صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۲
کد خبر: 19010
گزارشگر: 464
۴۷۶
۰
۰
۰
کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل توضیح داد؛

شطرنج روسی در صفحۀ سیاست

شطرنج روسی در صفحۀ سیاست
دکتر علی بیگدلی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با آسیا: روسیه دست خالی، اوکراین را ترک نخواهد کرد آن‌چه در ماه‌های اخیر در خاورمیانه روی داد و آتش جنگی که بین حماس و اسراییل شعله‌ور شد، شاید بیشترین منفعت‌اش از آن ولادیمیر پوتین شد.

به گزارش آسیانیوز؛  سخنی نادرست نیست اگر بگوییم جنگ ویرانگر غزه، تمرکز غرب را به خود معطوف کرد و اوکراین را به حاشیه راند. شاید از همین‌روست که زمزمه‌هایی در ماه‌های اخیر از تمایل غرب برای نوعی مصالحه با پوتین به میان می‌آید، سیاست‌مداری که حتی در خصوص اسراییل نیز، استراتژی نامتعارفی را پیش گرفته است.

در همین راستا و در تحلیل سیاست‌ورزی مسکو و سودی که به‌واسطه بحران خاورمیانه، نصیب پوتین شده است، به گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

* این روزها درباره مواضع روسیه در قبال جنگ غزه، بحث‌های زیادی مطرح می‌شود و به‌نظر می‌آید در این زمینه، روسیه سیاست خاصی در پیش گرفته است. آیا از دید شما، مجموعه رخدادهایی که در خاورمیانه پیش آمده، در نهایت در مسیر منافعِ پوتین و روسیه پیش نرفته است؟

بایستی بگویم که پوتین در خصوص جنگ غزه بازیگریِ بسیار ماهرانه‏‌ای انجام داده است. می‌دانیم که روابط دوستانه‌ای بین پوتین و نتانیاهو وجود دارد؛ بیست درصد جمعیت اسراییل روس‌تبار هستند و شاید برای اولین‌بار بود که وقتی نتانیاهو و همسرش به کاخ کرملین رفتند، پوتین با دسته‌گل در ورودی کاخ به استقبال‌شان رفت و این در سیر رفتارهای پوتین بسیار عجیب و معنادار بود.

بایستی اذعان کرد که روابط روسیه و اسراییل روابطی بسیار نزدیک و دوستانه‌ای است و حتی سفر عجولانه‌ای که پوتین به امارات و عربستان صعودی رفت برای کنترل قیمت نفت و کاهش تولید آن، به نوعی همراه نگاه داشتن جهان عرب نیز معنا می‌دهد. در نهایت پوتین سعی می‌کند روابط را با هر دو طرف اعراب و اسراییل حفظ کند، هرچند ظاهرا بیشتر به سمت عرب‌ها تمایل پیدا کرده است، چرا که منافع روسیه در شرایط تحریمی، با کشورهای عرب مثل امارات و عربستان خیلی ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد.

* با توجه به طولانی شدن جنگ غزه، می‌توان گفت این مسئله به سود روسیه است؟

بله، هر چقدر جنگ غزه ادامه و گسترش پیدا کند به نفع روس‌ها است، به این خاطر که ایالات متحده را در منطقه گرفتار می‌کند و اگرچه آمریکا و اروپا خودشان سستی‌هایی در زمینه کمک تسلیحاتی به اوکراین داشتند، اما گسترش جنگ غزه می‌تواند تمرکز آمریکا و اروپا را از مسئله اوکراین بردارد. در حال حاضر هم تقریبا همینطور شده است. بنابراین ادامه و گسترش جنگ غزه قطعا به نفع پوتین تمام خواهد شد.

* با در نظر گرفتن جمیع سناریوها، آینده جنگ اوکراین را چگونه می‌بینید؟

حدودا یک سال پیش در مصاحبه‌ای گفتم که روسیه دست خالی از اوکراین بیرون نخواهد آمد. با توجه به سوابق تاریخی و تصمیم و اراده قطعی که پوتین و ارتش روسیه در پیش گرفته‌اند، امکان ندارد که روس‌ها از این جنگ با دست خالی برگردند. پشت کردن غرب به اوکراین و اختلافاتی که الان بین جمهوری‌خواهان و بایدن در آمریکا وجود دارد، به نفع روسیه تمام می‌شود. آن کمک شصت میلیارد دلاری که قرار بود به اوکراین بدهند، تقریبا منتفی شده و حتی اتحادیه اروپا هم که قرار بود چهل میلیارد یورو به اوکراین کمک کند، با مخالفت مجارستان این کار را متوقف کرد.


* این رویکرد چه تأثیری به‌صورت عینی بر مسئله خواهد گذاشت؟

مسئله اوکراین تا حدود بسیار زیادی دچار فراموشی شده است و آقای زلنسکی احتمالا انتخابات ماه مارس را به تاخیر خواهد انداخت. اما این کار هم در نهایت بی‌فایده است، به دلیل اینکه زلنسکی اختلافات بسیار شدیدی هم با مقامات سیاسی و هم با مقامات نظامی‌اش دارد. معتقدم غربی‌ها کم‌کم خودشان را از مسئله اوکراین فارغ و رها می‌کنند و روسیه هم به احتمال زیاد، این سه چهار ایالتی را که از اوکراین گرفته است، در کنترل خود نگاه خواهد داشت.

https://www.asianews.ir/u/dOQ
اخبار مرتبط
مجموعه قوای محرکه سنات به یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک متصل شده و باعث ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۹ ثانیه‌ای می‌شود. این عملکرد برای خودرویی با وزن بیش از ۳ تن کاملاً مطلوب است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید