صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۹
کد خبر: 18327
گزارشگر: 464
۳۰۴
۰
۰
۱
در بودجه ۱۴۰۳

کسری بودجه؛ دردِ مزمنِ هر سال

کسری بودجه؛ دردِ مزمنِ هر سال
این هفته در حالی مهمترین لایحه دولت، یعنی لایحه کلیات بودجه در مجلس رد شد، که قوه مجریه مدعی بستن لایحه‌‌ای بود که با توجه به واقعیت‌های عینی تنظیم شده است.


به گزارش آسیانیوز؛  در همین‌باره در حالی‌که رییس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده است که در سال آینده کسری بودجه نداریم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: «مهمترین و اولین عامل رای ندادن مجلس به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ بحث کسری بودجه است.

در بودجه ۱۴۰۳ یک کسری بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دیده شد که این کسری هم قابل جبران نبود.» جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با ایلنا درباره دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار ضمن اشاره به کسری بودجه‌ای که قابل جبران نبود، گفت: «عامل دیگری که موجب رد شدن کلیات بودجه شد، عدم تطابق لایحه بودجه با برنامه هفتم و همچنین موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بود که اساسا که افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد بنایی نداشت. موضوع دیگر افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده بود و مجلس معتقد است که این افزایش درآمدهای مالیاتی بر مردم به ویژه طبقات ضعیف فشار وارد می‌کند.»


عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزود: «عامل دیگر موضوع تبصره ۱۸ بود که در حالیکه ظرفیت فعال کردن تولید را دارد اما دولت آن را در لایحه بودجه ندیده بود. یکی از موضوعات دیگر در لایحه بودجه این امکانی بود که دولت به دستگاه‌های خدمات‌رسان داده بود تا بتوانند خدمات خود را گران کنند. همچنین دولت در بودجه سال آینده فروش اموال مازاد در مولدسازی را تا ۱۰۰ درصد کاهش داده بود. در حالی که سال گذشته درآمد حاصل از فروش امول مازاد ۱۰۷ هزار میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومانی دیده شده بود.»
وی با اشاره به فرصت دولت برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: «طبق قانون دولت باید ظرف چند روز نسبت به اصلاح ایرادات لایحه اقدام کند و مجلس هم دو روز فرصت دارد که مجددا لایحه را مورد بررسی قرار دهد. احتمالا پایان هفته آینده لایحه بودجه سال آینده دوباره در صحن مورد بررسی و رای گیری قرار می‌گیرد.»

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه احتمال تصویب لایحه بودجه در مجلس دوازدهم وجود دارد، تاکید کرد: «با توجه به اینکه انتخابات مجلس در پیش است، احتمالا بودجه سال آینده چند دوازدهم بسته می‌شود و بعید است که در زمان محدودی که داریم امکان تصویب لایحه باشد و نباید در تصویب بودجه عجله کرد.»

https://www.asianews.ir/u/dDC
اخبار مرتبط
اگرچه دولت برای جبران کسری بودجه نیاز به اتخاذ سیاست های کوتاه مدتی همچون انتشار اوراق دارد اما کارشناسان معتقدند هر مرحله از انتشار اوراق باید منوط به کلید زدن یکسری اصلاحات ساختاری شود.، کسری بودجه، معضلی است که به جهت وابسته بودن بودجه کشور به فروش نفت خام در سالیان گذشته گریبان کشور را گرفته است. به گفته سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، کسری بودجه سال جاری کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برآورد می‌شود.درباره
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید