صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۱:۵۴
کد خبر: 19384
گزارشگر: 306
۱۷۸
۰
۰
۴

یزد میزبان برگزاری جشنواره ملی سرود « به سوی قدس »

یزد میزبان برگزاری جشنواره ملی سرود « به سوی قدس »
یزد - جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» اواخر بهمن ماه با موضوعات «نابودی اسرائیل»، «سرداران مواجهه با اسرائیل»، «پیشرفت صنایع موشکی»، «راه قدس از کربلا می‎گذرد» و «اربعین و آزادی قدس» با رقابت آثار منتخب ارسالی در بخشهای مختلف به میزبانی حوزه هنری یزد برگزار می‌شود

 

آسیانیوز / یزد ؛ «حسام سالکی» مدیر حوزه هنری استان یزد در جمع اصحاب رسانه استان افزود : آثار ارسالی در بخشهای تولید اثر، اجرای زنده و تولید نماهنگ دریافت شد و خوشبختانه استقبال خوبی را از این جشنواره از سراسر کشور شاهد بوده‌ایم.

 

وی رونمایی پوستر و اعلام فراخوان برگزاری جشنواره به صورت استانی همزمان با گروگان گرفتن شدن جام احمد متوسلیان در چهاردهم تیرماه امسال انجام شد ولی به دنبال جریان «طوفان الاقصی»، موضوعات دیگری به محورهای جشنواره و با اعلام مجدد فراخوان، برگزاری جشنواره به صورت ملی در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیر حوزه هنری استان یزد گفت :  یکی از برنامه‌های طراحی شده در راستای این رویکردها را برگزاری جشنواره ملی سرود «به سوی قدس» با محوریت جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان که از طلاییه‌داران ایرانی مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده است عنوان کرد.

 

مدیر حوزه هنری استان با تأکید بر اینکه مواجه تمدنی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در منطقه و مبارزه چندبعدی که در حال رخ‌دادن است نیاز به ابزارها و روش‌های مختلف برای مبارزه دارد اظهار داشت: این مواجهه نیازمند قواعد و ادبیات مخصوص خود است به همین خاطر به دلیل ماهیت مخاطبان و افراد درگیر در سرود معتقدیم گروه‌های سرود در واقع جریان رجز این مواجهه هستند که یک مواجهه نسلی را به دنیا نشان می‌دهد که موضوع مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی محدود به یک نسل نیست و در این مسیر فقط هزاران رجزخوان وجود دارد.

 

سالکی با بیان اینکه در دوره جدید حوزه هنری استان یزد براساس سند راهبردی و تحولی دو شعار و رویکرد اصلی شامل «روایت یزد انقلابی» و «تعالی هنر مواجه تا نابودی اسراییل» تعریف شده است ابراز امیدواری کرد با استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره در یزد، در سالهای آینده شاهد برگزاری این جشنواره به صورت بین المللی باشیم.

 

«احسان عابدی » مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست  با بیان اینکه سال گذشته با دستور وزیر ارشاد دفتر سرود در سطح وزارتخانه ارشاد تشکیل شد و به دنبال آن جشنواره سرود فجر جدا شد که باعث دیده‌شدن و استقبال بیشتر آثار هنرمندان شده است به‌نحوی‌که جشنواره فجر امسال بیش از 800 اثر به دبیرخانه ارسال شده است از راه یابی گروه سرود دبیرستان شهید صدوقی به ب جشنواره مذکور خبر داد .

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان یزد در بخش سرود و تعدد گروهای سرود در استان می‌طلبد که حمایت‌های ویژه تری در این عرصه انجام شود.

 

وی با تاکید به اینکه نباید سرود از حالت مردمی به دولتی تبدیل شود ابراز داشت : اگر تاکنون در این حوزه به خوبی پیشرفت داشته‌ایم به دلیل مردمی برگزار شدن آن بوده است.

 

عابدی گفت امیدوارم با برگزاری این جشنواره و اختتامیه آن، جایگاه پایتختی یزد در سرود کشور بیشتر نمایان شود و بتوانیم این استان را به پایگاهی در این حوزه تبدیل کنیم. 

 

« مصطفی زارع‌زاده » رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیزدر این نشست  با اشاره به اهمیت سرود، گفت: مقام معظم رهبری سرود را به هوای تازه تشبیه کردند چرا که هوای تازه همواره باعث رفتن هوای کثیف، ایجاد نشاط، تأثیرگذاری در حرکت و جهت‌دهی و از ظرفیت‌های گران‌بها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و معنوی و اثرگذارترین و استثنایی‌ترین اقدامات فرهنگی است.

زارع زاده  به توصیه‌های معظم له در این باره نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که این جشنواره سرود بتواند فرهنگ‌ساز اهمیت آزادی قدس باشد.

 

وی  با بیان این که نگاه فعالان این حوزه بیش از موضوع اجرای سرود، نگاه تربیتی به این مقوله است که جا دارد از تمام فعالان در این حوزه قدردانی کنیم افزود : سازمان فرهنگی شهرداری از سال ۱۳۹۱ به صورت جدی حمایت از گروه های سرود در یزد را شروع و هر ساله دهها اثر را به صورت مستقیم و در مناسبتهای مختلف تعداد بیشتری را مورد حمایت قرار داده است.

 

« ابوالفضل کرمانی نسب » دبیر جشنواره ملی سرود به سوی قدس در استان یزد گفت: بیش از ۱۱۱ اثر از سراسر کشور یه دبیرخانه ارسال شد که ۲۷ اثر زنده، ۳۳ سرود و ۲۴ نماهنگ از نقاط مختلف کشور مورد پذیرش قرار گرفت که از مشهد ۱۶ اثر، تهران ۱۵ اثر، یزد ۱۲ اثر و سپس اصفهان ، مرکزی و خوزستان بیشترین آثار را ارسال کرده اند.

 

وی به معرفی راه یافتگان به این جشنواره به شرح ذیل پرداخت و گفت : با انتخاب هیئت داوران در رشته نماهنگ ،گروه سرود نسیم رحمت تهران با اثر هفت و نیم دقیقه با موضوع سردار شهید تهرانی مقدم، گروه زهراییون خوزستان با اثر شعب العربی از استان خوزستان، در بخش زنده گروه سرود نور الشهدای موعود استان مرکزی ، گروه سرود موعود مشهد مسجد امام سجاد(ع) تهران و گروه میثاق یزد انتخاب شدند .

 

در تولید آثار جشنواره نیز گروه سرود تبیان از خراسان جنوبی با اثر سپاه محمد( ص )، گروه سرود عشاق الرضا(ع) از زاهدان با اثر رحماء ، گروه سرود ابناء الاحرار بیرجند با اثر ابابیل ، گروه سرود منادیان بصیرت از رشت با اثر شعله ساروخ انتخاب شدند .

 

گروه سرود طریق القدس بندر دیر با اثر طریق القدس و گروه نغمه آوینی بوشهر با اثر نادر مهدوی نیز از دیگر راه یافتگان به این جشنواره هستند و در اختتامیه حضور خواهند داشت.

 

کرمانی نسب افزود: در جشنواره ملی سرود به سوی قدس که اختتامیه آن از ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه در شهر میراث جهانی یزد برگزار می شود، آثار یزد بیشترین فراوانی را دارد .

 

«حامد اسماعیلی» مدیر مرکز سینوا(مرکز تخصصی سرود و جمع خوانی حوزه هنری کشور) به معرفی  خدمات مرکز سینوا در قالب سامانه‌هایی مانند سرودیار، سروشگاه و سوردنگار، همچنین پلتفرم برگزاری رویدادهای مربوط به سرود و سایر خدمات این حوزه پرداخت و تصریح داشت : این جشنواره به لحاظ ساختار متفاوت با جشنواره سالهای اخیر بوده است به طوری که در این جشنواره شاهد اجرای زنده شرکت کنندگان خواهیم بود و برای این مولفه نیز امتیازی ویژه دیده شده است.

 

وی با شاره  به  مشاهده برخی ضعف‌هایی آثار رسیده به دبیرخانه بر آن شدیم تا در حاشیه جشنواره، کارگاههای آسیب شناسی را در شاخه‌های مختلف برگزار نمائیم .

 

اسماعیلی با بیان اینکه  استان یزد جزو معدود استانهایی است که گروه‌های سرود در آن به عنوان مراکز تربیتی فرهنگی فعالیت دارند افزود :  یزد را به عنوان یکی از مراکز سرود کشور که همواره آثار خوبی تولید کرده و زیرساخت‌های خوبی برای پرورش گروه‌ها دارد ذکر کرد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

یزد میزبان برگزاری جشنواره ملی سرود « به سوی قدس » ، حسام سالکی مدیر حوزه هنری استان یزد ، احسان عابدی  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، مصطفی زارع‌زاده » رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد ابوالفضل کرمانی نسب » دبیر جشنواره ملی سرود ،حامد اسماعیلی» مدیر مرکز سینوا(مرکز تخصصی سرود و جمع خوانی حوزه هنری کشور

https://www.asianews.ir/u/dUT
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید