صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۶
کد خبر: 18968
گزارشگر: 464
۶۸۶
۱
۰
۵
یادداشت| دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش

چشم‌انداز آموزش در دنیای هوش مصنوعی

چشم‌انداز آموزش در دنیای هوش مصنوعی
هوش مصنوعی که به عنوان متحول‌کننده‌ترین فناوری قرن بیست و یکم توصیف می‌شود، در حال تغییر شکل هر صنعت و فنی از فعالیت‌های انسانی از جمله آموزش است.

آسیانیوز - در کلاس درس، به شکل دستیار مجازی یافت می‌شود که می‌تواند به دانش‌آموزان و معلمان کمک کند تا زمان خود را مدیریت کرده و وظایف خود را بهتر انجام دهند. سیستم‌های تدریس خصوصی که قادرند تجربیات یادگیری شخصی‌سازی شده را برای دانش‌آموزان در هر سنی و در سطوح متفاوت علمی فراهم کنند.تقویت سیستم‌های آموزش از راه دور و آنلاین که می‌تواند تدریس را با نیازهای دانش‌آموزان تطبیق دهد. ترجمه زبان در محیط‌های آموزشی که در آن دانش‌آموزان به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند و بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگر.

حتی گزارش شده است که برخی از مدارس در چین فناوری تشخیص چهره را با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و دوربین‌ها برای نظارت بر میزان توجه دانش‌آموزان در کلاس اجرا کرده‌اند.

اکنون ما در دنیایی هستیم که بسیاری از دانش‌آموزان از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف درسی استفاده می‌کنند، البته این کمک گرفتن فراتر از تقلب است (اگرچه این اتفاق هم می‌افتد)، و شامل دانش‌آموزانی می‌شود که از هوش مصنوعی به عنوان معلم و راهنمای آموزش استفاده می‌کنند.

هنگامی که ماشین حساب برای اولین بار در مدارس معرفی شد، واکنش به طور شگفت‌انگیزی نزدیک به نگرانی‌های امروزه در مورد استفاده دانش‌آموزان از هوش مصنوعی برای مهارتهایی مانند نوشتن بود اما بتدریج ماشین حساب جای خود را باز کرد. باید گفت تا حدودی هوش مصنوعی مسیر مشابهی را طی خواهد کرد. تکالیفی وجود خواهد داشت که در آن‌ها به کمک هوش مصنوعی نیاز است، و برخی از آن‌ها که استفاده از هوش مصنوعی مجاز نیست. تکالیف نوشتاری در مدرسه بر روی رایانه‌های فاقد اینترنت، همراه با امتحانات کتبی، به دانش‌آموزان اطمینان می‌دهد که مهارت‌های نوشتاری اولیه را می‌آموزند.

ما یک اتفاق نظر کلی پیدا خواهیم کرد که به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد بدون به خطر انداختن توسعه مهارت‌های حیاتی، در فرآیند یادگیری ادغام شود. همانطور که ماشین حساب‌ها جایگزین نیاز به یادگیری ریاضی نشدند، هوش مصنوعی نیز جایگزین نیاز به یادگیری مهارتهای نوشتاری و تفکر انتقادی نخواهد شد. انطباق هوش مصنوعی با کلاس درس ممکن است کمی طول بکشد، اما ما این کار را انجام خواهیم داد.

البته تأثیر هوش مصنوعی فراتر از نوشتن است. اجتناب‌ناپذیر است که هوش مصنوعی کلاس‌های درس را متحول کند و بدیهی است که برخی از نقش‌های مربی را به عهده بگیرد و به عنوان یک معلم خصوصی و آموزگار مفاهیم پیشرفته عمل کند.
روش آموزشی جدید، مدل سنتی آموزش را تغییر می‌دهد. در متد جدید دانش‌آموزان مفاهیم نو را در خانه، معمولاً از طریق ویدئوها یا سایر منابع دیجیتال یاد می‌گیرند و سپس آنچه را که در کلاس درس مجازی آموخته‌اند از طریق فعالیت‌های مشترک و همکاری در جلسات بحث و نظر و حل مسئله در کلاسهای درس به کار خواهند گرفت. ایده اصلی به حداکثر رساندن زمان کلاس برای یادگیری فعال و تفکر انتقادی است، در حالی که از یادگیری در خانه تنها برای ارائه محتوا استفاده می‌شود.

همچنین هوش مصنوعی می‌تواند کلاسهای درس را مطابق با نیازهای منحصر به فرد هر دانش‌آموز تنظیم کند در حالی که به‌طور مداوم محتوا را بر اساس عملکرد آنها تنظیم خواهد کرد. این بدان معناست که دانش‌آموزان می‌توانند به طور مؤثرتری با محتوای درسی در خانه درگیر شوند و اطمینان حاصل شود که با آمادگی بهتر و آماده‌تر برای شرکت در بحث‌ها یا کارهای عملی به کلاس می‌آیند.

با این حال کارکرد هوش مصنوعی فراتر از این مقولات است و این تکنولوژی این پتانسیل را دارد که به مقابله با مشکلات زیادی در آموزش و پرورش امروز کمک کند، از جمله رسیدگی به نابرابری‌ها در نحوه ارائه آموزش در سراسر جهان و کمک به بهبود دسترسی به دانش در سطح جهانی.

این یک رؤیا در آینده دور نیست. دانش‌آموزان در حال حاضر از هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار یادگیری استفاده می‌کنند. معلمان در حال حاضر از هوش مصنوعی برای ارتقای کلاس درس استفاده می‌کنند. تغییر در حال حاضر اینجاست و همه ما دیر یا زود با آن روبرو خواهیم شد. هوش مصنوعی ممکن است ما را مجبور به تغییر استراتژی آموزشی کند، اما این فرایندها به گونه‌ای خواهد بود که در نهایت باعث افزایش کیفیت یادگیری و پیشرفت آموزش خواهد شد.

در حالی که پیش‌بینی تأثیر دقیق هوش مصنوعی بر همه چیز از برنامه‌های درسی گرفته تا ماهیت آموزش غیرممکن است، یک چیز واضح است: این تغییرات به روش‌هایی در کلاس‌های درس پدیدار می‌شوند که پیش‌بینی آن دشوار است، و این امکان دارد دیدگاهی را که در بالا ذکر شد به چالش بکشد. ما به طور غیرقابل انکاری در عصر تحول هستیم و نمی‌توان با اطمینان به مسائل ناشی از ادغام هوش مصنوعی در آموزش و پرورش با مزایایی برای دانش‌آموزان، معلمان، والدین و جامعه پرداخت.

در طول تاریخ، معلمان توانایی خود را برای انطباق با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی نشان داده‌اند. تغییر در کلاس‌های درس در راه است، و تمرکز بر یک چشم‌انداز مثبت برای کمک به هدایت آموزشی در زمان‌های نامشخص پیش رو بسیار مهم است.

دکتر حسین چناری پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش
https://www.asianews.ir/u/dOa
اخبار مرتبط
یک مدیر ارشد گوگل گفت ربات‌های جنسی هوش مصنوعی انسان را از شریک در رختخواب بی‌نیاز و عشق و رابطه را از نو طراحی و محرک‌های عاطفی را همراه با رابطه جنسی بازآفرینی می کنند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
غلامرضا محمدزاده
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
1

مقاله جناب دکتر چناری را مطالعه نمودم بسیار عالی و چالش برانگیز بود از این جهت که نظام آموزشی ما فاصله زیادی تا شکل گرفتن و انطباق خود با تحولات شگفت انگیز تکنولوژی بویژه هوش مصنوعی دارد و باید روی این موضوع بیشتر کار شود .دکتر چناری با این مقاله نشان می دهند که از بسیاری از تکنولوژیستها ونظریه پرداز مدعی نوآوری جلو تر هستند به ایشان درود می فرستم غلامرضا محمدزاده


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید