صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۰
کد خبر: 18479
گزارشگر: 464
۳۹۰
۰
۰
۰
گسترش درگیری‌ها در سال‌های اخیر؛

زیستن بر ویرانه‌های جهانی جنگ‌زده

زیستن بر ویرانه‌های جهانی جنگ‌زده
تحقق صلح در جهان، دیگر به رویایی در دوردست بدل شده است و گویی زیستن در دنیایی مملو از خشونت و کشتار به امری بدیهی برای انسان امروز بدل شده است.

به گزارش آسیانیوز؛ برخلاف انتظار با آغاز هزاره سوم، نه تنها جهان رو به امنیت و صلح قدم برنداشته، بلکه شاهد گسترش درگیری‌ها و منازعات در سال‌های اخیر هستیم. در همین زمینه یک مطالعه معتبر جدید نشان می‌دهد که تعداد ۱۸۳ درگیری منطقه‌ای و محلی در سال ۲۰۲۳ میلادی در جریان است که بالاترین در سه دهه اخیر است.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در این هفته، آخرین نسخه از بررسی‌های سالانه خود از مجموع درگیری‌های مسلحانه جهان در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد و متاسفانه باید گفت که چندان هم نمی‌توان تا آغاز سال جدید میلادی انتظار صلح چندانی داشت.

این مطالعه جلوه ترسناکی از افزایش خشونت در بسیاری از نقاط جهان را برای ما به تصویر می‌کشد؛ جنگ‌هایی که در برابر مذاکرات صلح، به‌سادگی مقاومت می‌کنند. این بررسی به جای پرداختن به رویارویی ابرقدرت‌های چین، روسیه، ایالات متحده و متحدانش، به درگیری‌های ریز و درشت منطقه‌ای می‌پردازد و بر همین اساس توانسته ۱۸۳ درگیری را برای سال ۲۰۲۳ به ثبت برساند که بالاترین در سه دهه اخیر است.

این بررسی‌ «لاینحل بودن را به‌عنوان ویژگی تعیین‌کننده برای چشم‌انداز درگیری‌های جهان معاصر» گوشزد می‌کند. گروه‌های مسلح غیردولتی، که حماس در نوار غزه تنها یکی از برجسته‌ترین آن‌هاست، نقش به سزایی در این زمینه دارند.

در همین راستا مکس هیستینگز در بلومبرگ نوشته است: «اگرچه جهان را حالاحالاها جنگی بزرگ مثل جنگ‌های اول و دوم جهانی تهدید نمی‌کند، اما سطح تنش‌ها به ویژه بین ایالات متحده و چین در حال افزایش است»، موضوعی که به نظر این مورخ جنگ «خیلی مهم و خطرناک است.»

https://www.asianews.ir/u/dG7
اخبار مرتبط
نشریه اکونومیست با هنری کیسینجر در مورد چگونگی کشیده شدن رقابت بین چین و آمریکا و وقوع جنگ جهانی سوم صحبت کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید