صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
کد خبر: 18520
گزارشگر: 2
۲۲۷
۰
۰
۵
محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد مصرفی هر متر مربع ساختمان

نحوه محاسبه میلگرد مصرفی هر متر مربع ساختمان
با اطمینان می‌توان گفت که میلگرد یکی از مهم‌ترین قطعات در حوزه ساخت و ساز است. هیچ سازه‌ای را نمی‌بینیم که بدون استفاده از این محصول ساخته شده باشد. محاسبه نرخ مصالح مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان، از جمله میلگرد و تیرآهن در پروژه‌های عمرانی، یک مسئله مهم و ضروری است.

اهمیت میزان مصرف میلگرد در سازه‌ها

در پروژه‌های ساختمانی، قبل از شروع کار، بررسی‌هایی لازم است که مواد و مصالح مورد نیاز را تعیین و هزینه آن‌ها را برآورد کنیم. به عنوان مثال، برای ساختمان دو طبقه، نیاز به چند میلگرد داریم و چه تعداد از این قطعات در هر ستون ساختمان یک طبقه لازم است.

میلگرد مصرفی را برای هر متر مربع یک سازه چگونه حساب کنیم؟

مصرف میلگرد در سازه

برای محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان، باید روی عناصر مختلف مانند فونداسیون، مساحت ساختمان، تعداد طبقات، تعداد ستون‌ها و سقف تمرکز کنیم. نوع سازه نیز در این محاسبات بسیار مهم است، زیرا برای هر نوع اسکلتی، مقدار مشخصی از این قطعات تعریف شده است.
به عنوان مثال، برای هر ستون در ساختمان‌های اسکلت بتنی، ۱۲ الی ۱۸ کیلوگرم از این قطعات لازم است. در مورد سقف نیز، بسته به نوع سقف، مقدار مورد نیاز این محصول متفاوت است. شما می‌توانید، با ضرب مقدار وزن میلگرد مورد نیاز برای هر متر مربع، در کل مساحت سازه، وزن کل این محصول به‌دست‌ می‌آید. معمولاً در هر مترمربع از ساختمان، مصرف این محصول بین ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم است. با این حال، برای محاسبه دقیق‌تر، نیاز به دانستن مقدار میلگرد استفاده شده در ستون‌ها، سقف‌ها و فونداسیون داریم.

میزان مصرفی میلگرد ستون‌ها در یک سازه

برای محاسبه، ابتدا نیاز داریم تا شکل ستون و تعداد میلگرد مورد استفاده را بدانیم. همانطور که گفته شد، میلگرد مورد نیاز برای ستون در یک ساختمان حدود ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم در متر مربع زیربنا است.

مقدار میلگرد مصرفی در سقف چگونه است؟

مقدار میلگرد مصرفی در سقف به نوع اسکلت ساختمان بستگی دارد. اگر سقف به صورت دال دوطرفه باشد، تعداد مصرفی به عدد ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم خواهد رسید. در مورد سقف‌ها، مقادیر مصرفی متفاوت است. برای سقف دال بتنی توپر، معمولاً این قطعات مصرفی در حدود ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم در هر متر مربع، برای سقف کامپوزیتی حدود ۸ تا ۱۲ کیلوگرم و برای سقف تیرچه و بلوک حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم در هر متر مربع است.

مقدار مصرفی میلگرد در فونداسیون را چگونه محاسبه کنیم؟

برای به دست‌آوردن وزن این محصول در فونداسیون، باید ابتدا اندازه طول را مشخص کنیم. برای این منظور، دانستن طول محور پی، کاور (فاصله این قطعات از قسمت خارجی بتن برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی) و خم بخش انتهایی و ابتدایی میلگرد ضروری است. در نهایت، با استفاده از فرمول زیر، طول این محصول را محاسبه می‌کنیم:

(2 طول کاور) - (2 طول خم) + طول محور = طول میلگرد

پس از محاسبه طول این محصول و مشخص شدن سایز آن طبق نظر مهندس سازه و نقشه ساختمان، با استفاده از جدول وزنی، می‌توان مقدار میلگردهای طولی را محاسبه کرد. با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد، میلگردهای عرضی نیز به روش مشابه میلگردهای طولی محاسبه می‌شوند. فقط برای محاسبه طول یک میلگرد عرضی، عدد عرض محور را به جای طول محور استفاده می‌کنید.
پس از محاسبه طول، باید آن را در تعداد لازم ضرب کرده و تعداد میلگردهای عرضی را در هر محور نقشه درج می‌کنید. در نهایت، طول بدست آمده را در وزن ضرب و مقدار مورد نیاز بدست می‌آید.

جمع‌بندی

میلگردها از اجزای حیاتی در فرآیند ساخت و ساز ساختمان‌ها هستند، زیرا قادرند نیروهای وارده از اطراف را تحمل کنند. این قطعات باید از مواد با کیفیت ساخته شده باشند. قبل از شروع پروژه ساختمان‌سازی، باید مقدار مورد نیاز این قطعات برای انواع ساختمان‌ها به درستی برآورد شود. در این مطلب، نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون و مقدار مصرفی در ستون‌ها و انواع سقف در هر متر مربع ساختمان شرح داده شده است.

اگر قصد خرید این مقطع فولادی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت داشتید، به سایت پیوان مراجعه نمایید؛ این مجموعه با سابقه ای ۵۰ ساله به عنوان یکی از برترین تامین کنندگان آهن آلات و مقاطع فولادی فعالیت دارد و شما می‌توانید ابتدا قیمت میلگرد ارائه شده در سایت را بررسی نمایید و در صورت تمایل به صورت آنلاین محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

https://www.asianews.ir/u/dGN
اخبار مرتبط
با توجه به پیشرفت زندگی و نیاز روزافزون انسان به استفاده بیشتر از قطعات فولادی در پروژه‌های عمرانی، اهمیت بالای این محصولات به وضوح قابل مشاهده است. یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی، میلگردها هستند. می‌توان گفت که اصلی‌ترین فاکتور موثر در خرید این محصولات، توجه به قیمت آن‌ها است. به همین دلیل بررسی قیمت این محصول برای افرادی که در این حوزه یا زمینه‌های مرتبط فعالیت می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به مهم بودن این موضوع قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر تغییرات قیمت میلگرد بپردازیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید