صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۱
کد خبر: 19085
گزارشگر: 464
۳۲۱
۰
۰
۲
یادداشت| مسعود خوشابی

سال ۲۰۲۴ و تلاطم های ژئوپلیتیک جهانی

سال ۲۰۲۴ و تلاطم های ژئوپلیتیک جهانی
نظربه اهمیت موضوع ، جا دارد به اصلی ترین مطلب منتشر شده در روزنامه اقتصادی آسیا (۱۴۰۲/۱۰/۲۱) با عنوان مناسب "اقتصاد جهان زیر سایه‌ی تنش‌های ژئوپلیتیک" که عمدتاً با نگاهی به آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی بانک جهانی نگاشته شده است ، باتوجه به سایر داده‌ها از "صندوق بین المللی پول " و "سازمان ملل متحد" قدری بیشتر پرداخته شود.



آسیانیوز - در چند سال اخیر ، جهان از منگی بحران پاندمی کرونا خلاص نشده بود که متاثر از جنگی شد که عواقب آن حداقل تمامی نظام اقتصادی‌ اروپا را که شدیداً به گاز وارداتی از روسیه وابسته بودند را دُچار بحرانی دیگر کرد و متعاقباً از آنجا که دو کشور عمده‌ی تأمین کننده‌ی سوخت فسیلی جهان ، یعنی عربستان سعودی و روسیه ، در توافقی تصمیم به کاهش صدور نفت خام خود گرفتند ، قیمت جهانی آن را به میزان چشمگیری افزایش دادند که خود بحرانی دیگر آفریدند و قوزبالای سه قوز دیگر هم عواقب جنگ در غزّه است که همگی شاهد وناظرآن هستیم!

این پیشینه‌ی ناخوشایند کوتاه مدت به علاوه عدم پایداری و ثبات بیش از سه دهه‌ی اخیرِ مبتلا به اقتصاد جهانی ، برای سال ۲۰۲۴ نوید بخش و طلیعه‌‌ای خوشایند، محسوب نمی‌شود.

از آنجا که در مناسبات سرمایه داری جهانی فعلی حرف اول را سرمایه‌های مالی می‌زنند، پس ادامه ی مطلب را با نشیب و فرازهای عملکرد سرمایه‌های مالی که در سیاست گذاری های پولی[ عمدتاً بازی با چاپ اسکناس ] ومالی‌ِ [ عمدتاً با بازی با نرخ بهره های بانکی] بانک های مرکزی جلوه گری می کنند، ادامه می دهیم.

---------------------

بیشتر بخوانید

--------------------------------------------------------------

پیش‌بینی کلی این است که اقتصاد جهان در سالِ پیشِ رویِ میلادی همچنان شکننده و آسیب پذیر باقی خواهد ماند، هرچند تورم اندکی کاهش می‌یابد ولی از میانگین عمومی قابل تحمل یعنی ۲ درصد بسیار فاصله خواهد داشت.

کاهش تدریجی تورم که از نیمه دوم سالِ گذشته آغازشده بود، ضریب اطمینان را نزد بانک های مرکزی آن چنان بالا نبرده است که خاطرجمعی ایجاد کند و منجر به آن شود که آن‌ها جابب احتیاط را رها کنند .

ایالات متحده‌ی آمریکا به عنوان بدهکارترین کشورجهان، که اقتصادش ستون فقرات اقتصادجهانی را تشکیل می‌دهد ،درصدد است که کسری فاحش‌ بودجه قریب ۱/۵ تریلیون دلاری اش را که به قیاس معادل ۷ درصد تولید ناخالص داخلی اش است را باصدور اوراق قرضه جبران کند.

اروپا که به سختی درسال گذشته خود را از غرق شدن نجات داد، کماکان توانسته خود را از وابستگی هرچه بیشتر به گاز روسیه برهاند و با این ترفند که برای مشاغل بلاتصدی، متصدی جذب نکند، ازرکودی [ ...بیکاری ]که تهدیدش می‌کرد جان بدرببرد و در تعقیب همین سیاست هم گام برمی دارد .

چین با انباشت مطالبات وصول نشده درگیر است که به نوعی در رقابت با آمریکا واعمال محدودیت مالی از سوی آن بازارش قدری کسادشده، اما از رشد اقتصادی کمتر از ۴درصدی برخوردار نخواهد شد.

تشدید تدریجی تنش های ژئوپلیتیکی بین دو ابر قدرت اقتصاد جهانی از آن جا که آمریکا درصدد است برخی از اقلام مورد نیاز اقتصادی‌اش را دیگر نه ازچین بلکه ازسایر کشو های آسیائی بدست بیاورد، به اقتصاد چین ضربه زده است و تاحدی منجر به شکوفائی اقتصاد هند شده است که آنهم به نظر می رسد درآمدهای ارزی‌اش را صرف هرچه بیشتر خودکفای‌اش می‌کند که خوشایند آمریکانیست. ترجیح آمریکا دادوستد متقابل است ونه یکطرفه !

روسیه که فعلاً سخت درگیر جنگ است و به لحاظ اقتصادی درگیر بقا!

دراین میان کشورهای فقیر مطلقاً و بادرآمد متوسط عمدتاً، درفشاری روبه تزایر به سر خواهند برد. آنها دائماً فقیرتر و بدهکارتر خواهند شد.

صندوق بین المللی پول، وضعیت ۷۰ کشور بدهکار را بسیارآسیب پذیر ارزیابی کرده است. به عبارت دیگر : ۴۲درصد جمعیت جهان یعنی قریب ۹۰درصد اقشار فقیر جهان ، در تهدیدی عریان درحد مرگ و زندگی قراردارند . طبعاً کشورهای آفریقائی بیشتر .

آمار وارقام منتشر شده دراین خصوص آن چنان تکان دهنده است که صرفاً تداعی‌کننده لکه‌ی ننگی بر دامن مناسبات اقتصادی ظالمانه حاکم برجهان می‌تواند تلقی‌گردد، ولاغیر.

نسخه پیشنهادی صندوق بین المللی پول هم که مبتی براتخاذ سیاست های انقباضی هرچه بیشتر ازسوی دولت های بدهکاراست ، شفابخش ارزیابی نمی شود .

عواقب نهائی شرایط پیش رو، فزونی قابل توجه جرم، جنایت و مهاجرت است. که طبعاً ثروتمندان و اصحاب قدرت ومنزلت (!) از هم اکنون خود را برای مبارزه با این، معلول‌های خودساخته، آماده می‌کنند .

https://www.asianews.ir/u/dQ3
اخبار مرتبط
چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴موضوع مهمی است که از سوی صاحبنظران و کارشناسان ارشد اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، آن هم در حالی‌که در سالی که گذشت، عوامل متعددی همچون جنگ اوکراین و تقابل چین و غرب که فعلا در سطوحی اقتصادی در جریان است، زمینه رکود نسبی اقتصاد جهان را ایجاد کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید