صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۰
کد خبر: 18839
گزارشگر: 464
۳۳۱
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

هزینه‌های سنگین قاچاق کالا

هزینه‌های سنگین قاچاق کالا
پدیده قاچاق باعث کاهش سرمایه‌گذاری مولد و همچنین انحراف مسیر سرمایه‌گذاری از بخش تولید به سمت بازارهای موازی می‌شود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد را از بین می‌برد.


آسیانیوز - قاچاق کالا به‌شدت به تولید ملی ضربه می‌زند و کاهش تولید به کاهش اشتغال منجر می‌شود و همین امر تبعات اجتماعی فراوانی به دنبال خواهد داشت.

پدیده مخرب قاچاق کالا باعث رکود دربسیاری از صنایعی می‌شود که به آن‌ها یارانه تعلق می‌گیرد و به‌علاوه با عدم پرداخت مالیات و عوارض به‌شدت از درآمدهای مالیاتی دولت نیز می‌کاهد. قاچاق در واقع نوعی اقتصاد زیرزمینی است که نقدینگی موجود در جامعه و نیز نیروی کار فعال را جذب می‌کند و بر بازار کار و فعالیت‌های رسمی اقتصاد اثرات بسیار مخربی می‌گذارد.

همین امر باعث می‌شود توان رقابت بخش رسمی اقتصاد با بخش زیرزمینی کاهش یابد و به‌تدریج بخش مولد اقتصاد از چرخه خارج شده و تولید ناخالص داخلی کاهش ‌یابد.

این نوع تجارت غیر قانونی باعث می‌شود دولت تنواند درآمدهای برنامه ریزی شده خود را محقق کند. یکی از پیامدهای تلخ پدیده قاچاق ضربه به اشتغال در کشور است. آمارها نشان می‌دهد که هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا، حدود صد هزار فرصت شغلی را در کشور از بین می‌برد.

همچنین آمارهای بین‌المللی ثابت کرده که هر دو میلیارد دلار قاچاق کالا به میزان 8 درصد تولیدات صنعتی را کاهش می‌دهد. کالاهای داخلی چون توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی وارداتی را ندارند، تولید ملی به‌شدت ضربه می‌خورد و همین امر منجر به زیان‌دهی، ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی می‌شود.

قطعا در کشوری با مرزهای وسیع زمینی و دریایی مقابله با پدیده قاچاق هزینه‌های بسیار سنگینی برای دولت دارد، اما برای جلوگیری از صدمه‌های سنگین اقتصادی، دولت ناگزیر به تحمل این هزینه‌های سنگین است. برای مقابله جدی با این پدیده مخرب باید در درجه اول قوانین و مجریان این قوانین و نهادهای نظارتی را تقویت کرد.

https://www.asianews.ir/u/dM4
اخبار مرتبط
قاچاق کالا به طور مستقیم به تولید ملی ضربه می زند و کاهش تولید به کاهش اشتغال منجر می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید