صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۰
کد خبر: 19001
گزارشگر: 464
۵۰۸
۰
۰
۱
یادداشت| مسعود خوشابی

بودجه۱۴۰۳: مستند"خُرده‌ بگیری و جمله‌ ول‌کنی" !

بودجه۱۴۰۳: مستند"خُرده‌ بگیری و جمله‌ ول‌کنی" !
در روزنامه اقتصادی آسیا ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ، بنابه اظهار دکترحمید امانی‌ همدانی ، معاون سازمان ‌برنامه و بودجه ، در نشست خبری که درمحل آن سازمان برگزارشد ، آمده که دولت غیر از یک موردکاملاً استثنائی [افزایش ۱ درصدی برارزش افزوده!] ، مالیاتی اضافه نکرده ، بلکه تأکید براخذ مالیات به منظور جلوگیری از "فرارمالیاتی"(!)است ؛ حال شاید بی‌مناسبت نباشد که به جنبه‌هائی از این اظهار لحیه پرداخته شود .



آسیانیوز -
بگذریم از این که ۲ هفته از نشست خبری ایشان نگذشته که خبرگزاری تسنیم ( وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران ) ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ گزارش می‌دهد: 

"حدود ۴۰۰ ردیفِ کالائی، مشمولِ ارزِ ۲۸۵۰۰ تومانی شده بود ، وحالا خبر می‌رسد (!) ۲۰۰ قلم کالا از این فهرست خارج شده است ( ...) این خبر از سوی قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی تأیید شده است وبه نظر می رسد (!) دولت با وجود تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۳ شروع به حذف تدریجی اقلام مشمول این ارز کرده است."
البته امیدواریم این "خبر و به نظر رسیده" صحت نداشته باشد و کلام انعقادی و رسانه ای شده‌ی معاونت سازمان برنامه و بودجه مقرون به صحت و اعتبار باشد که غیر از یک مورد کاملاً استثنائی - و نه ۲۰۰ مورد فوق الاشاره - مالیاتی اضافه نشده است .

پرسش اساسی این است حال که " کفگیر به ته دیگ خورده است " و مطلقاً مقرر نیست تغییراتی در روال جاریه سیاست خارجی رخ دهد، پس چرا نباید سراغ " نهاد" هائی رفت که الحمدالله چراغ شان همیشه روشن است، پر رونق به کسب وکار اشتغال دارند ، امّا ( ...واین امّا مهم است !) ازآنجا که تخم دوزرده برای ملت می‌گذارند از معافیت مالیاتی برخورداند ! ... چرا روز مبادا برای آن ها امروز نباشد ! گویا دولت از کسری بودجه در مضیقه ی شدید است ، تفاوت خرجش با دخلش از زمین تا آسمان دارد ، خوب این یک وضع اضطراری است ، چرا از نهادهای مقدس نظام در این مقطع سرنوشت ساز تاریخی نباید مالیات گرفت.

اساساً در علم اقتصاد سیاسی چه معنی دارد معافیت از مالیات! در محافل رسمی کشور فرانسه بحث جدی راه افتاده حتی از کلیساها مالیات بگیرند !

اقلاً در موقعیت فعلی چرا نباید از تمامی مراکز و منابعی که درآمدی دارند ، مالیات اخذ شود ... حتی آن بخش از اوقاف که از پرداخت مالیات معاف هستند، خونِ پاره ای از اصحاب منابر و مقابر و مکاتب و محافل از خون ملت که پایه ی این انقلاب را گذاشت ، که هشت سال جنگید تا سرزمین اش را حفظ کند ، از دود ندانم کاری های مشتی دولت های رنگارنگ همواره چشمانش پراشک بودو هست ... رنگین تر است ؟!

دولت تاکی می خواهد سیاست "خرده بگیری و جمله ول کنی" را ادامه بدهد ! ... بیش از چهار دهه کفایت نمی‌کند؟ از طبقه‌ی کارگر و اصحاب مشاغل ضعیف که غیر از فریاد اعتراض شان چیزی باقی نمانده که آن هم شنیده نمی شود، قشر متوسط جامعه هم که روزبه روز فقیرتر می‌شود و با هزار جلوه‌ی آشکار و نهان کارشان از غیرخودی بودن گذشته ضدخودی شده اند ، اصحاب ثروت ومکنت غیرخودی هم که فرار را برقرار ترجیح داده و تکلیف شان روشن است ، پروارشدگان از قِبَلِ سفره‌ی همیشه پهن دولت هم که جلوه های پُر تَلَاَلو بی شمار خود را دارند ، ... کافی نیست !

مشتی پیر مرد و پیر زن بازنشسته ، به جای آن که دست نوه های شان را بگیرند و در پارک ها ، موزه ها ، نقاط دیدنی شهر ودیارشان گشت وگذار کنند ، هرروزه ، این جا و آنجا ، تجمع می کنند، فریاد می کشند " ای داد! ای داد ! از این همه بیداد! " ، جناب دکتر حمید امانی همدانی می فرمایند چون مجلس اصرار داشت ، ۱درصد به مالیات ارزش افزوده ، اضافه کردیم تا همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرائی شود !

... والله ... ما مانده ایم در مقابل این همه فرمایشات گهربار حضرات چه بنویسیم ؟!

https://www.asianews.ir/u/dOF
اخبار مرتبط
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با تاکید بر اینکه بازنشستگی بیش از موعد زنان بعید است، گفت: تخفیف‌هایی برای زنان در این خصوص صورت گرفته است اما با توجه به ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، بازنشستگی بیش از موعد زنان بعید است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید