صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۷
کد خبر: 18723
گزارشگر: 464
۴۷۱
۰
۰
۱
نماینده سابق ایران توضیح داد

تجارت آزاد با اوراسیا؛ فرصتی برای اقتصاد ایران

تجارت آزاد با اوراسیا؛ فرصتی برای اقتصاد ایران
محمدحسین عمادی، نماینده سابق ایران در فائو معتقد است: «عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به این کشور اجازه می‌دهد تا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، روابط تجاری خود را متنوع کند.»

به گزارش آسیانیوز؛ چهارم دی‌ماه (۲۵ دسامبر)، در حاشیه نشست اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به ریاست ولادیمیر پوتین در سنت پترزبورگ روسیه، ایران پس از سه سال مذاکره، توافقنامه تجارت آزاد را با ۵ کشور عضو (بلاروس، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان) امضا کرد. در ۷ ماه گذشته میزان مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اوراسیا 4 میلیارد دلار (یک میلیارد دلار صادرات ایران و ۳ میلیارد دلار واردات به ایران) بوده است.

محمدحسین عمادی، نماینده سابق ایران در فائو نوشت: «لازم به ذکر است که تاکنون مجموعه‌ای از موانع ساختاری (شامل عدم همکاری بانکی کافی، نبود مسیرهای حمل و نقل، مشکلات عرضه و گرانی برخی محصولات، عدم دسترسی دریایی برای اکثر کشورهای عضو) محدود شده است. حجم روابط تجاری ایران و این کشورها بر اساس این توافق، تعرفه ۸۷ درصد از کالاهای مبادله شده برداشته می‌شود. اتحادیه اقتصادی اوراسیا نماینده ۱۸۳ میلیون نفر و ۳۸۸ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف در سراسر جهان است. کمیسیون اوراسیا در حال مذاکره با مصر، اندونزی و امارات متحده عربی است.»

وی در ادامه عنوان کرده است: «از زمان خروج دونالد ترامپ در سال ۲۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران (موسوم به برجام) و اجرای نزدیک به ۱۵۰۰ تحریم فراسرزمینی آمریکا علیه ایران، مانع از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با اروپا می‌شود. ایران در قالب نگاه به شرق، همزمان با توسعه تجارت خود با کشورهای همسایه خود و همچنین روسیه و چین به کشورهای جنوب روی آورده است. الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ژوئن ۲۰۲۳ و به دنبال آن عضویت در برجام (که از ژانویه ۲۰۲۴ لازم الاجرا می‌شود) و اکنون عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به این کشور اجازه می‌دهد تا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، روابط تجاری خود را متنوع کند.»

https://www.asianews.ir/u/dKa
اخبار مرتبط
از نگاه اقتصادی، حضور و نقش‌آفرینی فعال در پیمان‌ها و معاهده‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی یاری رساند و در این راستا تجارت با اتحادیه اوراسیا (EAEU) بی‌تردید می‌تواند مواهب اقتصادی قابل‌توجهی برای اقتصاد داشته باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید