صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۴ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۲
کد خبر: 18364
گزارشگر: 2
۱۶۶
۰
۰
۲
کاربرد انواع میلگرد

بررسی انواع میلگرد و کاربرد هر یک + قیمت

بررسی انواع میلگرد و کاربرد هر یک + قیمت
شناخت انواع میلگرد و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها جز عوامل بسیار مهمی هستند که در انتخاب و استفاده صحیح از این قطعات به شما کمک میکند. این محصول نقش بسیار مهمی در تقویت سازه‌های بتنی، ایجاد استحکام و پایداری در ساختمان‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها و پروژه‌های زیربنایی دارد. در این مطلب، به بررسی مختصر انواع میلگرد، ویژگی‌ها و کاربردها پرداخته می‌شود.

بررسی انواع میلگرد

میلگرد به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود و آنها را در بازار به صورت شاخه و کلاف عرضه می‌کنند. علاوه بر تقسیم بندی به دسته‌های ساده و آجدار، میلگرد‌ها را می‌توان از نظر استانداردهای تولید، شکل ظاهری، جنس و سایر جنبه‌ها دسته‌بندی کرد. بر اساس این ویژگی‌های متفاوت، قیمت میلگرد نیز متغیر است.

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری به گریدهای مختلف برمی‌گردد. نوع A1 سطحی صاف و بدون آج دارد. نوع A2 آج‌هایی مارپیچ با زاویه ۴۵ درجه، A3 آج‌های جناقی هفت و هشتی و میلگرد A4 آج‌های جناقی دارد که در هر طرف خلاف جهت هم هستند. در ادامه خلاصه‌ای از ویژگی‌های هر گرید آمده است:

  • میلگرد A1: صاف و بدون آج، با درصد کربن کم، انعطاف و شکل‌پذیری بالا، مقاومت کششی ۳۶۰۰ و مقاومت تسلیم ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع.
  • میلگرد A2: آجدار با آج مارپیچی، سختی بیشتر از A1 ولی کمتر از گریدهای بعدی، مقاومت کششی ۵۰۰۰ و مقاومت تسلیم ۳۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع.
  • میلگرد A3: آج‌های جناقی، سختی بیشتر از A2، مقاومت کششی ۶۰۰۰ و مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع.
  • میلگرد A4: آج جناقی با چسبندگی بیشتر به بتن، سختی بیشتر از A3، مقاومت کششی ۶۵۰۰ و مقاومت تسلیم ۵۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع.

هر چند طبق استاندارد، میلگردهای گریدهای مختلف باید با آج‌های متفاوت تولید شوند اما ممکن است برخی تولیدکنندگان، میلگردهای دو گرید را با یک نوع آج تولید نمایند. بنابراین همیشه برای تشخیص گرید به اطلاعات ارائه شده توسط سازنده دقت داشته باشید.

انواع میلگرد از نظر حالت

همانطور که قبل‌تر به آن اشاره شد، این مقاطع فولادی از نظر حالت به دو صورت شاخه‌ای و کلافی تولید می‌شوند. انواع ساده و آجدار (گرید A1 تا A4) در شاخه‌های ۱۲ متری تولید شده و آن‌ها را میلگرد شاخه‌ای می‌نامند. همچنین، میلگردهای کلاف نیز با استفاده از انواع ساده و آجدار ساخته و از آن‌ها برای افزایش استحکام سازه‌ها استفاده می‌شود.

انواع میلگرد بر اساس سایز

دسته‌بندی دیگری از میلگردها بر اساس قطر آن‌ها است. انواع این قطعات از نظر سایز (قطر) کاربردهای متنوع و استفاده‌های مختلفی در سازه‌ها دارند. عموماً، هر چه قطر بزرگتر باشد، برای سازه‌های سنگین‌تر استفاده می‌شود. در ایران، میلگردهای با سایز ۸ تا ۵۰ بیشترین کاربرد را دارند.

انواع میلگرد بر اساس جنس

میلگردها را بر اساس مواد اولیه‌ای که در تولید آنها استفاده می‌شود، به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. هر کدام از این انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، در محیط‌های مرطوب از میلگرد با روکش اپوکسی استفاده می‌شود، زیرا این نوع در محیط‌های مرطوب دارای دوام بیشتری در برابر خوردگی است. انواع این مقطع فولادی بر اساس جنس شامل:

  • میلگرد فولاد کربنی: پرکاربردترین و رایج‌ترین نوع میلگرد که به دلیل عدم مقاومت در برابر رطوبت و زنگ‌زدی زود هنگام، نمی‌شود در محیط‌های مرطوب از آن استفاده کرد.
  • میلگرد اروپایی: این نوع محصول از جنس منگنز بوده و با توجه به خمش خود، مقاومت بالاتری دارند. اما به دلیل انعطاف بالا، در مناطق زلزله‌خیز توصیه نمی‌شوند.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: مقاومت آن نیز مشابه میلگرد سیاه است، اما پوشش اپوکسی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود.
  • میلگرد گالوانیزه: دارای مقاومت ۴۰ برابر بیشتری نسبت به نوع اپوکسی است و عملکرد بهتری دارد.
  • میلگرد کامپوزیتی: مقاومت این محصول در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالا است.
  • میلگرد فولادی ضد زنگ: میلگردهای استنلس استیل یا فولادی ضد زنگ دارای حداقل ۱۰.۵ درصد کربن هستند؛ به همین دلیل مقاومت آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار بالاست.

شما همراهان عزیز، با توجه به نوع مواد استفاده شده در تولید این قطعات، باید بر اساس نیازهای پروژه و حجم آن، نوع میلگرد مناسب را انتخاب کنید.

بررسی کاربرد انواع میلگرد

کاربرد میلگرد

میلگردهای ساده و آجدار، پرکاربردترین نوع میلگردهای استفاده شده در صنعت و ساختمان‌سازی هستند. این نوع قطعات بخش زیادی از وظیفه تحمل و انتقال فشار را در ساختمان بر عهده دارند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این مقاطع فولادی فقط در ستون‌ها استفاده می‌شوند، اما واقعیت این است که میلگردها از پایین‌ترین نقطه ساختمان در فونداسیون تا بالاترین نقطه در ستون‌ها برای شکل‌دهی ساختمان استفاده می‌شوند.
همچنین، نمادهایی که بر روی میلگردها وجود دارند، به منظور تشخیص کارخانه تولید کننده این محصول استفاده می‌شوند و اطلاعات مربوط به آن ها را شامل می‌شوند. انتخاب بهترین نوع این محصول برای افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند، مسئله‌ای مهم است.

قیمت میلگرد

همانطور که می‌دانید، قیمت این قطعات بسته به عوامل مختلفی مانند آجدار بودن یا نبودن، شکل آج، مقاومت کششی و خواص انعطافی آنها متفاوت است. همچنین، برند سازنده و کیفیت محصول نیز بر روی قیمت آنها تاثیرگذار است؛ با توجه به اینکه قیمت روز آهن بسته به شرایط داخلی کشور، نرخ ارز و حتی فصل سال، متغیر است. به همین دلیل، قبل از خرید بسیار مهم می‌شود که از منابع معتبر وبسایت‌ها و شرکت‌های معتبر همچون مجموعه پیوان، جهت استعلام قیمت استفاده کنید. این کار به شما امکان آن را می‌دهد که قیمت‌های روز تمامی کارخانه‌ها را مشاهده کنید و برای خرید آنلاین یا تلفنی این قطعات اقدام نمایید.

https://www.asianews.ir/u/dEe
اخبار مرتبط
پیوان یکی از بهترین توزیع کنندگان و تامین کنندگان محصولات فولادی چون میلگرد و دیگر آهن آلات به شمار می‌رود. سال‌ها تجربه و فعالیت پویا در حوزه فروش قطعات فلزی سبب شده تا مشتریان بسیاری، این مجموعه را برای تهیه محصولات مورد نیاز خود، انتخاب کنند. مشاوران خبره، همکاران دلسوز و مدیران با تجربه در این شرکت، گرد هم آمده‌اند تا به تک تک خریداران این قطعات کمک کرده که بهترین و درست‌ترین انتخاب را انجام دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید