صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۷
کد خبر: 18481
گزارشگر: 464
۲۹۰
۰
۰
۱
یادداشت/ دکتر مهدی کریمی تفرشی

بازارسنجی؛ سدی در برابر اتلاف وقت و سرمایه

بازارسنجی؛ سدی در برابر اتلاف وقت و سرمایه
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای، شرایط فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند از مزیت‌های مهم ما در تجارت خارجی باشد.

آسیانیوز - موقعیت بی‌نظیری که بایستی از آن بهره برد. تصاحب سهم کشورهایی که جایگاه پایداری در بازار دارند، دشوار است، اما فعالان اقتصادی باید فرصت‌های خوب موجود در بازارهای جهانی را بشناسند و از آن حدکثر بهره را ببرند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی

متاسفانه رقابت‌های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی همواره از عواملی بوده است که بر حرکت موفق این بخش در تجارت بین‌المللی اثرات مخرب داشته است. باید از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیرنفتی دارد به نحو مثبتی بهره‌گیری کرد و فرصت‌های ایجادشده در بازارهای صادراتی به‌خوبی شناخته و از آن بهره‌برداری شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان، ورود به بازارهای هدف بدون بررسی ابعاد و شرایط رقابت در این بازارهاست. شناخت بازار، نیازسنجی مصرف‌کننده در بازارهای هدف و درک درست از ذائقه و تقاضای مصرف‌کنندگان در این بازارها از ملزومات اساسی ورود به بازارهای صادراتی است.

بنابراین یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می‌شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو شوند.

برای ورود به بازارهای هدف باید زمان‌بندی منطقی و شناخت کافی وجود داشته باشد. به‌علاوه شناخت و مطالعه درست از توانمندی‌های صنعتی و تجاری کشورهای مختلف در امر صادرات نکته بسیار مهمی است که فعالان اقتصادی نباید از آن غافل شوند، چرا که ممکن است کشور هدف، پتانسیل کافی در تولید محصول صادراتی ما را داشته باشد یا بازار از آن محصول اشباع باشد. بنابراین بازار هدف، کشور مقصد و محصول صادراتی، بایستی به‌طور استراتژیک و کارشناسی‌شده انتخاب شوند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/dGa
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید