صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۱
کد خبر: 19076
گزارشگر: 464
۲۴۹
۰
۰
۱
گفت‌وگو با برگزارکننده‌ چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی میدِکس؛

چالش‌ها و فرصت‌های نمایشگاه‌های ایران

چالش‌ها و فرصت‌های نمایشگاه‌های ایران
از ۲۲ تا ۲۵ دی‌ماه، محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، میزبان چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی خانه مدرن، معماری داخلی و دکوراسیون ۱۴۰۲ (میدکس - MIDEX) است، رویداد مهمی که فرصتی برای فعالان این عرصه است تا به تعامل با هم بپردازند و تولیدات خود را در معرض نمایش و عرضه عمومی بگذارند.



خدیجه جعفری ـ  در حاشیه این نمایشگاه فرصتی دست داد تا به گفت‌وگو با دکتر عبدالکریم جلالی، مجری و برگزارکننده‌ چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی میدِکس و مدیرعامل شرکت نمانگر بنشینیم که در ادامه می‌خوانید:

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی میدِکس

* نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟


نمایشگاه امسال که چهاردهمین دوره خودش را سپری می‌کند، در فضایی به وسعت ۳۲ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی از ۸ کشور جهان که متراژ مفید آن بیش از ۱۸ هزار متر مربع است، برگزار شده است. خوشبختانه نسبت به سال گذشته، ما افزایش ۴۰ درصدی در تعداد مشارکت‌کنندگان داشتیم و در فضای نمایشگاه در بخش خارجی هم رشد چشمگیری داشتیم.

در سال‌‌های گذشته شرکت‌های خارجی حضور کمرنگی در نمایشگاه به‌خاطر ممنوعیت ورود کالا داشتند، ولی در این‌باره به‌خصوص با نیت سرمایه‌گذاری، ما امسال از شرکت‌‌های خارجی دعوت کردیم. نکته جالب‌توجه این است که در بخش عمده کالاهایی که سابق بر این وارداتی بودند، الان ما تولیدکننده شده‌ایم و به مرحله صادرات رسیدیم و صادرکننده شده‌ایم.

این نمایشگاه یک نمایشگاه صادراتی است که از دو جنبه اهمیّت پیدا می‌کند، یکی درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی با حضور شرکت‌‌های فعال و معماران برجسته، دفاتر فنی و مهندسی به‌ویژه در منطقه کشورهای همسایه، کشورهای حاشیه خلیج فارس که مهندسین ایرانی حضور چشمگیری دارند. مزیتی دیگر که ما می‌توانیم به آن افتخار کنیم این واقعیت است که محصولاتی که تا چند سال پیش وارداتی بودند، الان داخلی‌سازی شدند و به مرحله صادرات رسیده‌ایم. طبق بازدیدی که با مقامات در نمایشگاه داشتیم، فکر می‌کنم تعداد ۲۰ تا ۳۰ شرکتی که از آن‌ها بازدید کردیم و صحبت کردیم، تقریبا همگی صادرات داشتند و خوشبختانه همه صادرکننده بودند.

ما در این نمایشگاه دو صادرکننده نمونه تولید کشوری در سال ۱۴۰۲ داریم که نشان می‌دهد که این صنعت و حوزه، حوزه پویایی است و به‌ویژه در بحث صادرات خیلی فعال است. قطعاً یکی از افتخارات ما می‌تواند این باشد که محصولاتی که در این نمایشگاه وجود دارد محصولاتی هستند که در منازل مسکونی وارد می‌شود. افتخار می‌کنیم که محصولات ایرانی قابلیت صادرات پیدا کردند و در حال حاضر صادر می‌شوند و با زندگی و زیستگاه انسان‌‌ها سروکار دارند.

* دکتر جلالی، شما یکی از برگزارکنندگان مهم نمایشگاه‌ها هستید، به‌طور کلی صنعت نمایشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت نمایشگاهی متأسفانه یکی از حوزه‌‌هایی است که نه فقط در ایران بلکه در دنیا هم به‌سرعت دچار چالش می‌شود. در حال حاضر در ایران، ما نمایشگاه‌های پررونقی داشته‌ایم، در حالی‌که اروپا هنوز از شوک صنعت نمایشگاه هیچگاه نتوانسته خارج بشود، یعنی هنوز در فضای کرونایی است و نمایشگاه‌های‌‌شان با افت مواجه است. ما توانستیم خیلی زودتر خودمان را حاضر کنیم. البته این قبیل چالش‌ها در همه جای دنیا هست، بحران پیش می‌آید، جنگ پیش می‌آید، بحران مالی اتفاق می‌افتد. و هر اتفاقی بلافاصله اثرش بر صنعت نمایشگاه مشهود است. تاثیرش آنی است و روی رفتار مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، مسائل دیگری هم در این‌باره وجود دارد که از جمله چالش‌های صنعت نمایشگاه است. به هر حال ما با تحریم ظالمانه و سخت و سنگینی روبه‌رو هستیم که به ما آسیب می‌زند و ما نمی‌توانیم بخشی از شرکت‌کنندگان خارجی را به‌راحتی به ایران دعوت کنیم.

مسئله دیگری هم که می‌توانم به آن اشاره کنم بحث مجوزهاست. ادواری بود که مجوزهای چندساله داشتیم و موجب می‌شد که برگزارکننده‌‌ها باثبات باشند و برنامه بلندمدت‌تری داشته باشند، ولی برنامه‌‌ها و مجوزها چندسالی کوتاه‌مدت شد. خوشبختانه سازمان توسعه و تجارت برای سال آینده مجوزه‌‌های چندساله صادر می‌کند که اتفاق خیلی خوبی است و می‌تواند به صنعت نمایشگاه نیمه‌‌جان ما، انرژی مثبت جدیدی بدهد.

* در پایان اگر مطلبی دارید بفرمائید.

باید اشاره کنم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی هم به صورت فعال در این نمایشگاه حضور دارند و شرکت نمانگر جزء معدود مجری‌های نمایشگاهی است که توجه خاصی به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. در پایان از شما دوستان خوب که در رسانه‌ها زحمت می‌کشید، تشکر می‌کنم.

عکس: همایون فدایی

https://www.asianews.ir/u/dPV
اخبار مرتبط
نمایشگاه یک پایگاه بزرگ جهت تبادل اطلاعات ، حرکت به سوی یک اقتصاد باز و رو به رشد ، جهش صادراتی، نگاه مدبرانه به خواسته ها و علائق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آنها ، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است .
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید