صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۸:۴۹
کد خبر: 19128
گزارشگر: 2
۴۲۱
۰
۰
۱
زگیل تناسلی در زنان

ویروس اچ پی وی چه بر سر سلامت زنان می آورد؟

ویروس اچ پی وی چه بر سر سلامت زنان می آورد؟
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت شایع مقاربتی است که پیامدهای قابل توجهی برای سلامت زنان دارد. هدف ما در این مطلب ارائه یک درک جامع از HPV، اثرات آن و اهمیت پیشگیری و غربالگری به موقع برای زنان است. ما انواع مختلف HPV، خطرات سلامتی مرتبط، تست‌های تشخیصی موجود، گزینه‌های درمانی و اقدامات پیشگیرانه را بررسی خواهیم کرد.

مقدمه ای بر HPV

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع ترین عفونت مقاربتی در سراسر جهان است. این بیماری عمدتاً از طریق تماس جنسی منتقل میشود و هم مردان و هم زنان را مبتلا میکند. با این حال، تمرکز این مطلب بر روی تاثیر HPV بر سلامت زنان خواهد بود.
عفونت های HPV منجر به تظاهرات بالینی مختلفی میشوند، از زگیل های خوش خیم پوست گرفته تا بیماری های جدی تر مانند سرطان دهانه رحم، واژن، فرج و مقعد. در واقع، تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم توسط HPV ایجاد میشود که انواع ۱۶ و ۱۸ شایعترین مقصران آن هستند.

آشنایی با HPV و نحوه انتقال آن

HPV یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس نزدیک پوست به پوست و به طور معمول در طول فعالیت جنسی، گسترش می یابد. بیش از ۲۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد که برخی از آنها به عنوان کم خطر و برخی دیگر به عنوان پرخطر طبقه بندی میشوند. انواع کم خطر HPV زگیل تناسلی را ایجاد میکنند، در حالی که انواع پرخطر بیشتر به تغییرات سرطانی در سلول های آلوده منجر میشوند.
توجه به این نکته مهم است که عفونت های HPV اغلب هیچ علامتی ایجاد نمیکنند که همین موضوع تشخیص آن را بدون غربالگری مناسب دشوار میکند. علاوه بر این، افراد مبتلا حتی اگر علائم قابل مشاهده ای هم نداشته باشند ویروس را حمل و انتقال میدهند.

اچ پی وی و سلامت دهانه رحم

سرطان دهانه رحم به شدت با عفونت HPV، به ویژه انواع پرخطر مانند HPV 16 و ۱۸ مرتبط است. غربالگری منظم برای سرطان دهانه رحم در تشخیص زودهنگام ناهنجاری ها بسیار مهم است، زیرا به طور قابل توجهی نتایج درمان را بهبود میبخشد. تست پاپ، که به نام پاپ اسمیر نیز شناخته میشود، یک روش غربالگری پرکاربرد است که شامل جمع آوری سلول ها از دهانه رحم و بررسی آنها برای هر گونه علائم غیرطبیعی است.
در سال های اخیر، تست HPV به عنوان یک ابزار غربالگری جایگزین یا مکمل ظاهر شده است. این آزمایش وجود DNA اچ پی وی را در سلولهای دهانه رحم تشخیص میدهد و انواع پرخطر HPV را حتی قبل از ایجاد تغییرات غیرطبیعی شناسایی میکند. این تست اطلاعات ارزشمندی را برای پزشکان متخصص زگیل تناسلی در ارزیابی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان فراهم میکند.

دستورالعمل ها و توصیه های غربالگری

برای اطمینان از تشخیص زودهنگام و پیشگیری از سرطان دهانه رحم، سازمان های مختلف دستورالعمل هایی را برای غربالگری سرطان دهانه رحم ایجاد کرده اند. انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه میکند که زنان بین ۲۵ تا ۶۵ سال در صورت وجود، هر پنج سال یک بار آزمایش اولیه HPV را انجام دهند. اگر تست HPV در دسترس نباشد، ترکیبی از تست پاپ و تست HPV هر پنج سال یکبار یا تست پاپ تست به تنهایی هر سه سال یکبار توصیه میشود.

گزینه های درمانی برای شرایط مرتبط با اچ پی وی

درمان شرایط مرتبط با HPV به تظاهرات خاص و شدت عفونت بستگی دارد. برای عفونتهای کم خطر HPV که باعث زگیل تناسلی میشوند، گزینه‌های درمانی مختلفی از جمله داروهای موضعی، کرایوسرجری (انجماد کردن زگیل)، لیزر درمانی و برداشتن جراحی در دسترس هستند.
در مورد عفونت های پرخطر HPV، مانند دیسپلازی دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی، متخصصان درمان زگیل تناسلی ممکن است مداخلاتی را برای حذف یا تخریب سلول های غیر طبیعی توصیه کنند. این مداخلات میتواند شامل روش برداشتن حلقه‌ای با الکتروسرجری (LEEP)، که بافت غیرطبیعی را برمیدارد، یا سایر روشهای جراحی باشد.

اقدامات پیشگیرانه: واکسیناسیون و اقدامات ایمن

پیشگیری نقش مهمی در کاهش بار بیماری های مرتبط با HPV دارد. واکسیناسیون علیه HPV در پیشگیری از عفونت با شایع ترین انواع پرخطر HPV، از جمله HPV 16 و ۱۸ بسیار موثر است. تزریق واکسن HPV برای مردان و زنان به طور ایده آل قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه میشود. واکسیناسیون محافظت طولانی مدت را فراهم میکند و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV را کاهش میدهد.
علاوه بر واکسیناسیون، انجام رابطه جنسی ایمن به کاهش خطر انتقال HPV کمک میکند. استفاده صحیح و مداوم از روش هایی مانند کاندوم، سطحی از محافظت را فراهم میکند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که کاندوم ممکن است تمام مناطق بالقوه آلوده را پوشش ندهد، بنابراین غربالگری منظم و واکسیناسیون ضروری است.

ویروس HPV

پرداختن به تأثیر عاطفی و روانی

تشخیص HPV منجر به چالش های عاطفی و روانی برای زنان میشود. انگ مرتبط با عفونت های مقاربتی و ترس از ابتلا به سرطان باعث اضطراب، شرم و نگرانی هایی در روابط عاطفی میگردد. ارائه حمایت و مشاوره به زنان مبتلا به HPV، کمک به آنها در جهت یابی جنبه های عاطفی تشخیص و توانمندسازی آنها برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سلامتی بسیار مهم است.

دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و برابری سلامت

اطمینان از دسترسی عادلانه به خدمات مراقبت های بهداشتی در رسیدگی به بار بیماری های مرتبط با HPV، به ویژه در جوامع محروم امری حیاتی است. ارتقای آموزش، آگاهی و برنامه‌های اطلاع رسانی که جمعیت هایی را که در معرض خطر بالاتر عفونت HPV و عوارض مرتبط با آن هستند، هدف قرار میدهند، ضروری و مهم است. همکاری بین پزشکان متخصص در زمینه درمان زگیل تناسلی، سیاست گذاران و سازمان های اجتماعی به بهبود دسترسی به غربالگری، واکسیناسیون و گزینه های درمانی کمک میکند.

نگاه به آینده: پیشرفت در تحقیقات اچ پی وی

تحقیقات در حال انجام در زمینه HPV با هدف بهبود بیشتر استراتژی‌های پیشگیری، تقویت تکنیکهای تشخیصی و توسعه روشهای درمانی نوآورانه است. توسعه واکسنهای درمانی که میتوانند عفونت‌های HPV موجود را درمان کنند، نویدبخش مبارزه با بیماری‌های مرتبط با HPV از جمله سرطان دهانه رحم است. سرمایه گذاری مستمر در تحقیق و توسعه برای پیشرفت بیشتر در مبارزه با HPV یک مسئله مهم و حیاتی است.

نتیجه گیری

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک نگرانی بهداشت عمومی مهم برای زنان در سراسر جهان است که منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله سرطان دهانه رحم میشود. درک اهمیت واکسیناسیون HPV، غربالگری منظم و دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی در پیشگیری و مدیریت بیماری های مرتبط با HPV بسیار مهم است. با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، ارائه حمایت از افراد آسیب دیده و پیشبرد تلاش های تحقیقاتی، میتوانیم در جهت کاهش بار HPV و بهبود نتایج سلامت زنان تلاش کنیم.

منبع: دکتر دیانا حسینی - متخصص اچ پی وی در مشهد

https://www.asianews.ir/u/dQL
اخبار مرتبط
گر به زگیل تناسلی مبتلا هستید و نمی‌خواهید از تجربه شیرین پدر و مادر شدن به دور بمانید، به شما توصیه می‌کنیم تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با بهترین راه درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان آشنا شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید