویژه برنامه‌هایی از تاریخ۵ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۲ تدارک دیده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید