صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۰
کد خبر: 18987
گزارشگر: 464
۳۳۷
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر مهدی کریمی تفرشی

ضرورت بازنگری در صنعت ترانزیت ایران

ضرورت بازنگری در صنعت ترانزیت ایران
راه ابریشم یک طرح بزرگ و بزرگترین طرح حال حاضر قرن بیست و یکم است که قاره‌های آسیا و اروپا و آفریقا را به یکدیگر مرتبط می‌سازد.

به گزارش آسیانیوز؛ برای ارتقا جایگاه ایران در این پروژه الزاماتی از دید چینی‌ها لازم است که از جمله این الزامات اصلاح نظام بانکداری و اعتبارات بورس، مقابله جدی و سراسری با عزمی جدی علیه پولشویی، همکاری‌های آموزشی و سفرهای تخصصی میان دو طرف، انتخاب یک مدل توسعه، اصلاح قوانین و مقررات برای تسهیل در تجارت و اقتصاد دوجانبه و چندجانبه است.

ایران بر سر چهارراه ترانزیتی دنیا قرار دارد و استفاده از این ظرفیت نیازمند توجه مسئولان و ارتقای دانش در این حوزه است. اما در سال‌های اخیر بی‌توجهی به مقوله ترانزیت که یکی از نمادهای دقیق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود موجب شده است برخی مسیرهای ترانزیتی از کشورمان حذف شود و یا به دلیل نبود جذابیت‌های خاص، صاحبان کالا مسیرهای ترانزیتی دیگری را برای حمل کالای خود انتخاب کنند، در حالی که کوتاهی مسیر و دسترسی آسان یکی از جذابیت‌های کریدورهای ترانزیتی کشورمان است.

تعرفه های غیررقابتی و زمان طولانی حمل کالا از جمله مشکلاتی است که در برخی از کریدورهای ترانزیتی ما وجود دارد. هنوز در محدوده مسیرهای ترانزیتی امکان رصد کالا برای صاحبان کالا فراهم نیست و این برای کریدورهای ترانزیتی یک عدم مزیت جدی به حساب می‌آید. یکی از کریدورهای ترانزیتی مهم ریلی که از کشور ما نیز می‌گذرد، کریدور چین ـ اروپا است، اما به تازگی کشور ترکیه تلاش کرده است، با احداث مسیر جدید ترانزیت ریلی بین استانبول تا شیان چین و طبیعتا حذف ایران، صاحبان کالا را به سمت کریدور مد نظر خود سوق دهد.

نخستین قطار باریِ ترکیه در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۲۰ عازم چین شد، این قطار که حامل محصولات صادراتیِ ترکیه‌‎ای بود، در تاریخ مذکور از مقصد استانبول حرکت و با پیمودن ۸۶۹۳ کیلومتر و عبور از پنج کشور (ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و چین) پس از ۱۲ روز به استان شیان چین رسید. مسیر کریدور ترکیه ـ چین طولانی‌تر و پرهزینه‌تر از کریدور ایران است، اما برخی از کارشناسان معتقدند، قطار باری در این کریدور ۸۵۰۰ کیلومتری ۱۲ روزه سیر می‌کند، در حالی که عبور قطار باری چین ـ اروپا در کریدور ایران خیلی بیشتر زمان می‌برد و این در واقع برای صاحب کالا دافعه ایجاد می‌کند.

صنعت ترانزیت و حمل‌ونقل کشورمان نیاز به یک بازنگری جدی و مدیریت دلسوزانه دارد تا بتوانیم جایگاه تاریخی خود را در راه ابریشم حفظ کنیم و از این جایگاه به‌عنوان یک سکوی پرتاب برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه بهره‌برداری کنیم.

دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/dOt
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید