صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
کد خبر: 18967
گزارشگر: 464
۴۸۳
۰
۰
۱
یادداشت| مسعود خوشابی

نسخه شفا بخش دولت: افزایش مالیات!

نسخه شفا بخش دولت: افزایش مالیات!
بنا به استناد گزارش منتشرشده در روزنامه‌ی اقتصادی آسیا ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ، محور صحبت های دکتر حمید امانی همدانی، معاون‌ سازمان‌ برنامه‌ و‌ بودجه ، در نشست خبری ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ بر اخذ مالیات بیشتر به منظور جبران بخشی از کسری بودجه پیش بینی شده‌ی‌ سال۱۴۰۳ مبتنی است.


  آسیانیوز - وی کاملاً متمرکز بر این ایده پای‌ می‌ فشارند که برای کاهش فشارهای ناشی از بحران های معیشتی مبتلا به جامعه‌ی به لحاظ اقتصادی به غایت نحیف و نزار موجود ، الا ولالله صراط المستقیم اخذ هر چه بیشتر مالیات است.

کسی نیست از ایشان بپرسد مگر در برنامه بودجه سال گذشته پیش بینی نکردید  ۷۵۰همت باید به خلق الله مالیات ببندیم تا کاردرست شود؟ مگر طبق گفته‌ی خودتان هم اکنون طی ۹ ماه ۹۳ درصد از این مبلغ تأمین نشده؟ پس علی‌الاصول طی ۳ ماه باقیمانده از سال قطعاً ۷ درصد باقیمانده را وصول خواهید کرد.

اما به رغم این پیش بینی واین وصول ، چه گُلی به سرِ ملت زدید ؟ برای آن معاونت لازم نیست آمار وحشتناک خلف وعده ها در تمامی عرصه های اقتصاد کلان را رقات کرد ، ... یا شاید هم لازم باشد ؟

اگر با تأمین مبلغ مالیات پیش بینی شده، درسال جاری، مشکل نه تنها حل نشده بلکه تشدید هم شده چرا باید این بار که مقرر است ۱۰۲۲ همت مالیات اخذشود، باور کنیم بهبودی در وضعیت زندگی مردم ایجاد خواهدشد؟

سال‌های متمادی است که دولت میزان افزایش حقوق سالیانه را بسیار کمتر از نرخ تورم اعلان می‌کند . به‌طور مشخص به رغم پیش بینی تورم بیش از ۴۰ درصدی ، صرفاً ۱۸ درصد افزایش حقوق کارکنان در برنامه‌ بودجه ۱۴۰۳ منظور شده است .استدلال(!) نخ‌نمای همیشگی هم این است : افزایش حقوق خود تورم زاست!

اما جناب دکتر سوراخ دعا را گم کرده‌اند و برای رفع مشکل تورم فاحش و کمرشکن موجود ، رفع عوامل پُرشماری را که ازقضاء تعیین کننده‌ی آن هستند را نادیده می‌گیرند:

۱- اصلی‌ترین عامل تورم از سال ۱۳۹۷ تا کنون انتشار روزانه ۵-۶ هزارمیلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه است . دقیق‌تر آن که ، روزانه ۶ هزار میلیاردتومان اسکناس انتشار می‌یابد که صرفاً حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن به لحاظ ارزش صادرات پشتوانه دارد، مابقی فاقدپشتوانه است، یعنی ارزش پول ملی را کاهش می دهد، تورم زاست .دولت دارد دوغی به مردم می‌اندازد که هر لحظه رقیق‌تر می‌شود ولی قیمتش ثابت است!

۲- میزان فرار سرمایه در ایران ۱۵-۲۰ میلیارد دلار درسال است! دولت نمی‌تواند نه تنها علل واقعی این فرارهای هولناک را برطرف کند بلکه جلو فرارهای فیزیکی آن ها رابگیرد ! "سرمایه" چون مشهودتر و قابل ردیابی است ، بیش از "ثروت" ترسواست ! ودائم در جستجوی جائی است که از امنیت بیشتری‌برخوردار باشد ! درجائی که هرلحظه ممکن است قوانین ومقررات تغییر کنند، و سرمنشأ این تغییرات جناحی باشند، و مهم تراز همه خودش در آن‌ها نقش تعیین کننده ای نداشته باشد ، سربه گریزمی‌گذارد!

۳- در یک سال گذشته میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۳ برابر شده است! جناب دکتر حمید امانی همدانی به خوبی معنی این آمار را می‌دانند!

۴- همچنین معنی این آمار را که درسالِ جاری ۱۲میلیارد دلار مازاد بازرگانی داشته ایم را !!

۵و۶- اجازه بدهید از ارقام نجومی قاچاق بنزین و کلاً کالاهای قاچاق چیزی ننویسیم !!!

معاونت سازمان برنامه و بودجه نیامده‌اند تا به شرح نارسائی‌هائی که مبتلابه دولت است وچه بسا که مخلوق و آفریده‌ی خود دولت است و چاره‌جوئی برای رفع آن‌ها، بپردازند؛ درنشست خبری حضوریافته‌اند تا اوامرشان را که دربرنامه بودجه تدوین کرده‌اند به خلق‌الله ابلاغ نمایند .... ایهاالناس بدانید، دولت غیر از این که مالیات ها را افزایش دهد، رشد حقوق ها را بدون در نظر گرفتن نسبت آن با میزان تورم افزایش دهد، کاری از دست اش بر نمی‌آید ، این است و غیر از این نیست! ... حالا هر کاری می‌خواهید بکنید، اگر می‌توانید بکنید!

تازه پاسخ اعتراضات خستگی ناپذیر و مداوم و همه‌گیرِ میلیون‌ها بازنشسته در سراسر کشور برای همسان سازی حقوق‌های شان را هم، با افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده تأمین خواهیم کرد، یعنی از جیب خود ملت استخراج(!) خواهد شد !... از کیسه‌ی خودتان برداشت می کنیم و به جیب خودتان واریز! این یعنی سیاست گذاری !
به منظور رعایت حوصله‌ی خواننده ، فعلاً : "الکفایه!"

https://www.asianews.ir/u/dO9
اخبار مرتبط
براساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، گفته می‌شود ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید