صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۳
کد خبر: 18431
گزارشگر: 464
۲۹۱
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

آسیب های اقتصادی واردات غیرضروری محصولات کشاورزی

آسیب های اقتصادی واردات غیرضروری محصولات کشاورزی
کشاورزی اساس تامین غذا و بقای حیات تمدن‌های جوامع بشری تا به امروز بوده و عدم توجه جدی به آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی از جهت رشد، توسعه و شکوفایی جوامع به همراه داشته باشد.

آسیانیوز - هم اکنون بخش کشاورزی به‌عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی، دارای جایگاه ویژه‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی استراتژیک بر اهمیت آن افزوده است.

با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت‌های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر‌برداری نمود. به‌ویژه در شرایط حساس اقتصادی کشور که باید مسئله ارز در کشور به نحو بهینه‌ای مدیریت شود، بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌های تولیدات کشاورزی کشور و جلوگیری از واردات غیرضروری کالاهایی که امکان تولید آن‌ها در کشور فراهم است نقش کلیدی در مدیریت اقتصادی کشور ایفا می‌کند. ضمن اینکه به این طریق از اشتغال و کارآفرینی و پتانسیل‌های روستایی کشورمان حمایت می‌شود و از خروج بی‌رویه ارز از کشور برای کالاهای غیر اساسی جلوگیری خواهد شد.

در ایران حدود ۵۰ میلیون هکتار زمین زراعی مناسب وجود دارد که ۲۰ میلیون هکتار از آن زیر کشت است. سالانه بیش از صد میلیون تن موادغذایی در کشور تولید می شود و کشور ما در حال حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک در مسیر خودکفایی قرار دارد. سالانه به حدود ۲۰ هزار تن برنج نیاز داریم و تولید داخلی ما در زمینه محصول برنج و چای به میزانی است که نیاز داخل را برطرف می‌کند و ما در زمینه این محصولات تولید خوبی داریم و نیازی به واردات نداریم. همچنین در زمینه تولید دانه‌های روغنی با توجه به ظرفیت بالای تولید کلزا در کشور، رسیدن به خودکفایی در این زمینه در سال‌های آینده دور از دسترس نیست.

https://www.asianews.ir/u/dFl
اخبار مرتبط
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد FAO یک دهه قبل در گزارشی اعلام کرده بود که تولید غذا برای تغذیه جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ باید ۷۰ درصد افزایش یابد چرا که پیش بینی می شود جمعیت جهانی از ۷.۳ میلیارد نفر به ۹.۷ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید