صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۳
کد خبر: 18610
گزارشگر: 2
۱۹۱
۰
۰
۱
یک پروفیل فولادی

نبشی چیست و انواع آن کدامند؟

نبشی چیست و انواع آن کدامند؟
نبشی یک محصول و پروفیل فولادی است که در صنایع مختلف همچون: صنعت ساخت و ساز و صنایع کشتی سازی و...، کاربرد زیادی دارد.

لازم به ذکر است تا بدانید که نبشی همانند سایر محصولات فولادی، انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها به خاطر شکل ظاهری، اندازه بال ها، روش ساخت، جنس و مواد تشکیل دهنده و .... با هم فرق دارند. به طور مثال: نبشی ها از نظر روش ساخت به دو دسته پرسی و فابریک، از نظر جنس مواد اولیه به نوع فولادی، گالوانیزه و... تقسیم می شوند. همین مسئله نیز موجب شده تا کاربرد و قیمت هر یک از آن ها نیز با هم متفاوت باشند. برای آشنایی بیشتر با نبشی و انواع آن، بهتر است تا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

نبشی چیست؟

نبشی یک پروفیل فولادی است که از نظر شکل ظاهری، شباهت بسیار زیادی به حرف انگلیسی L دارد. نبشی دارای دو سطح عمودی و افقی به نام بال است و همواره زاویه ای مشخص بین این دو سطح وجود دارد که اگر زاویه بین آن ها، ۹۰ درجه باشند که در این صورت آن را با حروف انگلیسی L می شناسند. اما، اگر زاویه بین این دو بال، بیشتر و یا کمتر از ۹۰ درجه باشد، آن با حروف انگلیسی V می شناسند. در واقع، گاهی اوقات اندازه این دو بال با هم مساوی و یکسان هستند؛ اما، گاهی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. گاهی اوقات ضخامت این دو بال زیاد بوده و گاهی اوقات کم است که هر چه ضخامت بیشتر باشد، وزن نهایی نبشی نیز افزایش پیدا می کند.
بهتر است تا بدانید که پس از به پایان جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی از کشورها تلاش کردند تا با کمک چوب، ساخت و ساز کنند. اما، با گذر زمان فهمیدند که چوب مقاومت زیادی در برابر شرایط مختلف ندارد و فورا از بین می رود. همین امر موجب شد تا این کشورها، تصمیم بگیرند تا ابزار دیگری را ساخته و از آن برای ساخت و ساز استفاده کنند. یکی از بهترین این ابزارها، آهن بود؛ اما، با گذر زمان باز هم تمامی نیازهای آن ها رفع نشد و به محصولی دیگر نیاز داشتند. لذا، در این زمان تصمیم گرفتند تا ابزاری را با کمک فولاد ساخته و از آن استفاده کنند که یکی از این ابزار ها نبشی نام گرفت. به خاطر بسپارید که انواع نبشی ها دارای مقاومت و استحکام زیادی می باشند و از جمله مهم ترین و اصلی ترین مصالح ساختمانی به حساب می آیند که هم به صورت مرکب و هم به صورت تنها مورد استفاده قرار می گیرند.

آشنایی با انواع نبشی

نبشی، دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها بنا به دلایل مختلفی، با یکدیگر فرق می کنند. به عبارتی ساده تر می توانیم خدمت شما عزیزان عرض کنیم که نبشی ها دارای تعداد متعددی هستند که هر کدام از آن ها از نظر جنس مواد تشکیل دهنده، از نظر شکل ظاهری، از نظر شیوه ساخت، از نظر اندازه بال ها و .... با هم فرق دارند که تعدادی از انواع نبشی ها شامل موارد زیر می باشند:

انواع شیوه های تولید نبشی

نبشی ها همه به یک روش ساخته نمی شوند و روش های مختلفی برای تولید آن ها وجود دارد. همین امر باعث شده است تا نبشی ها از نظر شیوه ساخت هم با هم فرق داشته باشند که به طور کلی، دو شیوه برای ساخت وجود دارد که عبارتند از :

  • ساخت نبشی با روش پرسی: در این روش، برخی از فرایندها را بر روی ورق های فولادی انجام می دهند که موجب ساخت نبشی می گردند. یکی از فرایندهایی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد، خم کردن ورق های فولادی می باشد. در واقع، در روش پرسی با خم کردن ورق های فولادی مخصوص می توان به آن ها شکل داد و در نهایت نبشی ها را تولید کرد.
  • ساخت نبشی با روش فابریک: شیوه دیگری از تولید نبشی مربوط به شیوه فابریک می باشد که در این روش از یک قالب مخصوص استفاده می شود. در واقع، در این روش نوردهای گرم را در قالب های مخصوصی ریخته و سپس با انجام برخی فرایندها آن ها را به نیشی تبدیل می کنند.

انواع نبشی از نظر جنس

  • نبشی فولاد: همان گونه که از نام این نوع نبشی مشخص است، جنس آن از فولاد می باشد که همین امر موجب شده است تا در مقایسه با سایر نبشی ها، و استحکام و مقاومت بسیار زیادی داشته باشد. البته این نبشی، در مقایسه با نبشی هایی که از جنس استیل و یا گالوانیزه هستند، کاربرد بیشتری دارد و به صورت گسترده در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نبشی استیل: نوع دیگری از نبشی وجود دارد که مواد اولیه تشکیل دهنده آن استیل می باشد که برخی از افراد نبشی استیلی را با نام دیگری همچون: نبشی فولاد زنگ نزن نیز می شناسند. لازم به ذکر است تا بدانید که علت اصلی نام گذاری این نوع نبشی به فولاد زنگ نزن، عدم آسیب پذیری در مقابل شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد.
  • نبشی گالوانیزه: دسته بندی سوم که از نظر جنس مواد اولیه با سایرین متفاوت می باشد، مربوط به نوع گالوانیزه است. به خاطر بسپارید که نبشی گالوانیزه به نوعی همان نبشی فولادی است که پوشش آن از جنس گالوانیزه می باشد. مقاومت این نوع نبشی در مقایسه با نوع فولادی و استیل، بسیار بیشتر می باشد. به نحوی که اگر از آن در هر شرایط آب و هوایی استفاده گردد، دچار زنگ زدگی، خوردگی و ... نمی شود.

انواع نبشی از لحاظ شکل ظاهری

انواع نبشی

به یاد داشته باشید که انواع نبشی ها علاوه بر این که ممکن است شیوه ساخت آن ها، جنس مواد تشکیل دهنده آن ها با یکدیگر فرق کند، شکل ظاهری متفاوتی نیز دارند. به طور کلی، نبشی ها از نظر شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند و شکل آن ها خارج از این دو دسته نخواهد بود. دسته اول مربوط به نبشی هایی است که شکل آن ها عمودی می باشد. از روی نام این نبشی ها می توان پی برد که زاویه بین دو بال آن ها همواره 90 درجه است. نوع دوم نبشی ها مربوط به محصولاتی هستند که شکل ظاهری آن ها همانند V انگلیسی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که در این نبشی ها، معمولا زاویه بین دو بال آن ها بیشتر و یا کمتر از ۹۰ درجه می باشد.

انواع نبشی از لحاظ اندازه بال ها

آخرین موضوعی که باعث ایجاد تفاوت در بین انواع نبشی ها شده است، مربوط به اندازه بال های نبشی ها می باشد. به یاد داشته باشید که انواع نبشی ها از نظر اندازه بال هایشان به دو قسمت، تقسیم می شوند. دسته اول، نبشی هایی هستند که بال های مساوی دارند و همان طور که از نام آن ها مشخص است، اندازه و ضخامت بال های آن ها مساوی و هم اندازه هستند. نوع دوم که از نظر اندازه بال ها با سایر نبشی ها متفاوت هستند، مربوط به نبشی های بال نامساوی می باشند. اندازه و ضخامت بال های این نوع نبشی ها کاملا با یکدیگر، متفاوت می باشند.

از نبشی ها در چه صنعت هایی استفاده می شود؟

انواع نبشی ها به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند و همچنین به خاطر تنوع بالایی که دارند، در صنعت های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، انواع نبشی ها در صنعت هایی همچون : صنعت ساختمان سازی، صنعت کشتی سازی، برای ساخت انواع ابزارهای تزئینی و .... مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه، کاربرد هر یک از نبشی ها را به صورت گسترده تری بیان خواهیم کرد.

کاربرد نبشی ها در ساختمان سازی

  • برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان
  • برای ساخت بخش های بیرونی و نمای ساختمان
  • برای ساخت ستون های ساختمان
  • برای متصل کردن اجزای ساختمان به هم دیگر
  • برای پشتیبانی از تیرهای ساختمانی

کاربرد نبشی ها در صنعت

  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن کشتی و در صنعت کشتی سازی
  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن دیگ های بخار صنعتی
  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن وسیله های نقلیه مختلف
  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن و یا تعمیر کردن سوله ها
  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن مبل های فلزی و شهری
  • استفاده از انواع نبشی ها برای ساختن آلاچیق های مختلف

کاربرد نبشی ها در تزئینات و قفسه بندی ها

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر کاربردهای فوق، از انواع نبشی ها می توان برای ساخت تزئینات مختلف و قفسه ها نیز استفاده کرد. در واقع، می توان از انواع نبشی ها برای متصل کردن اجزا و قطعات کوچک تر به یکدیگر، در برخی از وسایل دکوری و تزئینی، استفاده نمود. البته به یاد داشته باشید که علاوه بر وسایل دکوری و تزئینی، انواع نبشی ها برای تقویت قفسه ها نیز کاربرد بسیار زیادی دارند. به طوری که این محصولات فولادی، باعث اتصال قفسه ها به دیوار و افزایش استحکام قفسه ها می گردند.

قیمت نبشی چقدر است؟

در رابطه با نرخ نبشی ها به یاد داشته باشید که ما نمی توانیم قیمت واحد و یکسانی را برای آن ها بیان کنیم . زیرا، تنوع در آن ها، تفاوت در جنس و شکل ظاهری و .... همگی باعث می شوند تا قیمت هر کدام از نبشی ها با دیگری فرق داشته باشد. علاوه بر این، نرخ نبشی ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند و مدام در حال تغییر هستند. لذا، هر یک از شما عزیزانی که تصمیم دارید تا با قیمت نبشی ها آشنا شوید، می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید. این سایت با داشتن چندین سال سابقه درخشان، بهترین مرجع برای شما خواهد بود.

خلاصه مطلب

ما در این بخش از مطلب شما عزیزان را با نبشی آشنا کرده و اطلاعات کاملی در رابطه با این محصول در اختیارتان قرار دادیم. بیان کردیم که نبشی ها دارای دسته بندی های متفاوتی هستند که هر یک از آن ها خود به خاطر شکل ظاهری، جنس مواد اولیه، اندازه بال ها، شیوه ساخت و... دارای انواع مختلفی هستند. برای خرید نبشی، ناودانی و انواع محصولات فولادی می توانید با خیالی راحت به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید.

منبع: نبشی چیست و انواع آن کدامند؟

https://www.asianews.ir/u/dIj
اخبار مرتبط
در ساختن ساختمان و سازه‌های مختلف نیاز است تا از مصالحی نظیر پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده کنیم. آگاهی از قیمت هر یک از این مصالح می‌تواند در روند ساخت‌وساز به ما کمک بسیاری کند. تصمیم بر آن است تا در این مقاله قیمت روز پروفیل، نبشی، ناودانی و عوامل موثر بر تغییر قیمت آنها را بیان کنیم. با ما همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید