صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۵
کد خبر: 18307
گزارشگر: 464
۴۷۵
۰
۰
۲
در مدت یک‌سال اخیر

سرمایه‌گذاری روی گوسفند سودآورتر است یا طلا و دلار؟

سرمایه‌گذاری روی گوسفند سودآورتر است یا طلا و دلار؟
قیمت گوسفند زنده در یک سال ١٦٠ درصد افزایش پیدا کرده، اما در همین مدت دلار و یورو ۵۵ تا ۶۸ درصد سودآوری داشته‌اند و قیمت طلا ۷۴ درصد بالا رفته است.

به گزارش آسیانیوز؛ خرید گوسفند زنده می‌تواند بیشتر از سرمایه‌گذاری روی سکه، طلا و ارز‌هایی مثل دلار و یورو سودآور باشد.


 قیمت گوسفند زنده در مدت یک‌سال یعنی از شهریور سال پارسال تا شهریور امسال تقریبا سه برابر شده است. قیمت گاو و گوساله زنده هم به‌طور متوسط از کیلویی ۸۲ هزار و ۳۰۰ تومان در شهریور سال قبل، به ۱۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان در شهریور امسال رسیده است.
 
قیمت دام زنده در روایت مرکز آمار دقیق‌تر است و حالت رسمی به خود می‌گیرد؛ قیمت گوسفند در این گزارش کیلویی ۱۹۳ هزار و ۸۳۲ تومان و قیمت هر کیلو گاو و گوساله پرواری نیز به‌طور متوسط ۱۸۷ هزار و ۶۶۳ تومان ذکر شده است. قیمت گوسفنده زنده و گوساله زنده به گواهی مرکز آمار از پارسال تا الان به ترتیب ١٦٠ و ١٤٤ درصد افزایش پیدا کرده است. خرید دلار و یورو در همین مدت ۵۵ تا ۶۸ درصد سودآوری داشته و قیمت طلا ۷۴ درصد بالا رفته، کسانی که سکه گرمی خریده‌اند، ۹۵ درصد سود نصیب‌شان شده و سود یک‌سال بردباری برای خریداران سکه امامی ۱۰۰ درصد بوده است.

قیمت طلا و ارز؛ بین ۵۵ تا ۱۰۱ درصد

قیمت طلا روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲، به دو میلیون و ۴۳۷ هزار تا دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در هر گرم رسید. قیمت طلا در آخرین روز شهریور امسال دو میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان بود و آن‌هایی که یک‌سال قبل یعنی در واپسین روز‌های شهریور ۱۴۰۱ برای خرید طلا قدم جلو می‌گذاشتند بابت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب مالیات و اجرت، یک میلیون و ۳۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت می‌کردند.

قیمت طلا به این ترتیب در مدت یک‌سال از شهریور پارسال تا شهریور امسال با رشد ۷۴ درصدی روبرو شده است. خرید دلار و یورو و نگهداری آن‌ها با اینکه اندازه طلا ریسک دارد، سودآوری کمتری دشته است. قیمت دلار شهریور پارسال ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در شهریور امسال به ۴۹ هزار و ۳۵۸ تومان رسید تا به این ترتیب یک‌سال سرمایه‌گذاری روی دلار ۵۶ درصد منفعت داشته باشد.

قیمت یورو روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در نیمه اول معاملات بین ۵۴ هزار و ۴۴۷ تومان تا ۵۴ هزار و ۶۲۵ تومان تعیین شد. قیمت یورو روز آخر تابستان سال پیش ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود و در روز پایانی تابستان امسال روی پله ۵۲ هزار و ۵۱۰ تومانی ایستاد تا بازدهی ۶۷.۷ درصد را از خود به جا بگذارد.

خرید سکه بیشتر از طلا و ارز برای سرمایه‌گذاران خوش‌یمن بوده؛ اگر شهریور پارسال ۱۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان پول داشتید و برای خودتان یک سکه امامی خریداری می‌کردید، روز آخر شهریور امسال می‌توانستید آن را ۲۸ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان بفروشید و ۱۰۱ درصد سود ببرید! اگر سکه را هنوز پیش شماست باید بیشتر خوشحال باشید، چون قیمت سکه امامی در معاملات تک‌فروشی امروز، به عددی بین ۲۹ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان تا ۲۹ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان رسیده.

قیمت سکه ربع بهار آزادی هم در بازه زمانی شهریور پارسال تا شهریور امسال با رشد دو میلیون و ۸۱۰ هزار تومانی موفق جایگاه خود را از دو میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بکشاند. رشد قیمت سکه گرمی به این ترتیب ظرف یک‌سال ۹۵ درصد برآورد می‌شود.

تورم عمومی به روایت مرکز آمار حدود ۴۵ درصد است، این یعنی تمام این سرمایه‌گذاری‌ها موفق بوده‌اند و توانسته‌اند علاوه بر حفظ ارزش پول و دارایی سرمایه‌گذاران مقداری هم سود برایش رقم بزنند اما... عدد‌ها را گوشه دهنتان داشته باشید تا بعد.
 
قیمت گوسفنده زنده و گوساله زنده به گواهی مرکز آمار از پارسال تا الان به ترتیب ١٦٠ و ١٤٤ درصد افزایش پیدا کرده

قیمت گوسفند زنده؛ ۱۴۰ تا ۱۷۲ درصد

قیمت گوشت گوسفندی امروز به‌طور متوسط در سراسر کشور کیلویی ۴۴۶ هزار و ۴۵۰ تومان است. قیمت گوشت گاو به‌طور متوسط معادل ۳۷۲ هزار و ۸۳۰ تومان محاسبه می‌شود. احتمالا کمی عصبانی می‌شوید اگر بدانید دام زنده خیلی ارزان‌تر از این حرف‌هاست.

قیمت گوسفند زنده را کیلویی ۲۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت گوساله زنده را باید کیلویی ۱۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفت. خرید گوسفند زنده تقریبا شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد، چون وزن گوسفند زنده به‌طور میانگین ۳۰ کیلوگرم است. گوسفند زنده پس از سلاخی و تکمیل مراحل پالایش، در بهترین حالت ۱۵ کیلو گوشت گوسفندی می‌دهد تا متوسط قیمت گوشت گوسفندی در این حالت به ۴۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و خرید گوسفند زنده برای دسترسی به قیمت کمتر از نظر اقتصادی زیر سوال برود.

قیمت گوسفند زنده شهریور امسال توسط مرکز آمار کیلویی ۱۹۳ هزار و ۸۳۳ تومان گزارش شده است. در این گزارش متوسط قیمت گوشت گوساله را ۱۸۷ هزار و ۶۶۳ تومان در هر کیلوگرم ذکر کرده‌اند. مرکز آمار همچنین تایید کرده تورم نقطه به‌نقطه قیمت دام، برای گوسفند زنده ۱۶۰ درصد و برای گوساله حدود ۱۴۴ درصد بوده است.

گوسفند زنده طبق بررسی‌های فرارو، از شهریور پارسال تا شهریور امسال، می‌توانسته ۱۷۲ سود نصیب کسانی کند که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده‌اند. بره گوسفند را می‌توان در سن چهار ماهگی به‌قصد پرواربندی خرید و معمولا قبل از یک‌سالگی آن را ذبح می‌کنند تا کیفیت گوشت گوسفند کاهش پیدا نکند.

گوسفند ماده را، ولی می‌توان بیش از یک‌سال نگهداری کرد، چون صاحب بره می‌شود و جمعیت گله را افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذار از این محل هم سود مضاعف کسب خواهد کرد.

خرید گوسفند زنده به قصد سرمایه‌گذاری امر مرسومی نیست و قطعا هزینه نگهداری و تغذیه دام بخشی از کل درآمد را می‌بلعد، اما با توجه به اینکه اعداد و ارقام تنها در بخش دامداری سنتی مورد محاسبه قرار گرفته‌اند و هدف کلی گزارش کنایه به حرص و طمع موجود در بازار طلا و ارز است، می‌توانید این مورد را با ارفاق و زیرسبیلی رد کنید. بالاخره گاهی هم نباید دنیا را زیادی جدی گرفت؛ نه؟

فرارو
https://www.asianews.ir/u/dDl
اخبار مرتبط
برای خرید گوسفند زنده، بهتر است زمان مناسبی را انتخاب کنید که شرایط بهتری برای پرورش و نگهداری ایجاد کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید