صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ دی ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۹
کد خبر: 19205
گزارشگر: 464
۲۳۲
۰
۰
۱
یک کارشناس بازار سرمایه توضیح داد؛

تابلویی با پس‌زمینۀ قرمز

تابلویی با پس‌زمینۀ قرمز
دکتر میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با آسیا: بازار سرمایه همواره نمایی کلی از وضعیت اقتصادی یک کشور است.

به گزارش آسیانیوز؛ بازار سرمایه در ایران مدت‌هاست حال و روز خوشی ندارد و حتی اگر در مقاطعی کوتاه سعی شده است بورس را سبزپوش نگاه بدارند، اما اغلب شاهد افت شاخص‌ها و تابلوی قرمزپوش بورس هستیم. در بررسی این مسئله، علل ساختاری و کلان، بیش از عوامل مقطعی و بیرونی اهمیت دارد. نابه‌سامانی شاخص‌های کلان اقتصادی در کنار عدم اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه، شاید مهمترین دلایلی است که می‌توان در تبیین و تحلیل وضعیتِ امروزِ بورس به آن اشاره کرد.

در همین راستا و در بررسی علل ساختاری که نیم‌گذارد بازار سرمایه پررونق داشته باشیم، به گفت‌وگو با دکتر حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه پرداختیم. او در ابتدای سخنانش با تبیین کارکردهای یک بازار سرمایه متعارف گفت: «بازار سرمایه و بورس همواره نمایی کلی از وضعیت اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید و تابع اوضاع و شرایط کلی اقتصادی و آینده سیاسی ـ اقتصادی هر کشوری است. بازار سرمایه ما هم از این قاعده مستثنی نیست، علاوه بر اینکه مشکلات بازار سرمایه ما به دلیل فرهنگ حاکم بر سرمایه‌گذاری در کشور و همچنین عدم آشنایی مسئولین اقتصادی با کارکردهای بازار سرمایه، مضاف بر این شده است. چرا که بازار سرمایه آن جایگاهی را که بایستی در اقتصاد کشور داشته باشد، تاکنون نداشته است.»

وی در ادامه عنوان کرد: «در واقع بازار سرمایه ما هم به لحاظ اینکه شرایط اقتصادی مناسب نیست، اوضاع مساعدی ندارد، و هم به جهت اینکه در آینده‌ قابل پیش‌بینی، اوضاع اقتصادی ما رو به بهبود نخواهد گذاشت. به دلیل بی‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌های مسئولین و هم به جهت اینکه فرهنگ سهام‌داری و سرمایه‌گذاری در کشور خیلی قوی نیست و بیشتر به چشم یک بازار نوسان‌گیری و به تعبیر قدیمی‌ترها به چشم یک قمارخانه به آن نگاه می‌شود، می‌توان گفت ما اصولا بازار توسعه‌یافته‌ای نداریم. بنابراین بازار سرمایه آن جایگاه اصلی‌اش را پیدا نکرده است و نتوانسته به آن معنایی که شایسته است، در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند، هم از جهت جذب سرمایه‌های خرد و ‌پراکنده و هم به جهت تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی. یعنی تا به امروز مأموریت‌ها و رسالت‌های اصلی‌اش را ایفا نکرده است.»

دکتر میرمعینی با اشاره به وضعیت امروز بازار سرمایه عنوان کرد: «بنابراین هنوز هم با مرزهای توسعه‌یافتگی خیلی فاصله داریم و می‌شود گفت تمام این عوامل کلانی که بنده ذکر کردم، همگی دلالت بر این دارد که حال و روز بازار سرمایه ما خوب نیست. حالا مقاطعی هم که معمولا به دلایلی اوضاع و احوال تقریبا مساعدی داشته، جاماندگی‌هایی از تورم یا سایر بازارها را جبران کرده است یا به نوعی عوامل بازارهای جهانی به کمک بازار کشور آمده است که به واسطه‌ افزایش قیمت کالاها و نفت جهانی، باعث شده بازار سرمایه ما هم دستخوش تحولات مثبت قرار بگیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: «سوای موارد مقطعی، به لحاظ ساختاری و اینکه بازار سرمایه بتواند در جهت مأموریت‌هایی که برایش تعریف شده حرکت کند و ایجاد ارزش افزوده کند و سرمایه‌هایی را که داخل کشور پراکنده هستند جهت‌دهی کند و در نهایت بتواند چرخ تولید را تأمین مالی کند، متأسفانه هنوز نتوانسته است به انجام برساند.»

https://www.asianews.ir/u/dS2
اخبار مرتبط
ایران در سال ۱۴۰۲ اولین کنفرانس خبری مدیرعامل بورس تهران در محل تابلو بورس برگزار شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید